سایپا از ایران‌خودرو سبقت گرفت

علیرضا بهداد-براساس آخرین برنامه اعلام شده از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تا پایان آبان باید ۶۳۴هزار و ۸۵۰ دستگاه انواع خودوری سواری در دو کارخانه بزرگ خودروسازی کشور تولید می‌شد اما از این تعداد تنها ۵۶۶هزار دستگاه به تولید رسید و به عبارت دیگر ۱/۸۹درصد از این برنامه محقق شده است. آخرین برنامه تولید خودروهای سواری که توسط معاونت بهره‌برداری و نوسازی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منتشر شده نشان می‌دهد علت عدم تحقق این برنامه عقب ماندن ایران‌خودرو از چرخه تولید است.به طوری که این شرکت ۴/۷۷درصد از برنامه را تا پایان آبان ماه محقق کرده است.

وضعیت تولید در ایران‌خودرو

با نگاهی به برنامه تولید شرکت ایران‌خودرو و عملکرد این شرکت طی ۸ ماه گذشته می‌توان دریافت که ایران‌خودرو تا پایان سال‌جاری تولید ۵۱۵هزار خودروی سواری شامل سمند، پژو RD، پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶، پژو پارس و ال-۹۰ را در برنامه خود دارد.براساس همین برنامه این شرکت تا پایان آبان می‌باید ۳۳۵هزار و ۸۸۴ دستگاه خودرو سواری تولید می‌کرد اما از این تعداد تنها توانسته ۲۵۹هزار و ۹۰۱ دستگاه را به تولید برساند و تولید حدود ۷۶هزار دستگاه خودرو از برنامه را به تاخیر بیندازد.ایران‌خودرو در کل توانسته ۴/۷۷درصد از برنامه تولید تا پایان آبان و ۵/۵۰درصد از کل تولید سال‌جاری را محقق کند.

بیشترین تعداد تولید خودرو در این شرکت مربوط به پژو ۴۰۵ بوده که تعداد ۸۲هزار و ۱۸۳ دستگاه از این نوع خودرو در تنها کارخانه سازنده خودروی ملی کشور به تولید رسیده است.برنامه از پیش تعیین شده برای تولید این خودرو ۱۰۲هزار و ۲۵۵ دستگاه تا پایان آبان ماه و ۱۵۰هزار دستگاه تا پایان سال‌جاری است.در برنامه سال‌جاری ایران‌خودرو تولید ۱۰۵هزار دستگاه سمند، ۸۰هزار دستگاه پژو RD، ۱۵۰هزار دستگاه پژو ۴۰۵، ۱۱۰هزار پژو ۲۰۶، ۵۵هزار پژو پارس و ۱۵هزار دستگاه ال-۹۰ دیده می‌شود که با نگاهی به تولید هر کدام از این نوع خودروها می‌توان دریافت که برنامه نسبت به عملکرد فاصله قابل توجهی گرفته است.

این برنامه بیان‌گر ‌آن است که تا پایان آبان می‌باید ۶۶هزار و ۹۱۳ دستگاه سمند در کشور به تولید می‌رسید اما تنها ۴۲هزار و ۱۲۷ دستگاه خودروی ملی به تولید رسیده است.اما وضعیت بازار نشان‌دهنده این نکته است که پس از آتش‌سوزی‌های اخیر پژو ۴۰۵ این خودرو با کاهش فروش مواجه شده و اقبال عمومی به سمت استفاده از سمند کشیده شده به طوری که ظرفیت‌های فروش سمند پر شده است و این خودرو تا تابستان سال آینده زودتر به مشتری تحویل داده نخواهد شد.

پس از پژو ۴۰۵، پژو RD با تولید ۵۲هزار و ۳۲۷ دستگاه بیشترین تولید را در بین محصولات ایران‌خودرو داشته است و تنها این خودرو توانسته ۹۹درصد برنامه تولید را محقق کند که با توجه به توقف تولید RD در مرداد ماه سال‌جاری احتمالا خودروی روآ نیز در این آمار در نظر گرفته شده است.این شرکت در تولید سایر خودروهای سواری خود از برنامه عقب است. احتمالا توجه ویژه به صادرات خودرو ، تلاش برای افزایش کیفیت و رفع نقص از خودروهای تولیدی ، دلایل اصلی تولید کمتر از برنامه در ایران خودرو است.

وضعیت تولید در سایپا

سایپا، رقیب دیرینه ایران خودرو، برخلاف رقیبش درعمده محصولات خود نه‌تنها از برنامه عقب نیست بلکه از این برنامه نیز جلو افتاده است. وضعیت تولید خودروهای سواری در این شرکت بیانگر آن است که تا پایان سال باید ۴۳۴هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروسواری شامل انواع پراید، زانتیا، ریو و ون کاروان به تولید برسد که تاکنون ۲/۶۸درصد از این برنامه محقق شده است.سایپا تا پایان آبان تولید ۲۸۴هزار ۹۸۰ دستگاه خودرو را در برنامه خود داشته است که تا پایان این ماه ۲۹۶هزار و ۳۴۹ دستگاه انواع خودرو در ایران شرکت تولید شده و ۱۰۴درصد برنامه محقق شده است.

مقایسه دو شرکت ایران خودرو و سایپا نشان می‌‌دهد ایران‌خودرو از برنامه تولید ۳۳۶هزار دستگاهی تا پایان آبان ۲۶۰هزار دستگاه را تولید کرده اما سایپا از برنامه تولید ۲۸۵هزار دستگاهی بیش از ۲۹۶هزار دستگاه خودرو را به تولید رسانده است به عبارت دیگر سایپا با وجود اینکه در برنامه تولید خودرو سهم کمتری را به خود اختصاص داده اما طی ۸ ماه سال‌جاری ۳۶هزار و ۴۴۸ دستگاه خودرو را بیشتر از ایران‌خودرو به تولید رسانده است.

برنامه تولید انواع پراید تا پایان آبان نشان می‌دهد که ۲۶۴هزار و ۷۶۰ دستگاه انواع پراید باید در سایا تولید می‌شد اما سایپا با پیش گرفتن از برنامه ۲۷۴هزار و ۳۸۷ دستگاه پراید را به تولید رسانده و ۱۰۴درصد از برنامه را انجام داده است. تولید زانتیا نیز در سایپا با رشد مواجه بود، به‌طوری که تولید ۹هزار و ۲۴۰ دستگاه زانتیا در برنامه مورد نظر بوده اما ۹هزار و ۳۳۱ دستگاه از این خودرو تولید شده که نسبت به برنامه رشد ۱۰۵درصدی داشته است. تولید خودرو ریو نیز که در برنامه ۱۰هزار و ۶۵۰ دستگاه در نظر گرفته شده به ۱۲هزار و ۳۲۳ دستگاه تا پایان آبان ماه رسید که رشدی معادل ۱۱۶درصد را داشته است.

وضعیت تولید در پارس خودرو

شرکت پار‌س‌خودرو که از زیرمجموعه‌های سایپا به شمار می‌رود برنامه ۳۱هزار دستگاهی را برای تولید خودرو در نظر گرفته و تا پایان آبان ماه ۴/۳۱درصد از برنامه را محقق کرده است. تولید یکهزار خودرو دو دیفرانسیل، یک هزار و ۵۰۰ پیکاپ، ۱۲هزار پی‌‌کی، یک‌هزار و ۵۰۰ ماکسیما، ۳هزار مگان و ۱۲هزار ال - ۹۰ از برنامه‌های اصلی این شرکت تا پایان سال ۸۵ است.این شرکت تا پایان آبان، ۸۶درصد برنامه تولید خودروهای دو دیفرانسیل، ۶۸درصد پیکاب، ۹۰درصد پی‌کی، ۹۹درصد ماکسیما را محقق کرده و نسبت به این برنامه عقب مانده است. از آنجایی که تولید مگان و ال - ۹۰ نیز در این شرکت پیش‌بینی شده اما تاکنون از این نوع خودروها به تولید نرسیده است.