خبرگزاری فارس: دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه خودرو گفت: قطعه سازان برای تامین قطعات مورد نیاز جهت تولید ۵/۱ میلیون دستگاه خودرو طی سال جاری به ۷۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیازمندند که با توجه به وجود برخی مشکلات در تامین نقدینگی کارخانه‌ها تحقق این هدف با مانع روبرو خواهد شد. محمدرضا نجفی منش با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان تصریح کرد: از سال ۷۶ تاکنون قیمت بیشتر محصولات به طور متوسط پنج برابر شده در حالیکه قیمت خودرو تنها ۱۸ درصد افزایش داشته که این ثبات قیمت خودرو مانع از افزایش نقدینگی خودروسازان و قطعه سازان شده است. وی افزود: طی سال‌های گذشته رشد تیراژ تولید تا حدی ثبات قیمت خودرو را جبران کرد ولی ادامه روند ثبات قیمت‌ها برای امسال امکان‌پذیر نیست و در صورت ادامه این روند فشار زیادی به قطعه سازان وارد خواهد شد.

نجفی‌منش در ادامه در مورد مشکلات ایجاد شده در زمینه تامین قطعات لازم برای تولید تندر-۹۰ توضیح داد: سیاست شرکت رنوپارس در خرید قطعه از سازندگان ایرانی سیاست تک محوری و خرید از یک منبع است و به همین دلیل اگر مشکلی برای یک سازنده ایجاد شود بقیه تولیدکنندگان نیز با مشکل روبرو می‌شوند زیرا با نبود یک قطعه امکان تولید خودرو وجود ندارد و در نتیجه سایر قطعه‌سازان با رسوب تولیدات خود روبرو می‌شوند.

به اعتقاد وی شرکت رنوپارس بهترین قطعه‌سازان را در پروژه تندر-۹۰ انتخاب کرده و دلیل اصلی تاخیر قطعه‌سازان در تحویل قطعات طولانی شدن مراحل ترخیص قطعات وارداتی در گمرک و مشکل تامین نقدینگی است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه خودرو با اشاره به برگزاری جلساتی با حضور نمایندگان قطعه سازان و رنوپارس خاطر نشان کرد: در شروع پروژه تندر-۹۰ در صورتیکه قطعه‌ای از نظر کیفی و فنی در سطح مناسبی قرار نداشت رنو پارس اجازه ادامه تولید را نمی‌داد و تولید این محصول باید اصلاح می‌شد که همین مساله تولید را مقداری به تاخیر انداخت.

وی با بیان اینکه در زمان شروع اجرای طرح تندر- ۹۰ قیمت هر کیلو ورق فولادی هزار تومان بود، تصریح کرد: هم‌اکنون این رقم به حدود دو هزار تومان رسیده و به این ترتیب قیمت مواد اولیه با افزایش قابل توجهی همراه بوده است.

وی افزود: در گذشته شرکت‌های قطعه ساز با گشایش اعتبار به واردات مواد اولیه اقدام می‌کردند که در حال حاضر بدلیل وجود برخی موانع گشایش اعتبار امکان‌پذیر نیست و تولید‌کنندگان برای واردات مواد اولیه باید تمام پول محصول را پرداخت کنند و پس از گذشت سه ماه قطعات خریداری شده را تحویل بگیرند.

دبیر انجمن قطعه‌سازان توضیح داد: هم اکنون شرکت رنو پارس بدهی قطعه سازان را طی مدت ۴۵ روز پرداخت می‌کند ولی از آنجا که یک قطعه‌ساز با خودروسازان دیگر نیز در ارتباط است در تامین نقدینگی خود با مشکل روبرو خواهد شد.

وی اطمینان داد: قطعات مورد نیاز ایران خودرو برای تولید تندر-۹۰ طی یک و نیم ماه آینده تامین شود و این شرکت موفق به تحویل خودروهای پیش فروش شده به متقاضیان شود.

وی همچنین از برگزاری جلساتی با حضور قطعه سازان و وزیر صنایع به منظور حل مشکل کمبود نقدینگی تولیدکنندگان خبر داد و گفت: شرکت رنو پارس قطعات تندر- ۹۰ را به یک اندازه در اختیار ایران خودرو و پارس خودرو قرار می‌دهد و اینطور نیست که قطعات پارس خودرو به موقع و به میزان کافی تامین شود و در مقابل ایران خودرو با مشکل تامین قطعه روبه‌رو باشد.