خط و نشان برای خودروسازان
گروه خودرو- یکشنبه شب گذشته اهالی قطعه‌ساز کشور پایین‌تر از پل پارک وی دور هم جمع شدند تا در «همایش سالانه» انجمن قطعه‌سازان شرکت کنند، همایشی که البته انتقادهای صریح از خودروسازان حرف اول را در آن می‌زد.
قطعه‌سازان این بار هم مانند همایش‌ها و دورهمی‌های دو سه سال اخیر خود، با توپ پر آمده بودند تا از بی‌پولی و درماندگی‌شان بگویند و بابت بدعهدی مالی خودروسازان، بر سر آنها فریاد بکشند.
خودروسازان؛ اما نیامدند تا قطعه‌سازها بر سر یکدیگر فریاد بزنند و دست آخر نیز خشمگین و بی‌آنکه نتیجه‌ای از همایش‌شان حاصل کنند، راهی سالن غذاخوری شوند. آنچه بیش از بدقولی مالی خودروسازان، اهالی قطعه‌ساز را عصبی کرد، نیامدن مسوولان صنعت ‌خودرو بود و قطعه‌سازها آن را غیر‌قابل بخشش می‌دانستند.
نیامدن خودروسازان اگرچه بد، اما چندان عجیب نبود، چه آنکه هیچ بدهکاری روی دیدن طلبکارش را ندارد. این در حالی بود که تا قبل از برگزاری همایش، خودروسازان به دعوت قطعه‌سازها پاسخ مثبت داده بودند، اما در آخرین لحظات، اعلام کردند که نمی‌توانند در جمع طلبکارانشان حاضر شوند.
شاید از سر همین «نیامدن» بود که برخی قطعه‌سازان در اقدامی شاید هماهنگ و شاید هم ناگهانی، به خودروسازان به نوعی هشدار دادند. اما، تهدید به ندادن قطعه بود، به‌نحوی که برخی قطعه‌سازان پشت تریبون رفته و اعلام کردند که در پاسخ به بدعهدی مالی و نیامدن خودروسازان به همایش، تامین قطعات آنها را متوقف می‌کنند.
این «تهدید» البته با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد؛ برخی در حمایت از این کار اعلام کردند که تنها راه اخذ طلب‌شان از خودروسازها، تحریم آنها است؛ زیرا اگر قطعه در اختیار صنعت‌خودرو قرار نگیرد، فشار این ماجرا از خودروسازان به وزارت صنعت منتقل می‌شود و بعید نیست از پس این ماجرا، دولت مجبور به تزریق نقدینگی به شرکت‌های خودروساز شود.
این در شرایطی است که دولت به شدت بر تثبیت نقدینگی و عدم تزریق پول جدید، اصرار دارد و این موضوع به خودروسازان نیز اطلاع داده شده است. گویا خودروسازها نیز کلا از دریافت پول دولتی ناامید شده و دیگر پذیرفته‌اند که آبی از دولت برایشان گرم نمی‌شود. ظاهرا به همین دلیل است که خودروسازان به فروش اموال و دارایی‌های خود روی آورده و می‌خواهند از این راه، بدهی‌هایشان را بدهند و روزگار بگذرانند.
اما در بین قطعه‌سازان حاضر در همایش یکشنبه شب، بودند کسانی که تحریم خودروسازها را صلاح نمی‌دانستند. آنها معتقد بودند که وضع مالی خودروسازها نیز خوب نیست و اگر بدقولی کرده‌اند، به دلیل بی‌پولی‌شان بوده است.
به گفته این دسته از قطعه‌سازان، رفتارهای دولت به خصوص دولت قبل، صنعت‌خودرو را به اینجا کشانده و کسانی که صلاحیت و تخصص ندارند، نظر می‌دهند و کسی هم پاسخ‌شان را نمی‌دهد. قطعه‌سازان همچنین فرصت را مغتنم شمرده و با اشاره به دخالت دولت در قیمت‌گذاری خودرو، حسابی به انتقاد از رئیس‌جمهور سابق و همچنین رئیس پیشین شورای رقابت نیز پرداختند. به گفته آنها، نه رئیس‌جمهور پیشین و نه رئیس قبلی شورای رقابت، هیچکدام صلاحیت اظهارنظر در مورد قیمت‌خودرو را نداشته‌اند. این دسته از قطعه‌سازان معتقد بودند در ایران هیچ کس خودروسازان و قطعه‌سازها را دوست ندارد و از مردم گرفته تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حتی خود دولت، همه از آنها بدشان می‌آید.
تشبیه صنعت‌خودرو
به کشتی تایتانیک
در همایش یکشنبه شب؛ اما لقبی جدید برای زنجیره صنعت‌خودرو اعلام شد؛ «کشتی تایتانیک.» به‌زعم برخی از قطعه‌سازان، اوضاع صنعت‌خودرو کشور به ماجرای کشتی تایتانیک شبیه است؛ همان کشتی که بسیار پر زرق و برق بود؛ اما در نهایت غفلت ناخداهایش سبب شد به کوهی از یخ بخورد و در اعماق دریا غرق شود. حالا قطعه‌سازان می‌گویند: صنعت پر زرق و برق خودرو نیز به کوه مشکلات برخورد کرده و در حال غرق شدن است. البته یکی از قطعه‌سازان معتقد بود کشتی صنعت‌خودرو غرق شده و قطعه‌سازان روی تکه چوب‌هایی در آب شناورند.
اعتراض در همایش
اما اعتراضات در همایش یکشنبه شب هنگامی بالا گرفت که قرار شد پرسش و پاسخی میان مسوولان انجمن قطعه‌سازان و اعضای این انجمن انجام شود؛ پرسش و پاسخی که البته بیشتر به داد و بیداد شبیه بود. ابتدا قرار شد حاضران در جلسه پرسش‌های خود را روی کاغذ نوشته و مجری برنامه آنها را طرح کند و مسوولان انجمن نیز پاسخگوی سوالات باشند. هر چند در ابتدا یکی دو پرسش و پاسخ رد و بدل شد؛ اما ناگهان یکی از قطعه‌سازان شروع به اعتراض کرد و اجازه نداد جلسه روند طبیعی خود را پیگیری کند.
در ادامه برخی دیگر از قطعه‌سازان نیز به وی پیوستند و موج عصبانیت آنها دامان مجری برنامه را نیز گرفت، تا جایی که او مجبور به ترک سالن شد. معترضان معتقد بودند که مجری برنامه وسط حرف قطعه‌سازان پریده و اجازه صحبت به آنها را نداده و این در شرایطی بود که اصلا به وی اجازه دفاع از خود را ندادند.
در ادامه؛ اما چند نفر از قطعه‌سازان که اتفاقا به شدت نیز عصبی بودند، پشت تریبون رفته موجی از انتقاد و گله و شکایت را حواله روسای انجمن و خودروسازان و بانک‌ها کردند. یکی از قطعه‌سازان خطاب به روسای انجمن گفت که چرا ابزار لازم را برای برخورد با خودروسازان ندارند و اینکه نباید در مقابل بی‌تفاوتی خودروسازان (نیامدن به همایش) ساکت بنشینند.
گفته‌های وی با واکنش فرهاد به‌نیا سخنگوی انجمن قطعه‌سازان روبه‌رو شد و او اعلام کرد که ۲۲ نفر از مسوولان به همایش دعوت شده‌اند؛ اما هیچ‌کدام نیامده‌اند. این گفته به‌نیا را اما یکی دیگر از قطعه‌سازان این گونه پاسخ داد که دعوت از مسوولان بی‌مسوولیت فایده‌ای ندارد. این قطعه‌ساز به حضور یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در همایش قبلی قطعه‌سازان و قول‌هایش برای پیگیری مشکلات صنعت قطعه، در مجلس اشاره کرد و گفت:وی به ما می‌گفت که تمام اعضا و جوارح بدن انسان باید در روز قیامت پاسخگو باشند و حالا ما قطعه‌سازان از او سوال می‌کنیم که بابت پیگیری نکردن مطالبات ما، در روز قیامت چه کسی جواب خواهد داد؟
در ادامه، اما نوبت به معترض‌ترین قطعه‌ساز همایش رسید تا پشت تریبون برود؛ همان که پیشنهاد تحریم خودروسازان را داد. وی در بخشی از اظهارات خود خطاب به قطعه‌سازان گفت: بیایید طی یک نامه و طوماری اعلام کنیم که دیگر نمی‌توانیم قطعه در اختیار خودروسازان بگذاریم و به آنها (خودروسازها) بگوییم اگر می‌توانی طلب ما را بدهی که هیچ، اگر هم نمی‌توانی به سلامت.
وی ادامه داد: اگر این طومار را امضا کنیم، خودروسازان می‌توانند برای تامین نقدینگی و تزریق پول، به دولت فشار بیاورند. اظهارات وی علاوه‌بر اینکه برخوردهای مثبت و منفی میهمانان همایش را به دنبال داشت، دبیر انجمن خودروسازان را نیز به واکنش وا داشت.
احمد نعمت بخش که در ساعت پایانی همایش، خود را به جمع طلبکاران رساند، از تصمیم برخی قطعه‌سازان مبنی بر ندادن قطعه، انتقاد کرد. وی با اشاره به اقدامات خودروسازان برای تامین نقدینگی، گفت که آنها رو به فروش اموال و دارایی‌هایشان آورده‌اند و ایران خودرو و سایپا هر کدام حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از اموال خود را برای تامین نقدینگی فروخته‌اند؛ اما این پول جوابگو نیست چون آنها پنج هزار میلیارد تومان ضرر کرده‌اند.
نعمت بخش در ادامه از قطعه‌سازان شهرستانی انتقاد کرد و گفت: وزیر «صنعت، معدن و تجارت» پیگیر افزایش قیمت‌خودرو بود؛ اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی آنقدر فشار آوردند که وی عقب‌نشینی کرد؛ حال آنکه شما قطعه‌سازان باید به سراغ نمایندگان خود در مجلس می‌رفتید و آنها را برای افزایش قیمت مجاب می‌کردید. دبیر انجمن خودروسازان همچنین خطاب به قطعه‌سازانی که قصد تحریم صنعت‌خودرو را دارند، خودروسازان هم مثل شما وضع مالی خوبی ندارند و دولت هم به آنها پول و وام نمی‌دهد؛ طی چند سال اخیر قیمت‌خودرو فقط ۲/۲ برابر شده، در حالی که بسیاری از کالاها رشد قیمتی بیشتری داشته‌اند؛ اما دولت نمی‌خواهد پول به خودروسازان بدهد. نعمت‌بخش در ادامه به پیش فروش خودروسازان نیز اشاره و ابراز امیدواری کرد که با این کار، بخشی از طلب قطعه‌سازان پرداخت شود.
اظهارات نعمت بخش در حالی بود که برخی قطعه‌سازان بابت نیامدن خودروسازها باز هم اعتراض کردند و از وی خواستند تا به نمایندگی از ایران خودرو و سایپا از جامعه قطعه‌سازی عذرخواهی کند. نعمت بخش نیز، خطاب به معترضان گفت که اگر با این کار آرام می‌شوید، من به نمایندگی از خودروسازان عذرخواهی می‌کنم. با این حال معترضان باز هم آرام نگرفتند و تا چند دقیقه، کشمکش و جر و بحث میان آنها و دبیر انجمن خودروسازان ادامه پیدا کرد.
طراحی پلت‌فرم جدید خودرو
در ادامه همایش یکشنبه؛ اما رئیس هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان خبر از برنامه‌ریزی برای طراحی پلت‌فرم جدید خودرو در ایران با مشارکت طراحانی از آلمان، ایتالیا و فرانسه داد.
گلوردی گلستانی با اشاره به اینکه طرح نهایی طی دو هفته آینده به وزارت صنعت ارائه می‌شود، گفت: تلاش قطعه‌سازان کشور این است که پلت‌فرمی استاندارد برای تولید خودروهای جدید طراحی کنند تا بر اساس آن، علاوه‌بر توجه به کیفیت، قیمت‌خودرو نیز وضعیت بهتری پیدا کند. وی تاکید کرد که قائم‌مقام وزیر صنعت با طرح اولیه این پلت‌فرم موافقت کرده است و با سه شرکت بزرگ از کشورهای آلمان، ایتالیا و فرانسه نیز برای طراحی و اجرای این پلت‌فرم مذاکراتی صورت گرفته است که مقرر شده این سه شرکت که از طراحان حرفه‌ای دنیا در زمینه خودرو هستند، این طرح را عملیاتی کنند.
به گفته گلستانی، وقتی قطعه‌سازان در طراحی پلت‌فرم مشارکت داده نشوند، نتیجه‌اش این است که برخی شرکت‌های قطعه‌ساز بی‌صلاحیت، وارد عمل شده و برای ساخت قطعات اقدام می‌کنند که ممکن است از لحاظ کیفی کار مناسبی تحویل داده نشود. وی در ادامه به لغو تحریم علیه خودروسازی ایران اشاره کرد و گفت که اگرچه خودروسازان بزرگ دنیا برای کار با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، اما تا زمانی که کانال بانکی باز نشود و تحریم بانک از میان برداشته نشود، اقدام عملیاتی صورت نمی‌گیرد.
وی به وعده‌های معاون اول رئیس‌جمهور سابق برای حل بحران قطعه‌سازان اشاره و تاکید کرد: متاسفانه این وعده‌ها عملیاتی نشد در حالی که همواره دولت‌ها تلاش دارند برای صنعت‌خودروی خود حامی باشند و مشکلات آن را در زمان بحران حل کنند. گلستانی همچنین به دولت پیشنهاد داد اگر مطالبات قطعه‌سازان را به موقع پرداخت نمی‌کند، مانند سودهای بانکی که خودروسازان بابت دریافت وام به بانک‌ها می‌پردازند، برای قطعه‌سازان نیز مابه‌التفاوت این دیرکرد لحاظ شود.