رنو خواهان نمایندگی در ایران است

مژگان میرزایی- عدم دستیابی شرکت‌های خودروساز به تیراژ انبوه در تولید تندر ۹۰ موجب شده که مسوولان شرکت رنو پارس پس از گذشت ۵ سال از زمان عقد قرارداد تولید این خودرو در کشور، هم‌اکنون به وجود برخی ایرادها در قرارداد مذکور اعتراف کنند. به‌طوری‌که «کاتسومی ناکامورا» مدیرعامل بخش آسیایی و آفریقایی شرکت رنو در حاشیه نمایشگاه خودروی پاریس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما اظهار داشت که قرارداد تندر ۹۰ در زمان عقد آن باید با دقت بیشتری از سوی دوطرف به امضا می‌رسید، وی عنوان کرد که باید در برخی از بندهای قرارداد ال‌-۹۰ مانند انتخاب روش تک سورسی (انتخاب یک قطعه‌ساز برای تامین قطعه) بررسی بیشتری صورت می‌گرفت.

ناکامورا که به تازگی به عنوان مدیرعامل بخش آسیایی و آفریقایی شرکت رنو انتخاب شده در حالی پس از گذشت ۵ سال از اجرای این روش که منحصر به شرکت رنو است، را در کشور نامناسب خواند که پیش از این بارها کارشناسان و خودروسازان بر نادرست بودن این روش تاکید کرده و خواستار تغییر روش رنو برای تامین قطعه شده بودند. هرچند ناکامورا مشکلات به‌وجود آمده را متوجه قطعه‌سازان ایرانی دانست، اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که در صورت درنظر گرفتن حداقل دو قطعه‌ساز برای تامین قطعه در صورت بروز مشکل، امکان تامین قطعه از سایر قطعه‌سازان وجود داشت، اما ناکامورا با اذعان بر این مطلب که به هنگام عقد قرارداد باید دقت بیشتری می‌شد می‌گوید به هنگام ارسال پرسشنامه‌ها تمام قطعه‌سازان در پاسخ به این پرسش که آیا توانایی تامین قطعه را دارید یا خیر؟ پاسخ مثبت دادند اما به هنگام آغاز کار، آنها نتوانستند به وعده خود جامه عمل بپوشانند که این امر موجب شد پروژه با مشکلات بسیاری پیش برود. ناکامورا در ادامه با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات به هنگام اجرای پروژه نمایان می‌شود، عنوان می‌کند: حجم قابل توجهی از مشکلات پیش از آغاز کار قابل تشخیص نیستند و باید به هنگام ورود به کار آنها را شناسایی کرد، تامین قطعه برای تندر -۹۰ از این دست از مشکلات بود به طوری‌که با آغاز کار مشکلات به مرور زمان نمایان شد.وی در ادامه با تاکید بر اینکه ما هیچ مشکلی با شرکای ایرانی خود نداریم می‌گوید: مشکل اصلی ما در‌حال‌حاضر، تامین قطعه از سوی قطعه‌سازان داخلی است و در صورتی‌که بتوانیم این قطعه‌سازان را به استانداردهای شرکت رنو برسانیم این مشکل نیز برطرف خواهد شد.مدیرعامل بخش آسیایی و آفریقایی شرکت رنو در ادامه اظهار داشت: من از مردم ایران به خاطر طولانی بودن زمان انتظار برای دریافت تندر-۹۰ عذرخواهی می‌کنم و امیدواریم که با برطرف شدن مشکلات تولید زمان انتظار نیز کاهش یابد.

رنو هم به فکر نمایندگی افتاد

طی یکی دو سال گذشته، با افزایش حجم خودروهای وارداتی به کشور، اکثر شرکت‌های بزرگ خودروساز برای آنکه بتوانند سهمی از این بازار را در اختیار داشته باشند اقدام به تاسیس شرکتی خصوصی در قالب نمایندگی در کشور کرده‌اند، تا به این طریق بتوانند محصولات جدید خود را وارد بازار کنند.

اما دو شرکت پژو و رنو که در حال حاضر سهم قابل توجهی از بازار کشورمان را در اختیار دارند، تنها از طریق خودروسازان، محصولات خود را به بازار معرفی می‌کنند که این امر موجب شده محصولات جدید آنها با محدودیت واردات رو‌به‌رو باشد. هرچند شرکت پژو پس از چند سال حضور در ایران در سال جاری تصمیم به ورود یکی از محصولات جدید خود آن هم از طریق ایران‌خودرو گرفته اما این امر در قیاس با حجم بالای خودروهای جدید وارداتی به ایران چندان قابل توجه نیست.

افزایش حجم واردات خودرو ظاهرا شرکت رنو را نیز به فکر گرفتن شریکی از بخش‌خصوصی در ایران انداخته به طوری که ناکامورا در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای گرفتن شریکی از بخش خصوصی در ایران دارید یا خیر؟ می‌گوید: شاید تصمیم‌گیری در این خصوص کمی زود باشد اما من شخصا مایل به چنین شراکتی هستم و اگر پیشنهادی صورت گیرد آن را بررسی خواهم کرد.وی در پاسخ به این پرسش نیز که با گرفتن شریک بخش خصوصی تکلیف خودروسازانی که با آنها در حال فعالیت هستید چه می‌شود، می‌گوید: گرفتن نماینده خصوصی در ایران تنها مربوط به خودروهای وارداتی است و در بحث تولید ما با شرکایی که در حال حاضر در ایران داریم، فعالیت‌ خود را ادامه می‌دهیم.ناکامورا در ادامه می‌گوید: ما سعی داریم که محصولات جدید وارد بازار ایران کنیم و در صورتی که بازار رقابتی ایران از مگان استقبال نکند به فکر عرضه خودروهای جدیدتر خواهیم بود. مدیرعامل بخش آسیایی و آفریقایی شرکت رنو در پاسخ به این پرسش نیز که آیا امکان ورود محصولات جدید رنو مانند «لاگونا» به ایران وجود دارد یا خیر؟ می‌گوید: «لاگونا» خودروی مناسبی است که توانسته در بازار اروپا مورد استقبال قرار گیرد و من فکر می‌کنم که امکان ورود این خودرو به بازار ایران وجود داشته باشد.

فعلا فقط تندر-۹۰

ساندرو را می‌توان جدیدترین محصول شرکت رنو دانست که خبر ورود آن در کشور نیز مطرح شده، به طوری که مسوولان شرکت پارس خودرو از آغاز مذاکرات برای تولید این محصول در شرکت مذکور خبر داده‌اند، اما هنوز خبر قطعی در خصوص تولید این خودرو از سوی مسوولان اعلام نشده است.

ناکامورا در ادامه و در پاسخ به این پرسش که آیا دو خودروی کلئوس و ساندرو وارد بازار ایران می‌شد یا خیر عنوان می‌کند؟ شرکت رنو به تازگی وارد بازار ایران شده و در حال حاضر سعی در رسیدن به ظرفیت اعلام شده در پروژه تندر-۹۰ دارد.

وی در ادامه می‌گوید: ما می‌دانیم که ایران دارای بازار قوی است، اما در حال حاضر فقط برنامه لوگان را در ایران داریم و ورود خودروهای ساندرو و کلئوس بستگی به استقبال مردم دارد، اما هنوز تصمیمی در این خصوص صورت نگرفته است.

به گفته ناکامورا بازار ایران دارای فرصت‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوبی است اما فعلا اسم خودرویی را که برای ایران در آینده در نظر گرفته شده را اعلام نمی‌کنیم. وی در ادامه با اشاره به اینکه تولید مگان نیز در حال حاضر در ایران آغاز شده عنوان می‌کند؛ علاوه بر تندر-۹۰ در سال جاری تولید مگان نیز در ایران آغاز شد که این امر نشان‌دهنده آن است که رنو برنامه بسیاری برای ایران دارد. وی در خصوص دلایل تاخیر در تولید مگان نیز می‌گوید: مشکلات لجستیکی شاید یکی از دلایل تاخیر باشد و از سوی دیگر شاید ظرفیت کارخانه هم بیش از این نباشد، اما آنچه مسلم است بخشی از مردم در حال حاضر در انتظار خودروی ثبت‌نامی خود هستند که این زمان انتظار نیز طولانی شده و باید این مشکل برطرف شود. وی در ادامه با اشاره به اینکه مشکل لجستیکی مگان ارتباطی با رنو ندارد می‌گوید: مشکل لجستیکی مگان ارتباطی با شرکت رنو ندارد و در خصوص مگان نیز شرکت رنو پارس تامین‌کننده قطعه است.

صادرات تندر-۹۰ آغاز شد

صادرات ۲۰درصدی تندر-۹۰ را می‌توان یکی از مهم‌ترین بندهای قرارداد ال-۹۰ دانست که برخی نمایندگان آن را در قالب الحاقیه به این قرارداد پیوند زدند هر چند با آغاز اجرای پروژه و مشکلات به وجود آمده بر سر تولید و تاخیرهای به وجود آمده در قبال ثبت‌نام‌کنندگان این شائبه به وجود آمده بود که بحث صادرات ۲۰درصدی تندر- ۹۰ تا رسیدن به تیراژ انبوه از سوی خودروسازان فراموش شده اما گفته ناکامورا حکایت از آن داشت که خودروسازان طی این مدت و با وجود مشکلات بسیار در تولید و عدم اجرای تعهدات در قبال ثبت‌نام‌کنندگان صادرات این خودرو را فراموش نکرده‌اند و همزمان با اجرای تعهدات صادرات این خودرو را نیز در دستور کار خود قرار داده‌‌اند.

به گفته مدیرعامل بخش آسیایی و آفریقایی شرکت رنو صادرات تندر- ۹۰ از سوی شرکت ایران‌خودرو آغاز شده و این شرکت در حال حاضر تعدادی از این خودرو را در هر سه تیپ به کشور عراق صادر کرده است.هر چند مسوولان شرکت ایران‌خودرو خروج تعدادی تندر- ۹۰ از کشور را تنها به منظور بازاریابی برای این خودرو عنوان کرده‌اند، اما مسوولان رنو تندر ۹۰‌های خارج شده از کشور را تجاری دانسته و تاکید می‌کنند که این شرکت صادرات این خودرو را آغاز کرده است.

ناکامورا در ادامه تصریح کرد: علاوه بر صادرات تعدادی تندر- ۹۰ به کشور عراق، در حال حاضر شاسی خودرو ال-۹۰ تولیدی در هندوستان نیز از سوی قطعه‌سازان ایرانی تامین می‌شود.به گفته مدیرعامل بخش آسیایی و آفریقایی شرکت رنو در حال حاضر صادرات تندر- ۹۰ در اولویت کاری این شرکت قرار ندارد و رنو سعی دارد در ابتدا نیاز بازار ایران را تامین کند و پس از آن صادرات این خودرو را در برنامه کاری خود قرار دهد.

تصمیم‌گیری‌های ما تجاری است نه سیاسی

از سوی دیگر سال گذشته و با شدت گرفتن تحریم‌ها علیه ایران دولت فرانسه شرکت‌های فعال در ایران را ملزم به کاهش و یا قطع روابط تجاری با ایران کرد که این امر موجب به وجود آمدن شائبه قطع همکاری دو شرکت پژو و رنو که در حال حاضر در ایران فعال هستند، شد هر چند مسوولان این دو شرکت تاکنون بارها بر حضور خود در ایران تاکید کردند اما هنوز این مساله که آیا با فشار دولت فرانسه روابط تجاری این دو شرکت با ایران نیز دستخوش تغییرات خواهد شد یا خیر، سوالی بود که مدیر منطقه‌ای آسیایی و آفریقایی به آن پاسخ داد. وی می‌گوید: تصمیمات شرکت رنو تجاری است و به سیاست مربوط نیست، وی در ادامه عنوان کرد: بازار ایران بازار بسیار خوبی است و ما سعی در حفظ آن داریم به همین دلیل سیاست را در این رابطه دخالت نمی‌دهیم.