گروه خودرو - هرچند رکود همچنان در بازار خودرو خودنمایی می‌کند و مشتریان تمایلی به خرید ندارند، اما طی هفته گذشته بازار خودرو رشد نسبی برخی خودروهای داخلی را تجربه کرد؛ به‌طوری‌که به گفته فعالان بازار خودرو طی هفته گذشته ریو رشد ۸۰۰ هزار تومانی، تندر E۱ افزایش ۲۰۰ هزار تومانی را تجربه کردند.

به گفته فعالان بازار خودرو رشد ۸۰۰ هزار تومانی ریو از سوی کارخانه صورت گرفته و این امر موجب شده تا این خودرو در سال جاری بیشترین افزایش قیمت را تجربه کند.

تندر E۱ گران شد

اما سری هم به نمودار قیمت خودروهای داخلی طی هفته جاری بزنیم و ابتدا از پرحاشیه‌ترین آنها یعنی تندر-۹۰ شروع کنیم.

این محصول که طی هفته گذشته در بازار افت قیمت را تجربه کرده بود در هفته جاری در مدل E۱ با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی مواجه شد به‌طوری‌که هم‌اکنون قیمت این خودرو در بازار به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

هرچند تندر ۹۰ E۱ هفته گذشته افزایش قیمت را تجربه کرد اما E۰ و E۲ فول طی این مدت هیچ افزایش قیمتی را تجربه نکردند در حال حاضر E۰به عنوان ساده‌ترین مدل تندر، در بازار نرخی برابر با ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان دارد، E۲ نیز به عنوان فول‌ترین مدل تندر، در حال حاضر با قیمت ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در رنگ سفید به فروش می‌رسد، این در شرایطی است که برخی رنگ‌های دیگر این محصول را می‌توان ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان ارزانتر نیز خریداری کرد.

افزایش ۸۰۰ هزار تومانی ریو

افزایش قیمت طی هفته گذشته به تندر E۱ محدود نشد به طوری‌که طی این مدت ریو خودرو مونتاژی شرکت سایپا نیز افزایش چشمگیر ۸۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد به‌طوری‌که هم‌اکنون قیمت این خودرو در بازار به ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. به گفته فعالان بازار خودرو افزایش قیمت ریو از سوی کارخانه صورت گرفته که این امر رشد قیمت این خودرو در بازار را در پی داشته است.

خانواده پژو

اما در خانواده ۲۰۶ صندوق مدل V۸ که طی ماه گذشته همراه با افت قیمت مواجه بود طی هفته گذشته رشد هرچند اندک ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد و قیمت آن در بازار به ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید، اما۲۰۶ صندوق دار V۹ طی هفته گذشته نرخی برابر با ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را به خود اختصاص دارد، V۲۰ نیز که ساده‌ترین مدل صندوق دارهای ۲۰۶ به حساب می‌آید، در حال حاضر با همان قیمت ماه‌های اخیر خود یعنی ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

سایر اعضای خانواده پژو ۲۰۶ هاچ بک نیز هفته با ثباتی را پشت سر گذاشتند به‌طوری‌که ۲۰۶ تیپ ۲ با ABS نیز هم‌اکنون با قیمت ۱۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و ۲۰۶ تیپ ۶ نیز با قیمت ۱۸ میلیون ۵۰۰ هزار تومان به فروش ‌رسید.

از سوی دیگر دو محصول استراتژیک و پر مصرف ایران خودرو یعنی پژو ۴۰۵ و پارس نیز طی این هفته با ثبات قیمت روبه‌رو بودند و نرخ آنها دست نخورد.به‌طوری‌که هفته گذشته ۴۰۵، در مدل بنزینی خود با نرخ ۱۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان به فروش ‌رسید، این در شرایطی است که مدل دوگانه سوز ۴۰۵ به دلیل کمبود عرضه، با همان نرخ ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خود خرید و فروش می‌شود و کاهش قیمت خاصی را طی هفته‌های اخیر تجربه نکرده است. اما در کنار ۴۰۵، پارس نیز در مدل بنزینی خود در حال حاضر قیمتی برابر با ۱۷ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان دارد.

مدل دوگانه سوز این محصول نیز یک میلیون گران‌تر به فروش می‌رسد. پارس نیز مانند ۴۰۵، مصرف سوخت بالایی دارد و احتمالا طی سال آینده با توجه به گرانی نرخ بنزین، با کمبود تقاضا روبه‌رو خواهد شد.

ثبات قیمت در سمند

سمند را باید جزو با ثبات‌های بازار خودرو کشور در نمودار قیمت به حساب آورد.

در حال حاضر سمند معمولی بنزینی قیمتی برابر با ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد و سورن نیز با نرخ ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.اما نگاهی نیز به سایپایی‌ها بیندازیم.

در حال حاضر پراید معمولی بنزینی با قیمت هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و ریو، مونتاژی کره‌ای این شرکت، نرخی برابر با ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دارد.

همچنین مونتاژی فرانسوی سایپا یعنی زانتیا نیز در حال حاضر با قیمت ۲۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.