قیمت خودرو، قیمت سال گذشته است

گروه خودرو- اولین مصاحبه‌ مطبوعاتی علی‌اکبر محرابیان پس از دریافت حکم وزارت، روز گذشته در حالی برگزار شد که تنها از خبرگزاری‌های فعال در حوزه صنعت برای پوشش این نشست دعوت به عمل آمده بود و خبرنگاران روزنامه‌ها به‌‌‌رغم وعده‌های محرابیان نتوانستند در این جلسه پرسش و پاسخ شرکت کنند. رویه‌ای که پیش از این علیرضا طهماسبی وزیر پیشین این وزارتخانه نیز در پیش گرفته بود. به‌این ترتیب نشست مطبوعاتی روز گذشته به دلیل عدم حضور خبرنگار دنیای اقتصاد تنها از قول خبرگزاری‌های ایسنا و مهر منعکس می‌شود. ظاهرا اولین مصاحبه مطبوعاتی محرابیان بیشتر به اظهارنظر و پرسش‌ خبرنگاران در مورد وضعیت خودرو گذشته و آنچه بیشتر مورد پرسش واقع‌شده، بحث تولید و واردات تندر-۹۰ بوده به طوری که طرح واردات تندر-۹۰ که از سوی برخی از نمایندگان طی روزهای گذشته مطرح بوده، سوالات زیادی را برای خبرنگاران ایجاد کرده بود؛ اما پاسخ محرابیان نیز شنیدنی است. وی در این زمینه اظهار داشته‌است که «این بحث به عنوان تنبیه خودروسازها مطرح شده بود، اما در حال حاضر به دلیل این که آنها به تعهدات خود عمل می‌کنند، نیازی به واردات تندر به کشور وجود ندارد». آنچه از جوانب امر پیداست خط تولید خودروسازها از مدت‌ها پیش آماده و آنچه موجب تاخیر در تولید و تحویل تندر-۹۰ شده بود، مشکلات مربوط به تامین قطعات، آن هم از سوی شرکت رنوپارس عنوان شد. مسوولان دو شرکت درست‌اندرکار تولید تندر-۹۰ به دفعات از عدم تحویل قطعات و بد قولی شرکت رنو در این زمینه انتقاد کرده بودند.

حال آنکه قرار بوده آنها چگونه با چماق واردات تنبیه شوند سوالی‌است که محرابیان در آن مورد توضیح نداده‌است. محرابیان در بخش دیگری از مصاحبه مطبوعاتی خود در مورد افزایش قیمت خودرو توضیحاتی ارائه کرده و بر این نکته نیز تاکید داشته که تاکنون هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته‌ایم. وی عنوان کرد که قیمت‌ها، همان قیمت سال گذشته است، هر چند برخی از عوامل غیرقابل کنترل باعث افزایش قیمت برخی از خودروها شده است که شاید یکی از دلایل آن بحث سهمیه‌بندی بنزین و دلیل دیگر گازسوز شدن خودروها باشد که در چنین شرایطی مردم به سمت خرید خودروهای کم مصرف روی می‌‌آورند و میزان تقاضا برای خودروهای کم مصرف مانند پژو ۲۰۶ در این زمینه افزایش یافته است.

وی تاکید کرده است: طی دو، سه ماه گذشته روی قیمت خودرو کنترل زیادی انجام دادیم و طبق آمارها تفاوت بین قیمت فروش خودروساز و بازار کاهش چشمگیری داشته، اما ممکن است در هر حال باز هم افزایش قیمت خودرو در بازار اتفاق افتد.

محرابیان با اشاره به این که هر نوع قیمت‌گذاری و افزایش نرخ خودرو باید به تایید وزارت صنایع و معادن برسد، تصریح کرد: در سال جاری تاکنون هیچ گونه افزایش قیمت خودرو نداشته‌ایم و در وزارت صنایع و معادن هیچ گونه افزایش نرخی را تایید نکرده‌ایم.وزیر صنایع و معادن همچنین در پاسخ به سوالی درباره ادغام خودروسازها عنوان کرده که در حال حاضر با ادغام موافق نیست. وی در مورد دلایل مخالفت خود نیز اظهار داشته که ادغام یا تفکیک مساله‌ای مربوط به بنگاه‌داری است و در مجامع مربوط به آن بحث می‌شود و پشتوانه دولتی ندارد. اگر مجامع و سهامداران به این نتیجه برسند از آن استقبال می‌کنیم و اگر نرسند، هم همین طور. البته با توجه به این که وزارت صنایع و معادن سهام مناسبی در صنایع خودروسازی دارد، نظر خود را در این باره اعلام کرده‌ایم.

وی همچنین تاکید کرده که هم اکنون خودروسازی‌ها باید بازارهای خود را تثبیت کنند که برای این امر باید ضمن کاهش هزینه‌های اضافی خود ساختارهایشان را نیز اصلاح کنند و در صورت انجام این امور می‌توانیم روی بحث ادغام فکر کنیم.

وزیر صنایع و معادن همچنین از ایده معاونت خودرو که برای اولین بار در دوران سرپرستی وی مطرح شد، دفاع کرده و در پاسخ به انتقادات مخالفان این طرح تاکید کرده است که خصوصی‌سازی یکی از برنامه‌های وزارت صنایع و معادن است که قول آن به مردم و مجلس قبل از کسب رای اعتماد داده شده بود، بنابراین قطعا آن را دنبال خواهیم کرد. ولی اگر دولت بخواهد برای نظم بخشیدن به موضوعی که به مسائل حاکمیتی کشور مربوط است، اقدام کند، به معنای نقض اصل«۴۴» قانون اساسی نیست.

محرابیان در ادامه طی اظهارنظری در خصوص گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور نیز گفته است که در مورد عادلانه بودن یا نبودن این گزارش بعد از نظر کارشناسان وزارتخانه اظهارنظر می‌کنم.