گروه خودرو - واردات خودرو به کشور بار دیگر حاشیه ساز شد و این بار بحث بر سر ورود خودروهای با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی بالا گرفته است. سال گذشته بود که وزارت «صنعت، معدن و تجارت» اعلام کرد واردات خودروهای بالاتراز ۲۵۰۰ سی‌سی به کشور ممنوع است و حالا خبر می‌رسد در تعطیلات نوروز امسال، ممنوعیت واردات این خودروها برداشته شده است. در این مورد، رییس‌کل گمرک ایران با اشاره به اینکه خودرو در گروه کالایی ۱۰ قرار داشته و امکان ثبت سفارش قانونی آنها برای ترخیص از گمرک وجود ندارد، گفته که اگر بخشی از این کالاها از گمرک ترخیص شده با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است.

عباس معمارنژاد با اشاره به اینکه گمرک فقط کالاهایی را که ثبت سفارش معتبر داشته باشند ترخیص می‌کند، تاکید کرده که براساس قانون، گمرک وظیفه ارائه مجوز به ورود کالاهای دارای ثبت سفارش قانونی را دارد و تاکنون نیز به همین منوال فعالیت کرده است.

وی چرایی ترخیص تعدادی از خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی از گمرک کشور را هم متوجه سیاست های وزارت صنعت و سازمان تجارت خارجی دانسته و عنوان کرده که «خودرو» در گروه کالایی ۱۰ قرار داشته و امکان ثبت سفارش قانونی آنها برای ترخیص از گمرک وجود ندارد، حال اگر بخشی از این کالاها از گمرک ترخیص شده، با توجه به مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است.

معمارنژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر حجم زیادی از انواع کالاها در گمرک فاقد مجوز برای ترخیص هستند، اضافه کرده که وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان ثبت سفارش کالا را فراهم می‌کند به نحوی که در صورت اتخاذ تصمیمی جدید، گمرک فقط در مقام اجرا موظف به انجام آنها است.

اما معاون کل سازمان توسعه تجارت نیز در مورد این ماجرا عنوان کرده که تخلفی در واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی رخ نداده است.

کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی درباره اظهارات اخبار منتشر شده مبنی‌بر اجازه ترخیص خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی در سال جاری گفته که دولت دهم در ابتدای سال جاری اجازه ثبت سفارش واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی را به صورت محدود صادر کرد که این مهلت در انتهای فروردین به پایان رسید.

وی با اشاره به اینکه ثبت سفارش واردات کالاهای اولویت ۱۰ همچنان متوقف است، تاکید کرده که اخیرا مهلت ثبت سفارش واردات کالا به منظور تسهیل در تجارت خارجی کشور به شش ماه افزایش یافت که این مهلت تنها مربوط به اولویت‌های یک تا ۹ می‌شود.

به گفته وی، به هیچ‌وجه از محل تمدید مهلت ثبت سفارش واردات، خودرو وارد کشور نشده است.

کرمانشاهی همچنین با بیان اینکه خودروهای وارد شده تا پایان بهمن ماه نیز مربوط به حقوق مکتسبه واردکنندگان آنها بوده است، افزوده که بعد از آن، دیگر هیچ خودرویی بدون مصوبه دولت و به صورت غیرقانونی وارد کشور نشده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که به تازگی مدیرکل ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه ثبت سفارش واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی همچنان ممنوع است، گفته که از ابتدای امسال خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی ثبت سفارش نشده‌اند. به گفته ساسان خدایی، فقط به تعدادی از خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی که شب عید وارد گمرک‌ها شده بود، با شرایط خاص و در قبال پرداخت تعرفه ۹۰ درصدی که دو برابر تعرفه کنونی (۴۵ درصد) است، اجازه ترخیص داده شد.

وی تاکید کرده که واردات خودروهای پورشه و مازراتی با توجه به حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی همچنان ممنوع است.