حمیدرضا بهداد - با تولید 600هزار و 700دستگاه خودروی سواری در کشور طی 8ماه نخست امسال، آمار تولید خودروهای مذکور از 4/6درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار شد.
در این آمار که مربوط به سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور است، تنها تولیدات دو خودروساز دولتی یعنی ایران‌خودرو و سایپا لحاظ شده و آمار تولید شرکت‌های خصوصی نقشی در آن ندارند. در این میان ایران‌خودرو با تولید ۲۸۸هزار و ۸۳۸دستگاه انواع خودروی سواری طی ۸ماه نخست سال‌جاری به ۲/۱۱درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته دست یافت.

این در حالی است که شرکت سایپا با تولید 188هزار و 571دستگاه خودرو 2/0درصد کاهش تولید را طی همین بازه زمانی نسبت به سال 85 تجربه کرده است؛ اما با ادغام آمار تولید این شرکت با پارس‌خودرو، این شرکت با تولید 311هزار و 862دستگاه خودروی سواری طی 8ماه ابتدایی سال‌جاری از رشد 3/2درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته برخوردار شده است.
در حالی که پارس‌خودرو به تنهایی با تولید ۱۲۳هزار و ۲۹۱دستگاه خودروی سواری به ۷/۶درصد رشد در آمار تولید خود طی ۸ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دست یافته است.
هویت زیر سوال رفته
تولید نورچشمی ایران‌خودرو یا همان سمند که چندی پیش اصالت آن توسط مدیرعامل سایپا زیر سوال رفت، طی ۸ماه نخست امسال از رشد ۴/۳۸درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار شده تا ثابت کند ایران‌خودرو همچنان چشم به برند ملی خود دوخته است.
تا باشد از این ضررها
شاید زمانی که پیکان از خط تولید خارج می‌شد، کسی فکرش را نمی‌کرد که یکی از نوادگان آن به نام روآ همچنان راه پیکان را ادامه دهد و نام آن را زنده نگه دارد. روآ طی ۸ماه نخست امسال رکورددار تولید در ایران‌خودرو است و ۲/۳۱درصد رشد نیز در آمار تولید این خودرو در بازه زمانی مذکور نسبت به مدت مشابه سال ۸۵ دیده می‌شود. این رکورد و درصد رشد در حالی به دست آمده است که مدیرفروش ایران‌خودرو چندی پیش عنوان کرد شرکت متبوعش از تولید روآ ضرر می‌کند.
کاهش تولید پژو405
در میان محصولات ایران‌خودرو، پژو۴۰۵ که به نوعی ژن سمند به شمار می‌رود، با کاهش تولید در ۸ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده است. به نحوی که ۲/۲۲درصد رشد منفی در‌آمار تولید این خودرو مشاهده می‌شود. به قول بعضی‌ها شاید بوی نویی به این خودرو خورده است؛ چرا که یکشنبه گذشته منوچهر منطقی طی اظهارنظری تاکید کرده بود که جایگزین‌های سه خودروی پژو ۴۰۵، پارس و سمند تا سال ۸۷ وارد بازار خواهند شد.
رشد تولید پژو 206
خودروی محبوب پژو ۲۰۶ طی ۸ماه نخست امسال با رشد ۶/۱۲درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته روبه‌رو شد. این درحالی است که چندی پیش، رییس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو از کاهش تولید ۹۰درصدی این خودرو خبر داده بود. پژو ۲۰۶ حتی در آبان‌ماه امسال نیز نسبت به ماه مشابه سال گذشته، از رشد تولید ۱/۷درصدی برخوردار شده است.
ایران‌خودرو باز هم به پژو پارس رو انداخت
پژو پارس نیز که با اتهام کاهش تولید روبه‌رو شده بود، نه تنها سیر نزولی در تولید را طی نکرده است، بلکه طی ۸ماه نخست امسال به رشد ۴/۱۱درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دست یافت. نکته مهم در مورد این خودرو رشد تولید آن در آبان‌ماه سال‌جاری است. چرا که پس از سهمیه‌بندی بنزین در تیرماه امسال،‌ تولید این خودرو طی ماه‌های مرداد، شهریور و مهر همواره از برنامه عقب بوده است. این در حالی است که در آبان‌ماه سال‌جاری، تولید پژو پارس نه تنها از برنامه تولید ۴هزار و ۶۰۰ دستگاه در این ماه عقب نیافتاد، بلکه از آن پیشی نیز گرفت؛ به نحوی که ۶هزار و ۷۵۲دستگاه از این خودرو در آبان ماه امسال به تولید رسید که در واقع جان تازه‌ای بود برای تولید پژو پارس.
سیر نزولی تولید خودروی ارزان‌قیمت
تولید ۲۱۰ دستگاه خودروی S۲۱ نیز که محصولی مشترک میان ایران‌خودرو و شرکت چینی چری به شمار می‌رود طی ۸ماه نخست آمار جالبی است.
این در حالی است که ایران‌خودرو تولید 2هزار و 490دستگاه از این خودرو را در برنامه سال‌جاری خود قرار داده است، ولی طی این 8ماه فقط 4/8درصد از این برنامه را محقق کرده است که با این وضعیت بعید به نظر می‌رسد این شرکت برنامه تولید مشترک با چری را امسال به طور کامل عملی کند.
اختلاف‌نظرهای این دو شرکت در زمینه تولید S۲۱ در ایران‌خودرو خراسان و همچنین تاخیرات به وجود آمده در احداث کارخانه بابل را که برای تولید S۲۱ چری در نظر گرفته شده است، می‌توان از دلایل کاهش تولید چری فرض کرد.
با کلاس ایران‌خودرو
سواری مرسدس‌بنز هم که به تازگی افتخار تولید در شرکت ایران‌خودرو را کسب کرده است، عدد ۶۷ را مقابل آمار تولید خود مشاهده می‌کند. ایران‌خودرو قرار است تا پایان امسال ۷۵۰دستگاه از این خودروی لوکس را مونتاژ کند که تاکنون تنها ۹درصد این برنامه را محقق کرده است.
پراید برای سایپا، سایپا برای پراید
اما گل سر سبد تولیدات سایپا یعنی پراید، طی ۸ ماه نخست امسال با رقم تولید ۱۷۲هزار و ۲۷۰ دستگاه به رشد ۳درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دست یافت.
البته پارس‌خودرو نیز با تولید 116هزار و 386 دستگاه پراید به رشد 6/8درصدی در 8 ماه ابتدایی سال‌جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دست یافته است. به طور کلی تولید مشترک پراید در سایپا و پارس‌خودرو 1/5درصد رشد را طی 8 ماه نخست امسال نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته تجربه کرده است.
سیر نزولی تولید زانتیا
ظاهرا زانتیا چندان توان مقاومت و مبارزه طلبی در مقابل رقیبانی چون مگان و سوناتا را ندارد. چرا که همچنان با سیر نزولی تولید این خودرو در سایپا روبه‌رو هستیم. به نحوی که طی 8 ماه ابتدایی سال‌جاری 2/23درصد کاهش در آمار تولید این خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسیده است.هم‌اکنون سایپا برنامه تولید 14هزار زانتیا را در دستور کار امسال خود قرار داده است که در 8 ماه اول امسال 6/52درصد از آن را عملی کرد.
برخی کارشناسان واردات خودروهایی مانند مگان و سوناتا و همچنین مسائل مربوط به تامین قطعه را از عوامل کاهش تولید زانتیا می‌دانند.
خودروی ریو نیز که دیگر محصول سایپا است، با کاهش 3/26درصدی طی 8 ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده است.
خودرویی بدون حاشیه
شاید گزاف نباشد اگر بگوییم ماکسیما تنها محصول تولیدی پارس‌خودرو است که آرام و بدون حاشیه در حال تولید است.
این خودرو که از محبوبیت بالایی نیز برخوردار است، طی ۸ ماه ابتدایی امسال با رشد ۴/۴۳درصدی در تولید خود نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو بود. پارس‌خودرو تولید ۲هزار دستگاه ماکسیما را در برنامه سال‌جاری خود قرار داده که طی ۸ ماه ابتدایی امسال ۷/۷۵درصد از این برنامه را عملی کرده است.
و اما تندر - 90
در مجموع ۹هزار و ۶۱۸دستگاه تندر - ۹۰ در کشور طی ۸ ماه ابتدای امسال تولید شد که سهم ایران‌خودرو ۴هزار و ۲۲۴ دستگاه و سهم پارس‌خودرو نیز ۵هزار و ۳۹۱ دستگاه تندر - ۹۰ بوده است.
در واقع این دو شرکت به ترتیب تولید 50هزار و 35 و 50هزار تندر - 90 را در برنامه امسال خود جای دادند که طی 8 ماه نخست امسال ایران‌خودرو 9درصد و پارس‌خودرو 11درصد از برنامه‌های خود را جامه عمل پوشاندند.
این در حالی است که مسوولان این دو شرکت از روند صعودی تولید این خودرو طی یکی دو ماه آینده خبر داده‌اند.
از مگان خبری نیست
مگان باز هم در پارس‌خودرو تولید نشد! این در حالی است که طبق آمارهای سازمان گسترش و نوسازی، پارس‌خودرو تولید ۳هزار دستگاه از این خودرو را در برنامه سال‌جاری خود قرار داده است.
اما ظاهر قرار است طبق گفته مسوولان این شرکت تا پایان امسال همین تعداد مگان از کشور ترکیه وارد کشور شود.