«خودروی ارزان‌قیمت» تعریف می‌شود

علیرضا بهداد-سال گذشته، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور، طی دستوری به خودروسازان، آنها را ملزم به ساخت خودروهای ارزان‌قیمت برای اقشار کم‌درآمد جامعه کرد. پس از دستور رییس‌جمهوری، ایران‌خودرو با چینی‌ها وارد مذاکره شد و با شرکت چری، به توافق رسید. اما اینکه خودروی ارزان‌قیمت در چه رنج قیمتی قرار دارد سوالی است که پاسخ آن هنوز مشخص نیست.

هم‌اکنون خودروهای پی‌کی، با قیمت ۵میلیون تومان، پراید، با قیمت ۷میلیون تومان و پژو آردی، با قیمت حدود ۸میلیون تومان، سه خودرو ارزان کشور محسوب می‌شوند که در بین این سه خودرو، پراید بیشترین طرفدار را دارد و پس از توقف تولید پیکان ، این خودرو درآمد خوبی را عاید سایپا کرد.

خودروی پی‌کی نیز بر اساس گفته مدیرعامل، پارس خودرو قرار است تا پایان سال جاری تولیدش متوقف شود .

بنابراین عملا پراید، یکه‌تاز خودروهای ارزان کشور خواهد بود.

بنابراین خودروی ارزانی که ساخته می‌شود، باید قیمتی بسیار پایین‌تر از پراید (حداقل با امکانات پراید) داشته باشد تا بتواند نظر قشر کم‌درآمد خواهان خودرو، که تعداد آنها هم کم نیست، را به خود جلب کند. اما تجربه نشان داده است که تقریبا ساخت خودروی ارزان با قیمت زیر ۵میلیون تومان در کشور امری بعید به نظر می‌رسد. از طرفی هم، ایران‌خودرو که بحث تولید خودرو ارزان را در دستور کار خود قرار داد، قصد تولید خودرویی با قیمت حدود ۶میلیون تومان را دارد که با توجه به قیمت پراید نمی‌توان آن را خودروی ارزان نامید.

با این حال، دو دیدگاه در خصوص تولید خودروهای ارزان‌قیمت وجود دارد. اول اینکه خودروساز بایستی به سمت تولید خودروهایی با قیمت زیر ۵میلیون تومان بروند که با توجه به افزایش شدید قیمت مواد اولیه این کار تقریبا غیرممکن شده و حتی خودروسازهای بزرگ نیز از عهده این کار برنمی‌آیند. اما نکته دوم اینکه اصولا چه اصراری به تولید خودروی ارزان‌ است و به جای تولید این خودروها که معلوم نیست چه امکاناتی دارند و ایمنی آنها به چه صورتی خواهد بود.بهتر است خودروسازان با اتخاذ سیاست‌های فروش خودرو را با تسهیلات ویژه‌ سود کم و امکانات قابل قبول در دستور کار خود قرار دهند که قشر کم‌درآمد محصولی را که می‌خواهد با شرایط آسان به دست آورد.

البته حرکت به سمت تولید خودروهای در کشور شروع شده‌ اما آنها حداقل قیمتی را که برای این نوع خودروها پیش‌بینی کرده‌اند، ۷هزار یورو است.

ساخت خودرو ارزان مشکل است

علیرضا طهماسبی، وزیر صنایع و معادن، در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» مبنی‌بر اینکه بحث تولید خودروهای ارزان‌ در چه مرحله‌ای قرار دارد، می‌گوید: بحث تولید خودروهای ارزان و با قیمت حدود ۶میلیون تومان مدتی است که آغاز شده و برنامه بر این است که از لحاظ استراتژی تجاری اگر خودروسازی در این رنج قیمتی بتواند خودرویی را تولید کند، می‌تواند بازار بسیار خوبی را در اختیار خود داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که دستور رییس‌جمهوری در این مورد به چه مرحله‌ای رسیده است، می‌افزاید: احتیاجی به پیگیری نیست و آقای احمدی‌نژاد هم در این رابطه پیگیری خاصی نداشته‌اند چرا که اگر به عنوان یک دستور اداری این موضوع را دنبال کنیم، پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد.

وزیر صنایع و معادن تصریح می‌کند، ارزان تمام کردن خودرویی در این کلاس قیمتی بسیار مشکل است و اگر به بازارهای جهانی نگاهی بیاندازیم محصولات اندکی وجود دارد که در این رنج قیمتی عرضه می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند، ایران‌خودرو در این خصوص فعالیت خوبی را آغاز کرده و با شرکت‌های چینی گفت‌وگوهایی را انجام داده که این گفت‌وگوها حرکتی رو به جلو محسوب می‌شود. طهماسبی می‌افزاید، وزارت صنایع و معادن و ایران‌خودرو هر کدام اهداف خاص خود را در تولید خودروهای ارزان دارند، وزارت صنایع و معادن نیز برای کمک به قشر ضعیف‌تر جامعه در دسترسی آنها به خودرو ارزان با استانداردهای مناسب این موضوع را پیگیری می‌کند.

وی تصریح می‌کند، هم‌اکنون وزارت صنایع و معادن و ایران‌خودرو با اهداف مختلفی که دارند مشغول تهیه فرمت خاصی برای خودروهای ارزان از لحاظ قیمتی هستند.

تجربه ال-۹۰

هر چند این موضوع که خودرو ال-۹۰ قرار بود به جای پیکان وارد بازار خودرو کشور شود، تکذیب شد، اما با توجه به حذف پیکان ، ایران‌خودرو بعد از ال-۹۰ خودروی جایگزین دیگری معرفی نکرد اما اکنون همین خودرو نیز که به مرحله تولید رسیده خودروسازها حداقل قیمت ۸میلیون و ۲۰۰هزار تومان را برای آن در نظر گرفته‌اند که تا ۱۲میلیون هم بسته به آبشن‌های مختلف بالا خواهد رفت.

حال اگر این تجربه به خودروهای چری نیز سرایت کند معلوم نیست قیمت ۶میلیون تومان به چه حدی برسد چون در ابتدا بحث خودروهای زیر ۵میلیون، سپس خودروهای ۵میلیونی و اکنون ۶میلیون مطرح شده و این احتمال دارد که قیمت خودرو ارزان تا زمانی که به تولید برسد افزایش یابد.