هزار دستگاه بی.ام.و را دیگران وارد کردند

گروه خودرو- «لذت رانندگی»، این شعاری است که نماینده انحصاری شرکت BMW برای خود برگزیده است تا بار دیگر بازار این شرکت شناخته شده را در ایران رونق دهد. هر چند حضور شرکت BMW در ایران حضوری فعال و باسابقه بوده اما امتیاز نمایندگی شرکت یاد شده و واردات رسمی اتومبیل‌های BMW در ایران از سال ۱۳۷۹ توسط موسسه نوریانی صورت گرفت. برنامه‌ریزی و توسعه واردات خودروهای BMW از آن سال آغاز و در اواخر سال ۱۳۸۳ اولین مجوز واردات خودروهای این شرکت در ایران صادر و واردات آن توسط موسسه نوریانی آغاز شد.

از سال ۱۳۷۹ تا به امروز ۳هزار دستگاه خودرو BMW وارد کشور شده که طی سال جاری کمپانی نوریانی مبادرت به واردات ۳۰۰ الی ۴۰۰ دستگاه کرده که نسبت به ۶ ماهه سال گذشته با کاهش واردات روبه‌رو بوده است.

در حال حاضر این شرکت مدل‌های مختلفی از BMW را وارد کشور کرده که از جمله آن می‌توان به سری جدید ۱، اتومبیل سال دنیا سری ۳، سری‌های ۵، ۶، ۷ و همچنین مدل X۳ اشاره کرد.

به گفته مسوولان موسسه نوریانی Z۴ تنها خودرویی است که به دلیل تولید آن در آمریکا قابل ورود و عرضه در ایران نیست.

شرکت BMW که بنا دارد تا سال ۲۰۰۸ میلادی فروش محصولات خود را در دنیا تا ۳۰درصد رقم فعلی افزایش و به بیش از ۴/۱میلیون دستگاه برساند، به عنوان تولیدکننده خودروهای لوکس و ممتاز معروفیت دارد.

این خودروساز آلمانی که با شرکت بنز در ایران رقابت می‌کند، برنامه‌هایی جهت گسترش فعالیت‌های خود در کشورمان مدنظر دارد که یکی از این فعالیت‌ها مونتاژ خودرو در ایران است که مسوولان نوریانی ارائه هر گونه اطلاعات در این زمینه را به آینده موکول کرده‌اند. اما شنبه شب گذشته موسسه نوریانی با دعوت از اصحاب مطبوعات به ارائه توضیحاتی در زمینه فعالیت‌های این شرکت پرداخت.

علی نوریانی، مدیرعامل موسسه نوریانی که نماینده انحصاری BMW در ایران است، یکشنبه شب‌ گذشته پس از توضیحاتی در مورد تغییر و پیشرفت‌های ساختار سازمانی این شرکت تصریح کرد که از ابتدای سال ۷۹،بیش از ۳هزار دستگاه BMW وارد کشور شده که پیش‌بینی می‌شد، امسال ۵هزار دستگاه وارد کنیم که این تعداد محقق نخواهد شد. مدیرعامل موسسه نوریانی، ورود غیررسمی خودرو‌های BMW به کشور را بالای هزار دستگاه خواند و مدعی شد که برخی از خودرو‌های وارداتی با پرداخت عوارض و گمرکی کمتری وارد کشور شده‌اند و تقریبا در ۹۹درصد از ورود این خودرو‌ها تخلف صورت گرفته است. نوریانی در مورد کاهش واردات خودرو‌های BMW طی سال‌جاری تصریح کرد: این موسسه برای همکاری با نهاد‌های دولتی خود را آماده کرده بود که قانون جدید ممنوعیت نهاد‌های دولتی از ورود خودرو‌های خارجی، مانع از این همکاری شد. وی ورود خودرو‌های این شرکت را به‌طور غیررسمی و با حقوق گمرکی کمتر از دیگر دلایل کاهش ورود خودرو BMW از طریق موسسه نوریانی خواند. علی نوریانی در همین حال به این نکته نیز اشاره کرد که این نمایندگی آمادگی ارائه خدمات پس از فروش به خودرو‌های وارد شده غیررسمی را نیز دارد. در ادامه این نشست «سیزارحبیب»، قائم‌مقام این شرکت که از مادری لبنانی و پدری آلمانی زاده شده در گفت‌وگو با خبرنگاران در مورد قیمت بالای خودرو‌های BMW اظهار داشت که قیمت‌های مذکور، نسبت به قیمت جهانی کنترل می‌شود، اما تفاوت گمرکی در هر کشوری، قیمت‌ها را بسیار متفاوت جلوه می‌دهد. وی تاکید کرد که قیمت خودرو‌های BMW در دنیا با یکدیگر فرق نمی‌کند، اما در ایران تعرفه گمرکی ۹۰درصد و در امارات ۵درصد است که این تفاوت باعث قیمت‌های متفاوت نیز می‌شود. وی در عین حال عنوان کرد که شرکت نوریانی ۱۷-۱۶ نوع مدل از خودرو‌های BMW را وارد کشور کرده است.

در پایان این نشست، علی نوریانی از مونتاژ دو نوع موتورسیکلت GS و پارس داکار خبر داد و اظهار داشت که در ابتدا موتورسیکلت‌های مذکور وارد و سپس مونتاژ خواهد شد.