حقوقدان بین‌المللی و عضو موسسه عالی مطالعات بین‌المللی ژنو گفت محتوای گزارش اخیر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجال سوءاستفاده از آن را به سایر کشورها نمی‌دهد. به گزارش «ایرنا» حقوقدان بین‌المللی و عضو موسسه عالی مطالعات بین‌المللی ژنو بر این باور است گزارش اخیر مدیرکل آژانس، با رفع دو اتهام حقوقی محوری، (نقض مواد ۲ و ۳ معاهده ان‌پی‌تی) عملا زمینه تبرئه ایران را فراهم کرده است. به گفته رضا نصری در مقایسه با نوامبر ۲۰۱۱، غلظت عنصر «سیاسی» در عملکرد آژانس نسبت به گذشته کمتر شده است.

به همین خاطر هم گزارش اخیر آن، هرچند هنوز حاوی ایراداتی هست، واقع‌بینانه‌تر از قبل شده است. این حقوقدان بین‌المللی در پاسخ به این سوال که برخی بر این باورند این گزارش ابهاماتی دارد که طرف‌های مقابل با استناد به آن می‌توانند به نوعی PMD (ابعاد نظامی احتمالی) را باز نگه دارند، گفت: «محتوای این گزارش - که در آن ایران از اتهامات حقوقی دوگانه (که ذکر شد) تبرئه شده است - به سایر کشورها این مجال را نمی‌دهد که پرونده پی‌ام‌دی را باز نگه دارند یا به آسانی گذشته از سازوکارهای آژانس علیه ایران سوءاستفاده کنند. ضمن اینکه طرفین مقابل ایران، مطابق ماده ۱۴ برجام متعهد به بستن پرونده پی‌ام‌دی شده‌اند. به بیان دیگر، قدرت‌های جهانی در برجام تلویحا تعهد «حقوقی» داده‌اند که دیگر دست‌کم در این مورد «سیاسی» عمل نخواهند کرد.» نصری افزود: «از طرف دیگر، واکنش سریع و مثبت دولت آمریکا به گزارش اخیر مدیرکل آژانس و ذکر این نکته که «گزارش آژانس کافی است تا پرونده ابهامات فعالیت‌های اتمی ایران را ببندیم» خود حکایت از این دارد که دیگر اراده یا توانی برای کارشکنی در کار ایران نیست.» او ادامه داد: «قید و بند‌های حقوقی، در کنار فضای جدید سیاسی و تغییر نگاه افکار عمومی نسبت به ایران، امکان سوءاستفاده‌های آینده را به مراتب کمتر از گذشته کرده است.»

عضو موسسه عالی مطالعات بین‌المللی ژنو در پاسخ به این سوال که وعده داده شده لغو تحریم‌ها (ابتدای سال میلادی) امکان‌پذیر است، گفت: «تا آنجا که کشورهای مقابل تعهد کرده‌اند و سازوکارهای قوانین داخلی شان اجازه می‌دهد، زیرساخت‌های تحریم‌ها برداشته خواهد شد. در سطح اتحادیه اروپا که مشکل ویژه‌ای در این خصوص وجود ندارد. اما در ایالات‌متحده، به دلیل موضع نامتعارف کنگره، وضعیت پیچیده‌تر است.» رضا نصری با بیان اینکه، اجرای تحریم‌های آمریکا متوقف می‌شود تا زمانی که بستر مناسبی برای رفع زیرساخت‌ها نیز فراهم شود، افزود: «نکته مهمی که در رسانه‌های ایران کمتر به آن پرداخته شده و باید به آن اشاره کرد این است که زیرساخت تحریم‌ها از دو بخش ملازم تشکیل شده است:۱) مصوباتی که تحریم، هدف آن، مخاطب آن و دامنه آن را تعریف می‌کند و ۲) سازوکاری که اجرای تحریم و تبعیت از آن را میسر می‌سازد. در مورد بخش اول، در محافل تخصصی و سیاسی در ایران به تفصیل صحبت شده است؛ اما کمتر کسی در مورد بخش دوم و تاثیر برجام بر «سازوکار اجرایی تحریم‌ها» سخن به میان آورده است. حال اینکه شاید یکی از مهم ترین تاثیرات و فواید برجام تضعیف، خنثی‌سازی و امحای تدریجی همین سازوکار اجرایی در هر سه سطح بین‌المللی، منطقه‌ای (اتحادیه اروپا) و ملی (به‌ویژه در ایالات‌متحده) باشد. بنابراین می‌توان گفت که زیرساخت تحریم‌ها عملا از هم اکنون در حال فروپاشی است.