مسوولیت تولید مخزن با خودروسازان است

گروه خودرو - براساس پیشنهاد دولت، از سال آینده دیگر هیچ خودروی بنزین‌سوزی شماره‌گذاری نخواهد شد و تمام خودروها باید به دو گانه سوز تبدیل شوند. این ایده دولت اگر چه بدون توجه به زیرساخت‌ها و حتی تقابل با خودروسازها و مخزن‌سازان شکل گرفت اما لااقل همت جمعی برای تولید مخزن در کشور را به وجود آورد. عکس: ایسنا

طبق آمارهای ارائه شده، طی پنج سال آینده بایستی ۱۰میلیون دستگاه خودرو دوگانه‌سوز تولید شود. برای اجرای ایده دولت باید سالانه ۳میلیون مخزن گاز تامین شود‌، این در حالی است که ظرفیت مخزن‌سازی در کشور ما با توجه به محدودیت‌هایی در این زمینه تا پایان امسال به ۱۰۰هزار دستگاه خواهد رسید. حتی ظرفیت مخزن‌سازی در تمام دنیا نیز پاسخگوی نیاز کشور ما نخواهد بود. محدودیت در تولید مخزن از سویی و بلاتکلیفی خودروسازان به دلیل عدم وجود مخزن مورد نیاز برای تولید خودروی دوگانه سوز از سویی، دیگر منجر به آن شده که ۱۵ متقاضی برای ساخت مخزن به وزارت صنایع مراجعه کنند. هر چند هم اکنون شرکت ساتک قزوین و دو شرکت در اصفهان مشغول تولید مخزن هستند، اما ظرفیت محدود تولید شرکت‌های مذکور پاسخگوی نیازهای اولیه خودروسازان نیز نخواهد بود. علیرضا طهماسبی وزیر صنایع و معادن کشورمان، که در سال‌جاری مسوولیت بزرگ تولید خودروهای دوگانه سوز

و تامین مخزن این نوع خودروها را به عهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگار ما، ضمن اشاره به فعالیت گسترده وزارت صنایع و معادن با ستاد اجرایی تبصره ۱۳ در نهاد ریاست جمهوری عنوان کرد که در لایحه بودجه سال ۸۵ مسوولیت تامین مخزن بر عهده وزارت صنایع و معادن گذاشته شد و این وزارتخانه نیز عینا این تکلیف را به شرکت‌های خودروساز واگذار کرد تا برنامه‌ریزی لازم برای تولید را انجام دهند. اما پیش از این تهیه مخزن برای خودروهای گازسوز بر عهده سازمان بهینه‌سازی بود و این سازمان طبق مصوبه هیات دولت تا سال گذشته موظف به تامین مخزن برای خودروسازان بود، طبق قانون بودجه سال‌جاری این سازمان از تامین مخزن معاف و وزارت صنایع و معادن مجری تهیه مخزن شد. وزیر صنایع و معادن در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگار ما، عدم برنامه‌ریزی برای تامین مخزن را به عهده خودروسازان خوانده و تصریح می‌کند که متاسفانه شرکت‌های خودروساز پیش از این گمان می‌کردند تامین کپسول از سوی سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت صورت می‌گیرد، به همین دلیل برای تولید آن برنامه‌ریزی نکرده و طرح‌های تولید مخزن در حال حاضر بر روی کاغذ باقی مانده و یا به ظرفیت‌های اسمی برای تولید نرسیده است.

علیرضا طهماسبی به این نکته اشاره می‌‌کند که شرکت‌های خودروساز بایستی مخزن را به عنوان یک قطعه یدکی در خودرو تلقی کنند و به دنبال برنامه‌ریزی برای تولید آن باشند. چنانچه‌ این امر را در دستور کار قرار دهند، وزارت صنایع نیز از آنها حمایت‌های لازم را خواهد کرد.

وزارت صنایع و معادن پیش از اینکه خودروسازان را مقید به آن کند که از مخزن، تلقی یک قطعه‌یدکی را داشته باشند، خود به پیشواز رفته و خودروسازان را موظف به تولید مخزن کرده است. وزیر صنایع و معادن در این زمینه خاطرنشان می‌کند که در حال حاضر ۱۵ متقاضی در مراحل اولیه تقاضای ایجاد کارخانه ساخت مخزن برای خودروهای گازسوز هستند که به شرکت‌های خودروساز معرفی خواهند شد تا خودروسازان به صورت همکاری مشترک یا به طور جداگانه به تولید مخزن بپردازند. وی همچنان تاکید می‌کند که تولید مخزن به خودروسازان تعلق دارد و وزارت صنایع و معادن نیز حمایت‌های لازم را انجام خواهد داد. اما با توجه به تحریم ایران و شرایط هسته‌ای که ایران در آن قرار دارد، بسیاری از کشورها حاضر به ارائه تکنولوژی ساخت کارخانه مخزن به کشورمان نیستند، چرا که ادعا می‌کنند تکنولوژی ساخت این محصول با ساخت نوعی جنگ‌افزار مشترک است. وزیر صنایع و معادن با تایید این مطلب می‌گوید: این امر واقعیت دارد و شرکت‌های غربی سازنده‌ این تجهیزات با یک تحریم غیررسمی از فروش این دستگاه‌ها به کشور خودداری می‌کنند و یکی از دلایل اصلی عدم توسعه خطوط تولید کپسول در ایران مساله یاد شده است.