این مالیات در قانون مالیات ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷ هم بود، با این تفاوت که نرخ مالیات در آنجا برای وارداتی‌‌‌ها و تولید داخلی یک‌درصد بود. این مقام مسوول ادامه داد: اگر مبنا بر این باشد که یک‌درصد قیمت فروش خودرو‌‌‌ها به عنوان نقل و انتقال اخذ شود، نسبت به سال قبل تغییری نکرده است. بنابراین نرخ این مالیات نسبت به سال قبل تغییری نکرده و قیمت اعلامی شرکت‌های تولیدکننده و مونتاژ‌کننده داخلی خودرو تغییر کرده است. توتونچی در مورد اینکه معیار قیمت‌گذاری چه چیزی است افزود: سازمان امور مالیاتی طبق قانون مکلف شده تا آخر دی ماه هر سال قیمت تولید یا مونتاژ خودرو‌‌‌های داخلی را از شرکت‌های داخلی بگیرد و این را در قالب جدول برای اجرا در سال بعد ابلاغ کند. سرپرست معاونت حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی در مورد اینکه معیار قیمت ثابت است یا تغییر می‌کند گفت: تا آخر دی ماه قیمتی که کارخانه یا مونتاژ‌کننده داخلی به ما اعلام می‌کند را به دستگاه‌ها و نهاد‌‌‌های مربوط مانند پلیس و سامانه‌‌‌هایی که دارند اعلام می‌‌‌کنیم و آن ملاک عمل خواهد بود.

در ادامه این برنامه سرهنگ علی محمدی رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا در مورد هزینه تعویض پلاک گفت: در سال‌های گذشته به این صورت بود که برای خودرو‌‌‌های بالای ۳۰۰‌میلیون تومان، ۳۵۰‌هزار تومان هزینه پلاک به خزانه دولت واریز می‌شد و مجموعا با سایر هزینه‌ها، هزینه تعویض پلاک خودرو‌‌‌های بالای ۳۰۰‌میلیون، ۴۱۲‌هزار تومان بود و هزینه تعویض پلاک خودرو‌‌‌های زیر ۳۰۰‌میلیون، ۲۶۲‌هزار و ۳۵۰ تومان. امسال قانون‌گذار یکسان‌سازی کرده و در حال حاضر برای کلیه خودرو‌‌‌ها هزینه تعویض پلاک، نقل و انتقال و صدور کارت سند مجموعا ۳۷۳‌هزار و ۵۰۰ تومان دریافت می‌شود که از این مبلغ در اصل ۱۵۰‌هزار تومان به عنوان عوارض، ۱۰۰‌هزار تومان بابت پلاک و ۵۰‌هزار تومان بابت تعرفه کارت خودرو به خزانه دولت واریز می‌شود.

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا در مورد مالیات نقل و انتقال گفت: پلیس راهور ناجا مکلف است که قبل از نقل و انتقال کنترل کند که مالکان خودرو مالیات نقل و انتقال خود را پرداخت کنند و این کنترل مالیات هیچ منافع و عوایدی برای ناجا و پلیس راهور ندارد و این مبالغ به خزانه دولت واریز می‌شود. در خصوص نحوه مالیات هم همه محاسبات توسط سازمان مالیاتی انجام می‌شود.