مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: نسل جدید خودرو‌ها از سال ۸۹ جایگزین وانت پیکان، روآ، پژو ۴۰۵ و پژو پارس خواهد شد. منوچهر منطقی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که بر اساس مصوبه موسسه استاندارد خودرو‌های دارای استاندارد قدیمی ‌باید به مرور متوقف و یا دارای استاندارد روز شوند، در این راستا چه اقداماتی را انجام داد‌ه‌اید؟ گفت: ما دارای یک جدول محصول هستیم که نشان می‌دهد خودرو‌هایمان تا چه حدی می‌توانند تولید شوند تا با استاندارد‌های منتشره از سوی موسسه استاندارد تطابق داشته باشند.

وی یادآور شد: بنابراین متناسب با آن جدول محصولات را جایگزین می‌کنیم و یا تا مدت زمان معین تولید را ادامه می‌دهیم. منطقی گفت: به عنوان مثال بر اساس برنامه‌ریزی که برای وانت پیکان انجام داد‌ه‌ایم، تولید این محصول را تا پایان سال ۸۸ ادامه خواهیم داد و البته قبل از توقف خط تولید این خودرو وانت جدید که بر روی پلت فرم ال ۹۰ در حال طراحی است، جایگزین خواهد شد.

مدیرعامل ایران خودرو افزود: همچنین خودرو پژو آردی در یک مرحله به روز شده و پژو روآ تولید شد، تولید روآ نیز تا سال ۸۸ بیشتر ادامه نخواهد داشت و خودرو جدیدی جایگزین آن خواهد شد. منطقی گفت: تا سال ۸۸ همچنین دو خودرو جدید جایگزین پژو ۴۰۵ و پژو پارس خواهد شد، بنابراین طبق جدول زمانبندی که براساس مصوبه موسسه استاندارد تنظیم شده است به ترتیب خودرو‌‌ها را با خطوط جدید تولید و محصول جدید جایگزین می‌کنیم.

مدیرعامل ایران خودرو در خصوص تولید وانت ال-۹۰ اظهار داشت: وانت ال ۹۰ طراحی مشترک ایران خودرو و شرکت رنو است و طراحی آن در مرکز تحقیقات رنو در حال انجام است. وی پیش بینی کرد این خودرو نیز تا سه ماه آخر سال ۸۶ به بازار عرضه خواهد شد.

بهبود وضعیت نقدینگی ایران خودرو در ماه‌های پایانی سال

خبرنگار فارس به منطقی گفت: اخبار مختلفی مب نی بر وجود مشکلات مالی ایران خودرو مطرح است. در این رابطه چه اقداماتی انجام شده و چقدر امیدوارید این مشکلات برطرف شود؟ وی پاسخ داد: بهتر است به جای مشکل مالی بگوییم مشکل نقدینگی، در واقع مجموعه بزرگی مانند ایران خودرو نقدینگی خود را بر اساس پیش فروش محصول و بانک‌ها تنظیم می‌کند.

منطقی اظهار داشت: ما از ابتدای سال تا انتهای مهرماه ۷ هزار میلیارد ریال وجوهی که از بانک‌ها دریافت کرده بودیم را بازپس دادیم، در عین حال در ازای این پرداخت، آنچه دریافت کردیم ۵۰۰ میلیون دلار بود.

وی افزود: هنگامی ‌که به توسعه فعالیت‌هایی چون قطعه‌سازی داخلی احتیاج داریم و در ازای ریال تحویل شده به بانک ارز دریافت می‌کنیم، نقدینگی شرکت محدود می‌شود. منطقی خاطرنشان کرد: ایران خودرو به عنوان یک مجموعه بزرگ که فروش آن امسال بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان خواهد بود در سال جاری میزان قابل توجهی نقدینگی از محل بانک‌ها و پیش فروش خودرو‌‌ها خواهد داشت.

وی افزود: مدیریت نقدینگی اعمال و مشکلات تا حد زیادی کنترل شده است و در ماه‌های پایانی سال وضعیت نقدینگی شرکت تثبیت خواهد شد.

زمان عرضه ال ۹۰ به بازار

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو درباره زمان ورود ال ۹۰ به بازار نیز گفت: تاریخ عرضه ال ۹۰ همان تاریخی است که آقای مفیدی (رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع) اعلام کرد‌ند. رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع زمان ورود ال ۹۰ به بازار را نیمه اسفندماه اعلام کرده بود.

طراحی کامیون و اتوبوس ملی

خبرنگار فارس به منطقی گفت: شما چندی قبل کامیونی را به عنوان کامیون ملی رونمایی کردید که بر روی بدنه یک بنز قدیمی‌طراحی شده بود، آیا می‌توان از این محصول به عنوان کامیون ملی یاد کرد؟ وی پاسخ داد: ما درصددیم همانند سواری در زمینه کامیون و اتوبوس نیز محصول ملی داشته باشیم و هم اکنون نیز اتوبوسی را داریم که طراحی آن متعلق به خودمان است مدت‌ها لازم است این محصولات با فناوری‌های روز طراحی مجدد شود. منطقی ادامه داد: در مرحله نخست پلت فرمی‌را طراحی کرده‌ایم تا بر مبنای آن اتاق جدید و تجهیزات مدرن تر را پیش‌بینی کنیم. وی گفت: برای طراحی کامیون ملی نیز مسیری را شروع کردیم و آنچه که رونمایی شد اولین کامیون گازسوزی بود که با یک سری اصلاحات نسبت به کامیون قبلی ارائه شده بود.