بازار خودرو هند در مسیر افت و رکود

گروه خودرو - بازار خودرو هند همچنان در مسیر افت و رکود قرار گرفته است. بر اساس گزارش تازه‌ای که اتحادیه صنعت خودرو این کشور منتشر کرده، در اولین ماه از سال جدید میلادی فروش خودرو در این کشور برای چهارمین ماه پیاپی کاهش یافته است. جنرال موتورز، فورد، ماروتی سوزوکی، تاتا موتورز، تویوتا، نیسان، هیوندای و فولکس واگن از جمله ۱۴ خودروسازی هستند که می‌گویند در ماه ژانویه ۲۰۱۴ خودروهای کمتری به نسبت ماه مشابه در سال ۲۰۱۳ فروخته‌اند. هندی‌ها در این ماه ۱۶۰ هزار و ۲۸۹ دستگاه خودرو خریده‌اند؛ یعنی ۶/۷ درصد کمتر از ژانویه ۲۰۱۳. ماروتی سوزوکی، بزرگ‌ترین سازنده و فروشنده خودرو در هند است که در ماه گذشته شاهد افت ۷ درصدی خودروهایش بوده است. فروش خودرو در هند در سال ۲۰۱۳ هم در مجموع ۱۰ درصد کاهش یافت و انتظار می‌رود این روند در سال‌جاری هم ادامه یابد.

هند صاحب بالاترین نرخ تورم در آسیا است و سرعت رشد اقتصاد آن به کمتر از ۵ درصد رسیده است. مصرف‌کنندگان هندی کمتر از همیشه به نمایشگاه‌های خودرو پا می‌گذارند چون هزینه خرید خودرو ظرف چند سال اخیر بسیار بیشتر شده است. در این کشور دو سوم خودروها به صورت قسطی و با اعطای وام به خریداران معامله می‌شوند و بدیهی است بالا رفتن هزینه بازپرداخت وام یا افزایش نرخ بهره به کاهش چشمگیر تقاضا منجر شود.

بازار خودرو هند مدت‌ها سنگری مستحکم برای خودروسازان فعال در آن به شمار می‌رفت، چنانکه هر روز تعداد بیشتری از آنها به این کشور هجوم آوردند و اغلب میلیاردها دلار را صرف احداث کارخانه، افزایش ظرفیت تولید و گسترش شبکه فروش کردند، اما حالا تقاضا کاهش یافته و خودروسازان با مازاد تولید در انبارها مواجه شده‌اند. آنها می‌گویند علاوه‌بر دشوار شدن شرایط خرید، بالارفتن قیمت سوخت و اقتصاد نامطمئنی که شهروندان این کشور را به آینده بدبین کرده، نقشی اساسی در کاهش اشتیاق خریداران بالقوه خودرو داشته است. با این وصف، به‌نظر می‌رسد اکسپوی خودرو ۲۰۱۴ هند محلی برای اثبات این فرضیه باشد که خودروسازان به آینده بلندمدت بازار هند امیدوار هستند و به آن دل بسته‌اند. این نمایشگاه از روز جمعه گذشته افتتاح شد و انتظار می‌رود روزانه میزبان ۱۰۰‌هزار بازدیدکننده باشد. خودروسازان بزرگ دنیا در گوشه و کنار این نمایشگاه با خودروهایی جدید و مطابق سلیقه و توان مالی شهروندان هند روی صحنه رفته‌اند و امیدوارند آنها را بار دیگر به خرید خودرو تشویق کنند. به ازای هر ۱۰۰۰ هندی تنها ۱۸ خودرو در این کشور تردد می‌کند که به نسبت استاندارد جهانی بسیار ناچیز است. همین کافی است تا هند با وجود اخلال در رشد اقتصادش همچنان بازاری جذاب برای خارجی‌ها باشد.

خودروسازان هندی هم استراتژ‌ی‌های مشابهی دارند و در تلاشند با عرضه خودروهایی کوچک، ارزان و کم‌مصرف تسلط خود را بر بازار حفظ کنند. ماروتی سوزوکی یکی از آنها است که سازنده تقریبا نیمی از خودروهایی است که در هند در حال رفت و آمدند. ماروتی که درواقع شاخه‌ای از سوزوکی ژاپن است در این نمایشگاه هدف تازه‌ای دنبال می‌کند: دسترسی به خریداران در بیش از ۱۰۰ هزار روستا در هند. به گفته مدیران ماروتی دو خودرو تازه SX۴ و سیاز (Ciaz) سفرای تازه خودروساز بزرگ هندی در این مناطق خواهند بود. البته ماروتی سوزوکی همین حالا هم قدرتمندترین بازیگر صنعت خودرو در روستاها است و هزار و ۳۰۰ نمایندگی فروش در آنها دارد. ۶ سال پیش سهم روستاییان از خرید خودرو تنها ۳‌درصد بود، اما این نسبت حالا به ۳۰ درصد رسیده است. ماروتی سوزوکی قصد دارد هزاران نیروی تازه استخدام کند و به مناطق روستایی بفرستد تا در کارگاه‌هایی آموزشی استفاده از خودرو و تعمیر آن را به خریداران آموزش دهند.

تاتا موتورز دیگر خودروساز هندی است که سهمی عمده از بازار این کشور در اختیار دارد. با این حال در سال ۲۰۱۳ بخش زیادی از خریدارانش را از دست داد و بیش از یک سوم از فروشش کاسته شد؛ یعنی بیشتر از تمام رقبای هندی. نانو، خودرو کوچک و بسیار ارزان و ۲ هزار دلاری تاتاموتورز، قرار بود نقطه عطف و بانی یک انقلاب در صنعت خودرو باشد، اما فروشش از زمان عرضه در سال ۲۰۰۹ ناامیدکننده بوده است. این خودرو در تازه‌ترین آزمون ایمنی موسسه Global NCAP در کنار ۴ خودرو پرفروش دیگر در هند (آلتو۸۰۰ ساخت ماروتی سوزوکی، فورد فیگو و هیوندای i۱۰) کاملا رد شد. اوضاع برای تاتاموتورز در ماه گذشته بدتر هم شد، وقتی مدیر ارشدش، کارل اسلیم که قرار بود خودروساز هندی را احیا کند از طبقه بیست‌و‌دوم هتلی در بانکوک سقوط کرد و کشته شد. با این حال تاتا موتورز پس از ۴ سال مدل‌هایی تازه را به اکسپوی خودرو هند آورده، از جمله یک هاچ‌بک به نام بولت (Bolt) و یک سواری به نام زست (Zest). تاتا موتور امیدوار است بحران را پشت سر بگذارد و بار دیگر به مرکز صحنه بازگردد.

تحلیلگران هم چندان ناامید نیستند و معتقدند در سال مالی آینده اقتصاد هند بار دیگر (اگرچه شاید به آهستگی) به مسیر رشد و بهبود می‌افتد و در پی آن تقاضا برای خرید خودرو هم افزایش می‌یابد. کاپیل سینگ و نیشیت جالان از موسسه تحقیقاتی نومورا در بمبئی از این دسته‌اند و پیش‌بینی می‌کنند در سال مالی ۱۵-۲۰۱۴ تقاضا حدود ۱۲ درصد افزایش یابد.