خبرگزاری فارس- شرکت خودرو‌سازی جیلی چین قرارداد خرید خط تولید ولوو از شرکت آمریکایی فورد به ارزش یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار را امضا کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، این موافقتنامه که ابتدا در ماه دسامبر اعلام شده بود بزرگ‌ترین مورد خرید یک شرکت خارجی توسط یک شرکت خودرو‌سازی چین است.

لی شوفو، رییس شرکت جیلی چین تاکید کرد، گام امروز نقطه عطفی برای جیلی به حساب می‌آید. فورد شرکت ولوو و چند برند دیگر را در سال ۲۰۰۸ به فروش گذاشت. فورد امیدوار است که با فروش ولوو بتواند بدهی‌هایش را بپردازد و پس از یک دوره سخت برای صنایع خودروسازی بر خطوط اصلی تولید خود تمرکز کند. با این حال فروش ولوو برای فورد با ضرر همراه بوده است؛ چراکه آن را در سال ۱۹۹۹ به قیمت شش و نیم میلیارد دلار خریداری کرده بود. جیلی که بزرگ‌ترین اتومبیل ساز مستقل چین است قول داده است ولوو را به عنوان یک شرکت جداگانه تبدیل کند؛ به طوری که مقر اصلی آن همچنان در استکهلم باشد. با این حال انتظار می‌رود که تولید گسترده ولوو در چین برای مصرف‌کنندگان چینی انجام شود. تحلیل گران این قرارداد را نتیجه خوبی برای ولوو می‌دانند.

این شرکت از سال ۲۰۰۵ تاکنون سوددهی نداشته است و برای افزایش فروش در تلاش است، شرایطی که شاید با دسترسی به بازار چین عوض شود. چین سال گذشته به عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان آمریکا را پشت سر گذاشت. سال گذشته بیش از ۱۳ میلیون اتومبیل در چین فروخته شد که نشانگر افزایش تقریبا ۵۰ درصدی نسبت به سال پیش از آن است.

جیلی اعلام کرد، انتظار دارد فروش سالانه آن در چین امسال به ۴۰۰ هزار اتومبیل برسد؛ اما فروش بین‌المللی آن به نسبت بازار داخلی ناچیز است. با این حال این شرکت انتظار دارد با جای پایی که ولوو در بازار اروپا برایش باز خواهد کرد از نظر بین‌المللی وضع بهتری پیدا کند.