گروه خودرو - منوچهر منطقی، مدیرعامل ایران‌خودرو، خردادماه گذشته در جایی وعده معرفی کشور تولیدکننده پیکان را داده بود که پس از گذشت حدود دو ماه از آن تاریخ هنوز از کشور تولیدکننده پیکان خبری نیست. منطقی در گفت‌و‌گوی اخیر خود با خبرنگار ما در این رابطه عنوان کرد که آخرین چانه‌زنی‌ها برای تولید پیکان در آفریقا ادامه دارد. وی در خصوص دلایل انتخاب پیکان از سوی آفریقایی‌ها می‌افزاید، کشوری که خواستار تولید پیکان است در خصوص صنعت خودروسازی در ابتدای راه قرار دارد و با توجه به اینکه پیکان خودرویی است که برای تولید به کمترین سطح مهارت و تخصص نیازمند است بنابراین آنها تصمیم گرفته‌اند که در آغاز راه خود این خودرو را تولید کنند.

وی می‌افزاید، هدف اصلی آنها از تولید پیکان این است که در صنعت خودروسازی تجربه کسب کنند تا از خطوط تولید پیکان و اشتغال ایجادشده توسط این خودرو، زمینه را برای ساخت سایر خودروها ایجاد کنند.

این گفته منطقی نشان می‌دهد که، ایران‌خودرو برای آن کشور آفریقایی نسخه‌ای پیچیده است که بر اساس این نسخه، آن کشور باید مانند ایران‌خودرو برای رسیدن به پیشرفت در صنعت خودرو ابتدا از پیکان شروع کند، تا پس از گذشت چند سال آن کشور آفریقایی به خودکفایی در صنعت خودرو و تولید خودروی ملی مربوط به خود دست پیدا کند.

البته مدیرعامل ایران‌خودرو گفته است که راه‌اندازی خطوط تولید پیکان در آفریقا حدود ۱۸ماه زمان نیاز دارد بنابراین هواداران پیکان کافی است حدود ۵/۱سال دیگر تحمل کنند تا پیکان مدل ۸۷ را نیز زیارت کنند البته این بار در آفریقا.