احیای سه غول خودروسازی آمریکا

گروه خودرو- به دنبال بروز بحران اقتصادی در آمریکا، صنعت خودرو این کشور هم متحمل فشارهای زیادی شد و نتیجه این فشارها ورشکستگی دو شرکت خودروسازی بزرگ و قدیمی‌آن یعنی «جنرال موتورز» و «فوردموتورز» بود.

اگرچه با کمک دولت آمریکا این ورشکستگی بیش از یک ماه طول نکشید و این دو شرکت دوباره وارد بازار شدند، اما تا به امروز نتوانسته‌اند با اقتدار در بازار حاضر شوند و محصولاتی عرضه کنند که با استقبال بسیار زیادی مواجه شود. دولت آمریکا البته به‌رغم مخالفت‌های زیاد وارد میدان شد و با ارائه کمک مالی به این دو برند، مانع از خروج کامل آنها از صنعت شد.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا اجرای این طرح را برای حفظ اقتصاد کشور ضروری می‌دانست و به همین دلیل با تمامی‌مخالفانش مقابله کرد و جنرال موتورز و فورد را در معرض کمک‌های مالی قرار داد.

مطالعات نشان می‌دهد در سال ۲۰۰۹ میلادی یعنی همان سالی که جنرال موتورز و کرایسلر ورشکسته شده بودند، دولت آمریکا با تزریق ۸۵ میلیارد دلار به صنعت خودرو زمینه را برای بازگشت آنها به بازار فراهم کرد و به مخالفان طرح حمایت مالی از صنعت خودروسازی گفت که این «حمایت» در واقع تلاش برای حفظ میلیون‌ها فرصت شغلی و زندگی میلیون‌ها نفر از ساکنان آمریکاست.

اوباما بزرگ‌ترین و اصلی ترین طرفدار این طرح بود و برای دفاع از نظریه اش با بسیاری از اعضای کنگره آمریکا وارد مذاکره شد. برخی رییس‌جمهوری فعلی را مسوول تمامی‌بحران‌های اقتصادی و بدهی‌های دولتی می‌دانند و به همین طرح حمایت از صنعت خودرو اشاره می‌کنند و برخی دیگر از آن حمایت به عمل می‌آورند.

به هر حال هم اکنون صنعت خودرو آمریکا جان تازه‌ای پیدا کرده و شرکت‌های خودروسازی این کشور آمارهایی در مورد رشد درآمد و سودآوری در ماه‌های اخیر مخابره کرده‌اند.

در همین شرایط، رییس جمهوری آمریکا در سخنرانی اخیر خود اعلام کرد که شرکت جنرال موتورز دوباره وارد بازار شده است و می‌تواند تا دو سال آینده جایگاه اول دنیا را دوباره تصاحب کند.

وی همچنین تاکید کرد که نرخ رشد فروش کرایسلر در سال ۲۰۱۱ میلادی بیش از ۱۲درصد بوده که از برآوردها بیشتر است و این نشان می‌دهد طرح‌های حمایتی دولت از صنعت خودرو موفقیت آمیز بوده اند.

به گفته اوباما، شرکت فورد موتورز نیز در سال گذشته میلیاردها دلار در ساخت کارخانه‌های تازه سرمایه‌گذاری کرده که نتیجه آن رشد درآمد و عرضه چندین مدل تازه به بازار بود.

رییس جمهور آمریکا تاکید کرده که مطالعه این آمارها نشان می‌دهد صنعت خودرو کشور احیا شده و جهان در آینده ای نه چندان دور شاهد درخشش آن خواهد بود.

اوباما همچنین در بخش دیگری از سخنرانی ۷۰ دقیقه‌ای خود در دیترویت گفت: شماری از خودروسازان آمریکایی اقدام به ساخت کارخانه در خارج از مرزهای کشور کرده اند تا از فرصت‌های اقتصادی موجود در آن استفاده کنند. به گفته وی، طبق طرح تازه دولت، این شرکت‌ها باید نرخ مالیات بر درآمد خود را ۲درصد افزایش دهند تا دولت بتواند از محل مالیات سرمایه‌گذاری بیشتری در اقتصاد داخلی انجام دهد. این شرکت‌ها به دلیل استفاده از نیروی کار ارزان کشورهای در حال توسعه، درآمد بیشتری نسبت به شرکت‌های فعال در آمریکا به دست می‌آورند ولی یکی از بزرگ‌ترین مضرات کار آنها، عدم ایجاد فرصت شغلی برای ساکنان کشور است.

آن طور که اوباما عنوان کرده، افزایش نرخ مالیات این شرکت‌ها می‌تواند به دولت امکان دهد تا سرمایه‌گذاری بیشتری در بخش‌های زیرساختی و صنعتی آمریکا انجام داده و شغل بیشتری ایجاد کند.

اوباما در این سخنرانی همچنین به نسل تازه خودروهای دنیا اشاره کرد و گفت: خودروهای الکتریکی و هیبریدی نسل تازه خودروهای مورد استفاده بشر هستند و ما درصدد هستیم تا زمینه را برای استفاده از این نسل فراهم آوریم. ساخت پمپ‌های شارژ باتری خودروهای الکتریکی و عرضه شارژرهای جدید در کنار سرمایه‌گذاری در تولید خودروهای کم‌مصرف و سرمایه‌گذاری در توسعه تکنولوژی تولید خودروهای موجود، همگی گام‌هایی هستند که در سال‌های پیش رو بر داشته خواهند شد.

وی از سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری دولت در بخش تحقیق و توسعه صنعت خودروسازی نیز یاد کرد و افزود: صنعت خودرو نیازمند تغییرات کلیدی است و این تغییرات بدون مطالعه بیشتر یا به تعبیر دیگر، «تحقیق و توسعه» حاصل نخواهد شد.

رییس جمهوری آمریکا در پایان سخنانش تاکید کرد که پیش از بحران اقتصادی، آمریکا بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا بود و سالانه بیش از ۱۶ میلیون دستگاه خودرو در این بازار مبادله می‌شد، ولی هم اکنون میزان فروش خودرو در آمریکا کمتر از ۱۳ میلیون دستگاه است.

اوباما ادامه داد: ما در تلاش هستیم تا با اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی و جلب رضایت مصرف‌کنندگان زمینه را برای افزایش تقاضا در بازار فراهم کنیم و دوباره به جایگاه اول دنیا تبدیل شویم.

پیش بینی می‌شود بازار خودروی آمریکا تا سال ۲۰۱۵ میلادی به طور کامل بازسازی و اقتصاد این کشور نیز از رکود اقتصادی خارج شود. آمریکا بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا و بزرگ‌ترین مصرف کننده جهان است و بحران‌های اقتصادی داخلی این کشور، آسیب زیادی به اقتصاد دنیا وارد آورد.