ایرنا: معاون صادرات و امور بین‌الملل گروه صنعتی ایران خودرو از هدف‌گذاری صادرات ۲۵ هزار دستگاه خودرو در سال جاری خبر داد و گفت: تمام محصولات ایران خودرو قابلیت صادرات داشته و مشتریان خود را نیز دارند و طبیعی است که در چنین حالتی همه آنها برای صادرات در نظر گرفته شوند.

علی علمی در خصوص صادرات محصولات ایران خودرو افزود: صادرات ایران خودرو در سال‌های مختلف همواره دچار افت و خیز بوده است و در سال ۹۲ همزمان با خروج شرکت‌های فرانسوی سهم این شرکت‌ها از صادرات ایران خودرو از بین رفت. وی با بیان اینکه، به‌دلیل مشکلات سیاسی حادث شده در سوریه، تولید محصولات ما در آن کشور نیز دچار وقفه شد، اظهار کرد: خوشبختانه در سال ۹۳ با کمتر شدن محدودیت‌های بین‌المللی، اخذ گواهی‌نامه یورو ۴ و مجوز صادرات به حوزه کشورهای مشترک‌المنافع، شروع تولید در سایت عراق و آرامش نسبی در سوریه، امید می‌رود صادرات ایران خودرو به تدریج جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

معاون صادرات ایران خودرو در خصوص وضعیت سایت‌های این گروه در کشورهای خارجی گفت: هر یک از سایت‌ها شرایط خاص خود را داشته و باید وضعیت آنها با توجه به شرایط سیاسی- اقتصادی کشورهایی که در آنها مستقر هستند، تحلیل شوند.

علمی افزود: بحران‌های سوریه، شرایط خاص سیاسی و اقتصادی ونزوئلا، وضعیت تولید انرژی در سنگال و توانایی تکنولوژیک نفرات عراقی پارامترهایی هستند که به سادگی نمی‌توان از کنار آنها گذشت.

وی همچنین در خصوص قیمت خودروهای صادراتی ایران‌خودرو نیز گفت: قیمت خودروهای صادراتی مشابه خودروهای داخلی با حذف هزینه‌هایی مانند بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات شماره‌گذاری و سایر هزینه‌های مشابه است.

علمی افزود: در کنار این موضوع برخی از هزینه‌هایی که مطابق استانداردهای پذیرفته شده حسابداری نباید در قیمت‌گذاری صادراتی لحاظ شوند در قیمت‌گذاری دیده نشده و به جای آنها هزینه بسته‌بندی یا حمل بین‌المللی و غیره به این قیمت‌ها اضافه می‌شوند.

معاون گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به مساعد شدن شرایط بین‌المللی و موفقیت دیپلماسی ایران در عرصه بین‌المللی، در خصوص چشم‌انداز صادرات ایران خودرو اظهار کرد: در حال حاضر که شرایط قدری سهل‌تر شده امیدواری به رشد صادرات محصولات ایران خودرو نیز بیشتر شده است.

علمی افزود: گرچه مشکلات قابل پیش‌بینی و غیر قابل پیش‌بینی همواره وجود دارند، اما شرایط فعلی تحمل مشکلات و حل آنها را راحت‌تر کرده است، ضمن اینکه شرایط کنونی سیاسی ایران در عرصه بین‌المللی نیز ثمرات زیادی برای کشور خواهد داشت که به تدریج اثرات آن پیدا خواهد شد.