گروه خودرو- در حالی که برخی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن ارائه گزارش نهایی «طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودروی کشور» را تا پایان سال‌جاری وعده داده بودند، سیدحسین هاشمی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از احتمال ارائه این گزارش در سال آینده خبر داد. وی گفت: هیات تحقیق و تفحص گزارش نهایی خود را آماده کرده و به کمیسیون صنایع و معادن ارائه کرده است و باید در این کمیسیون گزارش مربوطه بررسی و مورد تصویب قرار گیرد اما به خاطر شروع کار بررسی لایحه بودجه کل کشور در مجلس، دستور کار اصلی کمیسیون و صحن علنی مجلس بررسی لایحه بودجه است و اگر فرصتی پیش بیاید طرح تحقیق و تفحص مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی افزود: بررسی گزارش طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو و عملکرد طرح نوسازی خودروهای فرسوده در سال ۸۵، در دستور کار اصلی کمیسیون صنایع ومعادن است و در صورتی که تا پایان سال‌جاری بعد از بودجه فرصتی به وجود بیاید این دو موضوع در کمیسیون صنایع و معادن مورد بررسی قرار می‌گیرد و در غیر این صورت بررسی آنها به سال آینده موکول خواهد شد.

از طرفی هم حمیدرضا فولادگر، عضو هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودروی کشور، با بیان اینکه گزارش هیات آماده و به کمیسیون صنایع و معادن نیز ارائه شده است، افزود: تعطیلی این هفته مجلس و بررسی لایحه بودجه مواردی هستند که بررسی این طرح را با تاخیر مواجه کرده است اما می‌توان با برگزاری یک جلسه فوق‌العاده در کمیسیون صنایع و معادن طرح بررسی و حداقل در کمیسیون به تصویب برسد تا قابل انتشار شود و خواندن گزارش نهایی را می‌توان به سال آینده سپرد. وی گفت: در صورتی که کمیسیون گزارش این طرح را تصویب کند می‌توان در فرصتی که مجلس منتظر نظر شورای نگهبان در خصوص لایحه بودجه است، گزارش نهایی طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودروی کشور را در صحن علنی مجلس قرائت کرد.

اما با توجه به اینکه کار بررسی بودجه آن هم در سه هفته مانده به پایان سال در مجلس وقت و‌توان تمامی نمایندگان را به خود اختصاص می‌دهد، بعید است چنین گزارشی که سال‌ها به طول انجامید تا پایان سال‌جاری ارائه شود. از طرفی دیگر ارائه این گزارش در پایان سال‌جاری به تعطیلات نوروزی کارخانه‌ها و رسانه‌ها که امسال یک هفته زودتر هم شروع می‌شود، برخورد کرده و باعث گم شدن این گزارش در لابه‌لای خبرهای بودجه‌ای مجلس شده و آنچنان که باید تاثیرگذار نخواهد بود.