گروه خودرو- در شرایطی که خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی ارتباط مناسبی بر سر مسائل مالی ندارند و اختلاف نظرهایی میان آنها به چشم می‌خورد، خبر می‌رسد پس از مدت‌ها توافقی مهم میان این دو صورت گرفته است. آن طور که سخنگوی انجمن قطعه‌سازان در نشستی خبری عنوان کرد، این انجمن بر سر کاهش تعداد سورس‌های تامین‌کننده قطعه، با خودروسازان به توافق رسیده و این موضوع به‌زودی اجرایی خواهد شد.

فرهاد به نیا با اشاره به اینکه قطعه‌سازان در مورد مشکلات اصلی خود شامل آنالیز قیمت، قراردادها و تعدد منابع تولیدکننده یک قطعه در حال مذاکره با خودروسازان هستند، گفت: مدیرعامل ساپکو (شرکت تامین‌کننده قطعات ایران خودرو) به‌طور کتبی موضوع کنترل سورس‌های تامین‌کننده قطعه را پذیرفته و اعلام کرده که این سورس‌ها نباید بیشتر از ۲ یا ۳ مورد باشند. وی افزود: به این ترتیب از سرمایه‌گذاری موازی برای تولید برخی قطعات خودرو جلوگیری می‌شود، زیرا در صورت تعدد تامین‌کننده‌های قطعه، این مساله به افزایش قیمت تمام شده تولید و رشد خرابی قطعات می‌انجامد؛ بنابراین بهتر است سرمایه‌گذاری‌های موجود به سمت داخلی‌سازی قطعاتی که در حال حاضر تولید داخل نیستند (مانند تجهیزات الکتریکی) هدایت شود.به نیا در ادامه با اشاره به مشکل پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای قطعه‌سازان، تاکید کرد که نامه سازمان امور مالیاتی برای ۱۰۲ واحد قطعه‌ساز صادر شده تا مطالباتشان را از خودروسازان دریافت کنند. وی همچنین با اشاره به پیگیری مشکلات بانکی قطعه‌سازان از طریق انجمن قطعه‌سازان، گفت: اولین همایش بانکی این انجمن با حضور قطعه‌سازان به‌منظور طرح و دسته‌بندی مشکلات تولیدکنندگان برگزار خواهد شد.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان، اما با اشاره به مطرح شدن تعیین تعرفه پلکانی برای واردات خودرو، تاکید کرد: تعرفه باید طوری تعیین شود که خودروساز خارجی به جای صادرات محصولش به ایران، به فکر سرمایه‌گذاری و تولید در ایران باشد.

وی همچنین با اشاره به تردد ۱۴ میلیون دستگاه خودرو در کشور، ادامه داد: از این تعداد باید ۷ میلیون دستگاه خودرو از رده خارج شود که ۳ میلیون دستگاه از آنها کاربراتوری هستند و آلایندگی این خودروها ۲۵ برابر خودروهای انژکتوری است؛ بقیه خودروها نیز انژکتوری هستند، ولی مصرف سوخت بالایی دارند. به‌نیا با بیان اینکه برای جایگزینی ۷ میلیون دستگاه خودرو فرسوده، باید تولید ۴ سال خودروسازان کشور را اختصاص دهیم، گفت: سرانه مصرف بنزین در ایران برای هر نفر، یک لیتر است و مصرف بنزین در کشور روزانه به ۷۵ تا ۹۰ میلیون لیتر می‌رسد.

به گفته وی، با در نظر گرفتن قیمت تمام شده بنزین معادل ۱۳۰۰ تومان در هر لیتر و با توجه به اینکه خروج خودروهای فرسوده ۱۵ درصد در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌کند، باید گفت که خروج خودروهای فرسوده روزانه ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف بنزین خواهد داشت.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان در ادامه و در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه چرا شرکت پژو اجازه داخلی‌سازی برخی قطعات استراتژیک محصولاتش را به قطعه‌سازان ایرانی نمی‌داد، گفت: ۲۰ سال پیش که با شرکت پژو مشارکت کردیم، این شرکت حاضر نبود اختیارات زیادی را به طرف ایرانی بدهد، اما در نهایت، حضور پژو در ایران باعث حرکت خودروسازی کشور شد؛ در واقع شرکت پژو برای دستیابی قطعه‌سازان ایرانی به دانش فنی ساخت قطعات، آنها را به شرکت‌های سازنده قطعات خود ارجاع می‌داد که گرفتن دانش فنی تولید از این شرکت‌ها نیز با مشکلاتی همراه بود.

وی تاکید کرد: برای داخلی‌سازی قطعات باید در قرارداد ذکر شود که در حین انتقال پلت‌فرم به ایران، اسناد و مدارک لازم برای تولید قطعات نیز توسط خودروساز خارجی در اختیار قطعه‌سازان ایرانی قرار گیرد.

به گفته به نیا، پژو به‌طور متوسط سالانه ۴ تا ۵ میلیارد دلار در بازار ایران فروش داشته و در قرارداد جدید با این شرکت باید بر لزوم سرمایه‌گذاری طرف خارجی در ایران و صادرات محصول تاکید شود.