ایکو پرس- مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد: برای حفظ و توسعه بازارهای صادراتی روی برند مشترک سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم، بلکه سبد محصولات جدیدی را معرفی خواهیم کرد.

«جواد نجم‌الدین» مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این مطلب گفت: اساس صادرات این شرکت برپایه خودروهایی با تکنولوژی‌های بالا و به روز بنا شده است که از جمله می‌توان به رانا و دنا اشاره کرد. وی خاطرنشان ساخت: هرشرکتی که وارد بازار صادراتی می‌شود، مجبور است محصولات خود را به روز کرده و برای تعالی آن تلاش کند.

نجم الدین، با اشاره به اینکه در سال آینده بازار خودروهای صادراتی خود را به سمت محصولات جدید پیش می‌بریم افزود: با توجه به برنامه‌های راهبردی اتخاذ شده، محصولات صادراتی ایران خودرو زیان ده نیستند و این امر تداوم خواهد داشت.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو تاکید کرد: سود آوری نه تنها درعملیات فروش بلکه در مجموع زنجیره تامین تا مرحله فروش، توزیع، لجستیک و خدمات پس از فروش حاصل شده است. وی درخصوص قیمت محصولات این شرکت در بازارهای هدف گفت: مکانیزم قیمت در بازار‌های جهانی تابع شرایط خود است. موضوعی که در خارج از کشور قیمت نهایی محصولات ما را تعیین می‌کند وضعیت بازار و رقابت است؛ یعنی با توجه به کیفیت، قیمت خودرو اندازه‌گیری می‌شود و آن هم در مقایسه با خودروهای هم کلاس خود؛ مثلا سمند در کلاسD قرار دارد و خودروسازانی که در این کلاس تولید می‌کنند با ما رقابت دارند و باید خودرومان را با قیمتی بفروشیم که خریدار داشته باشد و این امر یک اصل مهم در عرضه جهانی است.

نجم الدین، با بیان دلایل اقتصادی تفاوت قیمت خودروهای ایرانی در بازارهای داخلی و خارجی گفت: در داخل کشور علاوه بر ساخت خودرو هزینه‌های مالیاتی و عوارضی و مواردی مانند هزینه شماره‌گذاری خودرو پرداخت می‌شود که این موارد در بازارهای خارجی وجود ندارد.

وی افزود: به طور میانگین در داخل کشور برای هر دستگاه خودرو یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عوارض شماره‌گذاری و مالیات ارزش افزوده در کنار عوارض گمرکی پرداخت می‌کنیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: وقتی خودرو صادر می‌شود این عوارض را ندارد و بر اساس قانون امور گمرکی کشور وقتی قطعاتی از خارج با پرداخت عوارض گمرکی وارد و در تولید کالاهای صادراتی استفاده می‌شوند هنگام صادرات این عوارض بازپرداخت می‌شود که باز هم هزینه فروش خودرو در بازارهای خارجی را کاهش می‌دهد.

وی گفت: پرداخت جایزه صادراتی انگیزه کاهش قیمت فروش خودرو در بازارهای خارجی را افزایش می‌دهد و در همه جای دنیا قیمت فروش محصولات تولید داخل در بازار داخلی بیشتر از بازارهای صادراتی و هدف است.