منتظر خبرهای خوب باشید - ۲۶ دی ۹۴
گروه دیپلماسی: در شرایطی که دیپلمات‌ها از اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) در کمتر از 48 ساعت دیگر خبر می‌دهند، حمید بعیدی‌نژاد رئیس تیم کارشناسی مذاکره‌کننده ایران با بیان اینکه منتظر خبرهای خوبی باشید، از رقم خوردن لحظات زیبا در تاریخ کشور خبر داد. به گزارش «ایرنا» حمید بعیدی‌نژاد مدیر کل سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه و رئیس تیم کارشناسی ایران در مذاکرات هسته‌ای، روز جمعه در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «کاش می‌شد در جلسات ما بودید و عزت و کرامت ملت بزرگمان را شاهد بودید.» پیش‌تر سیدعباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام روز چهارشنبه در نشستی در خانه اندیشمندان علوم انسانی گفته بود: «طی روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه آینده به آخر خط می‌رسیم و روز اجرایی شدن برجام را اعلام می‌کنیم.» عراقچی با بیان اینکه قرار است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا روز جمعه (دیروز) به راستی‌آزمایی‌های خود درباره ایران خاتمه و گزارش خود را ارائه دهد، گفت: روز اجرایی شدن برجام طی یک بیانیه مشترک توسط محمدجواد ظریف وزیرخارجه ایران و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رسما اعلام می‌شود و اگر شرایط مهیا باشد صدور این بیانیه همراه با برنامه‌ای تشریفاتی همچون جمع شدن وزرای کشورهای مذاکره‌کننده خواهد بود.» قرار است با گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر راستی‌آزمایی و تایید تعهدات تهران، زمینه برای لغو همه تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران فراهم شود.

همزمان وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت که ایران در مسیر اجرای تعهداتش براساس توافق انجام شده، قرار دارد. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، جان کری طی سخنانی با بیان اینکه برجام همان‌طور که از نامش پیدا است یک طرح کلی برای مسدود کردن راه‌های بالقوه ایران به سمت سلاح هسته‌ای است، گفت: «وزیر خارجه ایران، به من گفت که قلب مرکزی رآکتور پلوتونیوم هسته‌ای در حال حاضر خارج شده و با سیمان پر می‌شود.» کری در ادامه اظهار کرد: «همه مواد غنی‌سازی شده آنها داخل کشتی بارگیری شده و برای باز فرآوری به روسیه ارسال شده است.» او گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ظرفیت بازرسی خود را افزایش خواهد داد تا پی ببرد ایران چه اقداماتی می‌کند و برای ۲۵ سال ما هر ذره از اورانیوم را که فرآوری شده از استخراج گرفته تا کارخانه تا گاز تا کیک زرد تا سانتریفیوژ و تا تبدیل شدن به زباله را ردیابی خواهیم کرد.» جان کری ادامه داد:‌ «روز اجرا که طی آن ایران اثبات می‌کند که به‌طور قابل‌توجهی برنامه هسته‌ای‌اش را کاهش داده و می‌تواند تحریم‌ها رفع شود به زودی در چند روز آینده فرا می‌رسد و وقتی که این اتفاق رخ داد، ما متقاعد می‌شویم که این توافق ما و شرکای‌مان را در سراسر دنیا با امنیت‌تر می‌کند.»


در انتظار اجرای برجام

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز با تقدیر از تلاش‌های طرف‌های ذی‌ربط در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران، از اجرای قریب‌الوقوع «برجام» خبر داد و تاکید کرد که همه بی‌صبرانه در انتظار چنین اتفاق مهمی هستند. «هونگ لی» از حضور نماینده چین در نشست آتی وزرای خارجه شش کشور مرتبط با موضوع هسته‌ای ایران برای اعلام آغاز رسمی اجرای برنامه جامع اقدام مشترک سخن گفت.


کارهای رآکتور اراک پایان یافت

در ادامه آخرین گام‌های اجرای تعهدات هسته‌ای، سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز پنج‌شنبه از به اتمام رسیدن کارها در رآکتور آب سنگین اراک خبر داد و گفت: «عصر امروز (پنج‌شنبه) توسط بازرسان آژانس، راستی آزمایی انجام می‌گیرد.» بهروز کمالوندی با بیان اینکه در مراحل نهایی قرار گرفته‌ایم، امروز و فردا کار به پایان می‌رسد و وارد دوره مهمی می‌شویم، گفت: «دوره‌ای که ایران تمام فعالیت هسته‌ای خود را از جمله تحقیق و توسعه خواهد داشت و غنی‌سازی با یک افق بسیار روشن و رسیدن به ظرفیت صنعتی صورت می‌گیرد.» او ادامه داد: «آنچه اهمیت دارد این است که بعد از دو سال کار فشرده به‌ویژه در حوزه‌های حقوقی و سیاسی، کار بزرگی انجام گرفته است؛ در مقابل جمهوری‌اسلامی ایران، قدرت‌های بزرگی قرار دارند و این قدرت‌ها پذیرفتند باید به حقوق هسته‌ای ما احترام بگذارند.» سخنگوی سازمان انرژی اتمی، شرایط را به لحاظ افق رسیدن به تولید سوخت هسته‌ای مطلوب دانست و در عین حال افزود: «از روز اجرای برجام تحریم‌های ظالمانه برداشته می‌شود و ان‌شاءالله افق خوب اقتصادی را شاهد خواهیم بود.» کمالوندی همچنین با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از رآکتورحفظ و فقط بخش مرکزی آن با سیمان پر می‌شود گفت: بخش مرکزی همانند توپی یک قفل در به شمار می‌رود که توپی را درمی آوریم و یک توپی جدید جایگزین آن می‌کنیم و جای توپی قدیم سیمان تزریق می‌شود و مهم این است که بخش اصلی رآکتور حفظ می‌شود؛در آینده گزارش‌های مربوط به این فعالیت ارائه خواهد شد. او در پاسخ به سوالی در این خصوص که چه کسانی در مرحله بازطراحی رآکتور اراک حضور خواهند داشت؟ گفت: «چینی‌ها در این بازطراحی حضور خواهند داشت و کشورهای دیگری نیز تعهدات خودشان را در حوزه‌های مختلف از جمله طراحی، بازنگری در طراحی و تامین تجهیزات به ما اعلام کرده‌اند.»


تل‌آویو و ریاض خواستار حفظ فشارها

نزدیک شدن موعد رفع تحریم‌های ایران موجب شد روز گذشته مقامات رژیم صهیونیستی و سعودی نسبت به کاهش فشارهای بین‌المللی علیه ایران هشدار دهند. به گزارش خبرگزاری فارس، در حالی که مقامات ایرانی و غربی می‌گویند تحریم‌های هسته‌ای ایران ظرف دو روز آینده رفع می‌شوند، روز پنج‌شنبه مقامات ارشد رژیم صهیونیستی و سعودی نسبت به کاهش فشارهای بین‌المللی علیه ایران هشدار دادند. به نوشته پایگاه «ال‌بی‌سی»،‌ بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل گفت که با وجود آغاز اجرای توافق هسته‌ای، باید همچنان فشار علیه ایران ادامه داشته باشد. عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی هم موضعی مشابه نتانیاهو گرفت و گفت آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران، مایه نگرانی است. او که در لندن و در نشست خبری مشترک با همتای آمریکایی‌اش، جان کری صحبت می‌کرد، با تکرار اتهامات بی‌اساس علیه ایران گفت: «هر کشوری در جهان از این موضوع نگران است. ایران در جنگ و ویرانی، تروریسم، بی‌ثبات‌سازی و مداخله در امور دیگر کشورها سابقه دارد.» در مقابل اما سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که مخالفان برجام نمی‌توانند در روند اجرای آن توقف ایجاد کنند. نوذر شفیعی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: اینها در تمام فرآیند مذاکرات به بالاترین وجه ممکن مداخله کردند تا مذاکرات به نتیجه نرسد، اما حالا که برجام به شکل یک تعهد حقوقی درآمده کشورها ملزم به اجرای آن هستند و بنابراین به نظر می‌آید ادامه تلاش‌ها تقریبا بی‌فایده است.»


تصویب طرح سخت کردن برداشتن تحریم‌ها

همچنین در خبری دیگر، طرحی که می‌گوید اوباما باید برای برداشتن هر تحریمی از هر نهاد ایرانی، رای موافق اعضای کنگره را جلب کند، روز چهارشنبه در مجلس نمایندگان این کشور تصویب شد. به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از «واشنگتن‌اگزماینر»، نمایندگان مجلس آمریکا به پیش‌نویس طرحی رای دادند که برداشته شدن بخش عمده‌ای از تحریم‌های ایران را به اخذ مجوز از کنگره منوط می‌کند. در این رای‌گیری البته ۱۹۱ نماینده به این طرح رای مثبت و ۱۰۶ نماینده رای منفی داده‌اند که با این حساب، ۱۳۷ نماینده آمریکایی به کل از رای دادن امتناع کرده‌اند. این طرح برای تبدیل به قانون باید در سنا هم تصویب شود؛ «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا البته قول داده که چنین قانونی را وتو کند. در همین حال خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری ریانووستی از احتمال دیدار امروز وزرای خارجه آمریکا و ایران و همچنین مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شهر ژنو خبرداده است.