مژگان میرزایی- طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار که شنبه گذشته منتشر شد، سقف تسهیلات انواع خودروی سواری تاکسی و وسایط نقلیه سبک به ۷۰میلیون ریال تغییر یافت. این در حالی است که سقف تسهیلات تاکنون ۵۰میلیون ریال بوده است. هر چند هنوز از اهداف اعضای شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف تسهیلات خرید خودرو آن هم به طور یکباره و بدون هیچ پیش زمینه‌ای اطلاعی در دست نیست اما آنچه مشخص است) سال آینده با توجه به سهمیه‌بندی بنزین و تولید خودروهای گازسوز، تقاضا برای خرید خودرو کاهش چشمگیری خواهد داشت که این مساله به ضرر خودروسازها و دولت خواهد بود. حال این شبهه شکل می‌گیرد که شاید اعضای شورای پول و اعتبار بدون در نظر گرفتن آثار تورمی این مصوبه، خواهان تقاضای بیشتر برای خودروهای داخلی هستند. در این مورد با چند تن از کارشناسان اقتصادی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در پی می‌آید:

افزایش وام خودروسازان را نجات می‌دهد

سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی درباره مصوبه شورای پول و اعتبار و افزایش وام خودرو تا سقف ۷میلیون تومان به خبرنگار ما می‌گوید: افزایش وام خودرو به طور حتم می‌تواند به اقتصاد کشور کمک می‌کند چرا که دولت نمی‌تواند مالیات سنگین از مردم عادی بگیرد اما می‌تواند از خودروسازان این مالیات را دریافت کند. با افزایش وام، قدرت خرید مردم افزایش پیدا می‌کند و این امر موجب افزایش درآمد خودروسازان و در نتیجه پرداخت بیشتر مالیات به دولت می‌شود.وی در خصوص اینکه چه رابطه‌ای بین سهمیه‌بندی بنزین در سال آینده و افزایش وام خودرو وجود دارد اظهار داشت: با سهمیه‌بندی بنزین قیمت خودرو و تقاضا برای خرید تا حدودی کاهش می‌یابد و این به ضرر خودروسازان خواهد بود اما با افزایش وام خودرو، عرضه و تقاضا مجددا به حالت سابق باز می‌گردد.لیلاز در مورد اینکه آیا افزایش وام از سویی و الزام خودروسازان به تولید خودروهای گازسوز تا تیرماه ۸۶ از سوی دیگر باز هم مشکل کمبود مخزن را برای خودروسازان به وجود خواهد آورد یا خیر، تصریح کرد: مشکل مخزن تا حدود زیادی برطرف شده و در‌حال‌حاضر تقاضا برای خودروهای گازسوز در حدی نیست که این مساله موجب به وجود آمدن مشکل شود.

افزایش وام موجب رونق بازار می‌شود

همچنین جلال ریخته‌گر قدیمی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران در خصوص افزایش وام خودرو و تاثیر آن در بازار خودرو می‌گوید: افزایش وام خودرو موجب می‌شود که بازار خودرو رونق پیدا کند و بازار با تقاضای بیشتری مواجه شود. وی در رابطه با اینکه سهمیه‌بندی بنزین همزمان با افزایش وام چه تاثیری در بازار خواهد داشت گفت: افرادی که نیاز به خودرو دارند در هر شرایطی اقدام به خرید می‌کنند و بازار روال عادی خود را طی خواهد کرد با سهمیه‌بندی بنزین و افزایش وام خودرو تعادل در بازار ایجاد می‌شود و مشکلی به وجود نخواهد آمد. وی در ادامه می‌گوید: سال آینده افزایش قیمت خودرو نخواهیم داشت و می‌توان گفت با شرایطی که برای سال آینده در نظر گرفته شده و در صورتی که عوارض جدید از خودروها اخذ نشود ما شاهد کاهش قیمت نیز خواهیم بود. ریخته‌گر در خصوص این سوال که آیا افزایش وام خودرو با ازدیاد خودرو و ترافیک بیشتر در سطح کشور همراه نخواهد بود، اظهار داشت: مشکل ترافیک تهران جز با خروج خودروهای مستهلک، فرسوده و از رده خارج مرتفع نخواهد شد. وی در ادامه تصریح کرد: اتحادیه در خصوص جمع‌آوری خودروهای فرسوده اعلام آمادگی کرده و تاکنون هیچ ارگان و سازمانی به پیشنهادهای ما توجهی نکرده است.

افزایش وام، تقاضای بیشتر برای خودرو

داود میر خانی رشتی، دبیر سابق انجمن خودروسازان نیز در خصوص افزایش وام خودرو تا سقف ۷میلیون تومان و تاثیر آن در بازار خودروی کشور، گفت: افزایش وام خودرو، موجب افزایش تقاضا می‌شود به شرطی که بانک‌ها بتوانند تامین اعتبار کنند و محدودیتی در این خصوص نداشته باشند. وی در رابطه با سهمیه‌بندی بنزین و تاثیر آن در بازار خودرو اظهار داشت: در طرح سهمیه‌بندی بنزین تنها سهمیه‌بندی در نظر گرفته نشده و سهمیه آزاد نیز به متقاضیان داده می‌‌‌شود. در صورتی که سهمیه آزاد را از طرح حذف کنند تقاضا برای خرید کاهش پیدا خواهد کرد. میر خانی در خصوص تناقضی که بین افزایش وام خودرو و ایجاد محدودیت طرح ترافیکی وجود دارد، گفت: این تناقض در طرح‌های کشور وجود دارد این وام بیشتر برای وانت بارها و تاکسی کاربرد دارد و برای خودروهای سواری کاربرد چندانی نخواهد داشت.وی تصریح کرد: انجمن نگران این است که در سال آینده عوارض جدیدی برای خودرو در نظر بگیرند که این امر موجب افزایش قیمت خودرو شود. با این عمل تلاش ۸ساله دولت‌های قبلی برای ثابت نگه‌داشتن قیمت خودرو شکسته خواهد شد و در دولت نهم شاهد افزایش قیمت خودرو تا یک میلیون تومان خواهیم بود. میرخانی افزود: قیمت خودرو در تورم اثر می‌گذارد و در صورتی که مجلس اخذ عوارض جدید از خودروها را تصویب کند ما شاهد به وجود آمدن تورم در کشور خواهیم بود.