کارنامه بهاری خودروسازان
عکس: حمید جانی‌پور
گروه خودرو- سه خودروساز نیمه‌دولتی کشور با تولید ۳۳۲ هزار و ۲۵۴ دستگاه خودرو سواری در سه ماه امسال، رشدی ۱/۲۶ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کردند.

این آمار که روی سایت رسمی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار دارد، تنها به ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو مربوط است و آمار تولید خودروسازان بخش خصوصی نقشی در آن ندارد.
در این آمار ایران‌خودرو با تولید ۱۶۹ هزار و ۲۴۲ دستگاهی خود، رشدی ۳۳ درصدی را به دست آورده و سایپا نیز به واسطه تولیدی ۸۹ هزار و ۳۴۶ دستگاهی، رشدی ۲۱ درصدی را به خود می‌بیند.
تولید 73 هزار و 666 دستگاهی پارس‌خودرو نیز به عنوان زیرمجموعه سایپا، متضمن رشد 19 درصدی این شرکت قدیمی شده است.
از نکات قابل توجه آمار تولید خودروهای سواری در بهار امسال، می‌توان به افت تولید پژوپارس اشاره کرد.
تندر-90 نیز که معمولا با افت تولید روبه‌رو است، در بازه زمانی مورد نظر رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.
همچنین پژو ۲۰۷ نیز هیچ تولیدی نداشته و از تیبا (مینیاتور سابق) هم فقط و فقط ۵۸ دستگاه به تولید رسیده است.
بیشترین و کم‌ترین تیراژ تولید نیز به ترتیب در اختیار پراید و مرسدس بنز است.
دنده عقب پژو پارس
در شرایطی که از پژو پارس به عنوان یکی از سه محصول استراتژیک و پرفروش ایران‌خودرو یاد می‌شود، تولید این محصول در بهار امسال، 9 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت کرده است.
این در شرایطی است که پارس معمولا با رشد تولید مواجه و کم پیش می‌آید تیراژ آن افت کند.
ایران‌خودرو البته در کنار کاهش تولید پارس، تیراژ پژو روآ را نیز کم کرده، به نحوی که این محصول افتی 12 درصدی را در بازه زمانی مورد نظر به خود می‌بیند.
روآ به عکس پارس، بازار پرفروشی ندارد و مشتریان استقبال چندانی از آن نمی‌کنند.
ایران‌خودرو چند ماه پیش تولید مدل قدیمی این محصول را متوقف و روآی پایه گازسوز را جایگزین آن کرد.
رشد تولید ۴۰۵ و ۲۰۶
ایران‌خودرو اگرچه در تولید پارس و روآ با افت تولید روبه‌رو شده، اما در تولید دو عضو دیگر خاندان پژو، رشد را تجربه کرده است.
این شرکت توانسته در سه ماه نخست امسال با تولید ۵۰ هزار و ۵۸۵ دستگاه پژو ۴۰۵، رشدی ۶۴ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کند.
پژو 405، پرتیراژترین محصول ایران‌خودرو به شمار می‌رود و هم‌اکنون به نوعی تبدیل به «پیکان» این شرکت شده است.
در کنار ۴۰۵، ایران‌خودرو تولید پژو ۲۰۶ را نیز افزایش داده و این محصول کم‌مصرف نیز رشد تولید را در بهار امسال به خود می‌بیند. ۲۰۶ که جزو محصولات پرطرفدار بازار خودرو کشور به حساب می‌آید، در مقایسه با بهار سال گذشته، ۶۱ درصد رشد تولید را تجربه کرده است.
ایران‌خودرو اعلام کرده با توجه به اهمیت فاکتور مصرف سوخت برای مشتریان در خرید خودرو، تولید پژو 206 را در سال جاری بیشتر خواهد کرد.
۲۰۷، تولید نشد
هرچند این روزها ایران‌خودرو در آگهی‌های تبلیغاتی از ورود پژو 207 به بازار ایران خبر می‌دهد، اما طبق آمار سازمان گسترش، این شرکت در بهار امسال، این برند فرانسوی را تولید نکرده است.
۲۰۷ که جزو برندهای معروف پژو به حساب می‌آید، سال گذشته طی مراسمی در ایران‌خودرو نیز رونمایی شد و قرار است در این شرکت به مونتاژ برسد.
خودرو کم‌تیراژ ملی
محصول ملی ایران‌خودرو اگرچه در بهار امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۵ درصد رشد را تجربه کرده، اما هنوز هم تیراژ این برند ایرانی ، چندان بالا نبوده و کمتر از محصولی مانند پژو ۴۰۵ فرانسوی است.
سمند که برند ایرانی خودروسازی کشور به شمار می‌رود، در سه ماه نخست امسال، تنها 27 هزار و 197 دستگاه تولید داشته که رقمی تقریبا نصف پژو 405 قدیمی است.
این که چرا ایران‌خودرو سمند را در تیراژی بالاتر از اینها به تولید نمی‌رساند، خود اهالی کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص بهتر می‌دانند، اما به هر حال طبق گفته کارشناسان، چون سمند، برند ایرانی محسوب شده و در مقایسه با برخی محصولات پژویی ایران‌خودرو، تکنولوژی جدیدتری دارد، باید بر تیراژ و البته کیفیت آن افزود تا هم در بازار داخل بیش از پیش جا بیفتد و هم نماینده خودروسازی ایران در خارج از کشور نیز باشد.
تندر-90 رو به بالا!
از حاشیه‌های تندر-۹۰ که بگذریم، این محصول فعلا چند ماهی است با رشد تولید مواجه و حال و روز نسبتا مناسبی دارد.
تندر که ظاهرا تمام و کمال به پارس‌خودرو واگذار شده (البته ایران‌خودرویی‌ها هنوز زیر بار این موضوع نرفته‌اند) در مجموع در بهار امسال نه هزار و 209 دستگاه تولید داشته که سه هزار و 92 دستگاه آن سهم ایران‌خودرو و شش هزار و 117 دستگاه از این آمار نیز مربوط به پارس‌خودرو است.
طبق آمار، ایران‌خودرو در بهار امسال، ۱۹۵ درصد رشد تولید تندر را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده و پارس‌خودرو نیز ۷۶ درصد رشد را در این مورد به خود می‌بیند.
طبق تفاهم‌نامه‌ای که به امضای برخی اعضای هیات‌مدیره ایران‌خودرو و سایپا رسیده، کل پروژه پلت‌فرم مشترک X90 که تندر نیز جزو آن به حساب می‌آید، باید در پارس‌خودرو متمرکز شود.
این تصمیم در ظاهر برای افزایش هر چه بیشتر تولید تندر-۹۰ اتخاذ شده است.
جدای از اینکه سرانجام این تفاهم نامه به کجا می‌رسد، فعلا تندر-90 در شرایط نسبتا قابل قبولی از لحاظ کمی و کیفی قرار دارد و تولید آن بهتر از قبل شده است.
رشد سوزوکی، افت بنز
اما نگاهی نیز به آمار تولید مونتاژی‌های ایران‌خودرو بیندازیم.
در بهار امسال، ایران‌خودرو اگرچه با تولید یک هزار و ۷۱ دستگاه گرند ویتارا، ۱۱۹ درصد در تولید این برند سوزوکی ژاپن، رشد را تجربه کرده، اما مرسدس بنزهای این شرکت، ۳۵ درصد کاهش تولید را به خود می‌بینند.
بنز که در یکی از زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو به نام «تاپ خودرو» به مونتاژ می‌رسد، در سه ماه نخست امسال، تنها 15 دستگاه تولید داشته است.
گفته می‌شد در پی اعلام رییس هیات‌مدیره شرکت دایملر که بنز جزو زیرمجموعه‌های آن است، همکاری‌های بنز با خودروسازی ایران قطع خواهد شد، اما ظاهرا این قطع همکاری فعلا فقط شامل خودروهای تجاری بوده و بخش سواری‌ها را دربر نمی‌گیرد.
آخرین روزهای زانتیا
عروس فرانسوی سایپا در حالی چند هفته دیگر، جاده مخصوص را ترک می‌کند که تولید آن در بهار امسال، ۳۰ درصد رشد کرده است. زانتیا که جزو باکیفیت‌های خودروسازی ایران به شمار می‌رود، در سه ماه نخست امسال نزدیک به سه هزار و ۵۰۰ دستگاه، تولید داشته است.
این خودرو به دلیل پایان قرارداد سایپا و سیتروئن، چندی دیگر از خط تولید سایپا خداحافظی خواهد کرد.
اما از زانتیا که بگذریم، ریو و پراید نیز به عنوان دو محصول دیگر سایپا، بهار امسال را با رشد تولید پشت سر گذاشتند.


پراید که همچنان پرتیراژترین خودرو سواری کشور است، در سایپا، رشدی ۲۰ درصدی و در پارس‌خودرو نیز رشدی ۱۵ درصدی را به خود می‌بیند.
در مجموع طی بهار امسال، 144 هزار و 484 دستگاه انواع پراید در گروه خودروسازی سایپا به تولید رسیده و این در حالی است که از پراید به عنوان کم‌کیفیت‌ترین خودرو تولید داخل، یاد می‌شود.
ریو، کره‌ای مونتاژی سایپا هم با تیراژی پنج هزار و ۲۸۵ دستگاهی در سه ماه نخست امسال، رشد تولیدی ۲۰ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.
تولید لاک‌پشتی تیبا
اگرچه سایپایی‌ها نام «تیبا» را که به معنای «آهو» است، برای خودرو ملی خود برگزیدند، اما تولید این محصول در سه ماه نخست امسال، کند و لاک پشت وار بوده است.
طبق آمار، سایپا در بهار امسال فقط 58 دستگاه «تیبا» را به تولید رسانده و این در حالی است که حدود 12 هزار مشتری، یک سال و نیم پیش برای خرید این خودرو ثبت‌نام کرده‌اند.
«تیبا»، برند ملی سایپا به شمار می‌رود و در کارخانه سامیار کاشان به تولید می‌رسد.
مثبت و منفی پارس‌خودرو
نگاهی نیز به اوضاع تولید مونتاژی‌های پارس‌خودرو بیندازیم.
در این بین، محصولات دودیفرانسیل این شرکت مانند نیسان رونیز، با افت 39 درصدی در بهار امسال و نسبت به مشابه سال گذشته روبه‌رو شده‌اند.
پارس‌خودرو در این بازه زمانی، تنها ۲۱۰ دستگاه خودرو دو دیفرانسیل را به مونتاژ رسانده است.
این افت تولید، همچنین در نیسان پیکاپ پارس‌خودرو نیز به چشم می‌آید، به نحوی که تولید این محصول نیز در بهار امسال، 19 درصد افت کرده است. این افت تولید در حالی است که ماکسیما و مگان، بهار امسال را با رشد تولید سپری کرده‌اند.
مگان که چندی پیش مدتی با توقف شماره‌گذاری نیز روبه‌رو بود، در سه ماه نخست امسال، یک هزار و ۸۴۲ دستگاه تولید داشته و رشدی ۱۵۹ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است. این شرکت همچنین در تولید ماکسیما نیز ۳۷ درصد رشد را به خود می‌بیند، که در نتیجه تولید ۶۷۳ دستگاهی این خودرو در بهار امسال به دست آمده است.