ایسنا- موسسه استاندارد مستقل از توان صنعتی کشور استانداردهای مربوط به آلایندگی خودروها را تدوین کرده است.

منوچهر منطقی، مدیرعامل ایران‌خودرو، با بیان این مطلب افزود: اگر هر سازمان نظارتی بر مبنای یک‌سری ایده‌آل‌ها استاندارد تدوین کند، صنایع کشور مانند خودروسازی دچار مشکل می‌شوند و در این زمینه باید بررسی همه‌جانبه شود. وی در پاسخ به این سوال درباره خالی بودن برخی از باک‌های خودروهای نو تحویل داده شده به مردم، توضیح داد: کلیه خودروهایی که ما به مردم تحویل می‌دهیم تا حدی که شرکت نفت به ما سهمیه بنزین می‌دهد، باک آن‌ها را پر می‌کنیم و به کسی خودرو با باک خالی تحویل نمی‌دهیم.

او ادامه داد: باک خودرو در کارخانه پر می‌شود و سپس به نمایندگی تحویل داده شده تا به دست مصرف‌کننده برسد؛ ضمن این‌که متناسب با سهمیه بنزینی که شرکت نفت در اختیار ما قرار می‌دهد، باک خودروها را پر می‌کنیم.

او خاطرنشان کرد: ممکن است یک بار ۴۰ لیتر و دفعه بعد به کمتر از این مقدار یا بیشتر برسد. اما قرار است به طور متوسط این میزان ۵۰ لیتر باشد. در هر صورت زمانی که خودرو از کارخانه شروع به حرکت می‌کند تا به محل تحویل به مشتری برسد، مقداری از بنزین درون باک آن مصرف می‌شود.

مدیرعامل ایران‌خودرو عنوان کرد: برای حل مشکلاتی از این دست، راه‌حل این است که کارت موقت از طرف شرکت پالایش و پخش به صورت موقت به مدت یک یا دو ماه داده شود تا چنین مشکلاتی به وجود نیاید.

منطقی با انتقاد از وضعیت فعلی ارائه سهمیه‌های بنزین به شرکت‌های خودروسازی، توضیح داد: اصولا این‌که بنزین را به شرکت‌های خودروسازی بدهند تا ما باک خودروها را پر کنیم، روش درستی نیست، زیرا به عنوان مثال در حمل و نقل خودرو به شهرستان‌ها زمانی که چند خودرو در خودروی حمل‌کننده روی یکدیگر قرار می‌گیرند، ممکن است بر اثر ارتعاشات جاده‌ای بنزین از خودروی بالایی روی خودروی پایینی نشت کند و مشکلاتی را به وجود آورد.

او درباره وضعیت بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان نیز خاطرنشان کرد: طبق قراردادهایی که با قطعه‌سازان می‌بندیم، معمولا زمانی که قطعه به دست ما رسیده و مصرف شود، بعد از ۶۰ تا ۹۰روز پول قطعه‌ساز را پرداخت می‌کنیم که در بعضی نقاط پول قطعه‌ساز بعد از ۹ ماه به او پرداخت می‌شود.

وی اذعان کرد: ممکن است نسبت به زمان قرارداد تاخیر داشته باشیم، اما این تاخیر حداکثر ۳۰ روز است و نه بیشتر.

پیشتر محمدرضا نجفی‌منش، دبیر انجمن قطعه‌سازان، در این باره با بیان این‌که از خودروسازان تقاضای پرداخت دستمزد به قطعه‌ساز ظرف حداکثر ۱۵ روز را داشتیم، گفته بود: این در حالی است که این کار بعضا تا سه ماه نیز به طول می‌انجامد. در حال حاضر و به طور میانگین شرکت ساپکو ایران خودرو ۷۵ روزه و سازه‌گستر سایپا ۶۰ روزه طلب قطعه‌سازان را می‌پردازند.

مدیرعامل ایران‌خودرو درباره بحث‌های اخیر مطرح شده درباره سمت گرفتن یکی از افراد دخیل در تهیه گزارش تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی کشور، توضیح داد: ایشان درواقع در ایران‌خودرو مشغول به کار بود که از وی درخواست شد تا مامور تحقیق و تفحص شود و به اعضای دخیل در این گزارش کمک کند و بعد از این‌که ماموریتش تمام شد، به سمت خود برگشت.

منطقی در این باره با بیان این که این شخص در حال حاضر در یکی از شرکت‌های وابسته به سپاه مشغول به کار است، افزود: تیم تحقیق و تفحص متشکل از گروهی از نمایندگان مجلس است و به این دلیل که وی فردی ایران‌خودرویی بود خواستند که با آن‌ها همکاری کند و معمولا اگر بخواهند جایی را مورد تحقیق و تفحص قرار دهند از افرادی که درون همان مجموعه قرار دارند و مسلط به امور است، استفاده می‌کنند.

وی برنامه تولید ایران‌خودرو را در سال‌جاری ۵۸۰‌هزار دستگاه دانست و افزود: صادراتی که پیش‌بینی کرده‌ایم ۶۰‌هزار دستگاه است که در ۶ ماه اول سال‌جاری نیمی از آن محقق شد. همچنین ارزش کل صادرات شرکت در صورت تحقق به ۵۰۰ تا ۶۰۰‌میلیون دلار می‌رسد. مدیرعامل ایران‌خودرو همچنین در خصوص وضعیت این شرکت خودروسازی در دو کشور بلاروس و مصر توضیح داد: در بلاروس توافق کردیم ۴۰‌درصد از سهام شرکت خودروسازی تولیدکننده سمند را در این کشور خریداری کنیم که ۲۶‌درصد آن دولتی و مابقی متعلق به بخش‌خصوصی این کشور خواهد بود.

او در این باره افزود: همچنین در مصر تولید پژوپارس با سرمایه‌گذاری طرف مصری است و ما تامین قطعه آن را به صورت قطعات منفصله به عهده داریم و با توجه به این‌که مصری‌ها پیش از این پژو ۴۰۶ را مونتاژ می‌کردند تمایل داشتند که این خط را ادامه دهند. همچنین ظرفیت تولید این کارخانه در مرحله اول سالانه ۵‌هزار دستگاه خواهد بود که با توسعه آن افزایش می‌یابد؛ ضمن این‌که بحث سمند نیز مطرح است که در فاز دوم وارد این کشور شود.

به گفته منطقی قیمت یک دستگاه پژو پارس در مصر حدود ۱۶‌هزار دلار است.