مرحله تعیین‌کننده در روابط ایران و اروپا عکس: president.ir

گروه خبر: مقامات ایران روز گذشته میزبان چند مهمان خارجی بودند. مهمانانی ازسه قاره اروپا، آسیا و آفریقا که نشان می‌دهد فصل تازه‌ای از روابط ایران با دنیا در دوران پساتحریم آغاز شده است. همین چند ماه پیش بود که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در جریان سفر فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران اعلام کرد که «فصل جدیدی از روابط ایران و اتحادیه اروپا فرارسیده است و گفت‌وگوهای سطح بالا پس از گفت‌وگوهای انتقادی و جامع، میان طرفین آغاز شده است.» حالا با سفرمارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا ، سفر وزیر خارجه کره جنوبی پس از ۱۳ سال و سفر معاون رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی به ایران می‌توان گفت که ایران باب تازه‌ای برای گفت‌وگو با جهان باز کرده است.


روز گذشته مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا در سفری یک روزه و به دعوت علی لاریجانی رئیس مجلس وارد تهران شد تا گفت‌وگوهای مقامات بلندپایه اتحادیه اروپا را با ایران تکمیل کند. قرار بود شولتز بیستم مهرماه برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های کشورمان به ایران بیاید، اما این سفر روز گذشته با نزدیک به یک ماه تاخیر انجام شد. پیش از او فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به فاصله چند روز از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در وین به تهران سفر کرده است. پس از او بود که به ترتیب، لوران فابیوس وزیرخارجه فرانسه، «پائولو جنتیلونی» وزیر امور خارجه و «فدریکا گوئیدی» وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا، فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس، خوزه مانوئل گارسیا مارگایو، وزیر امور خارجه اسپانیا، هاینریش فیشر، رئیس‌جمهور اتریش به‌عنوان اولین رئیس‌جمهوری یک کشور اروپایی، برت کوندرس، وزیر خارجه هلند، یکی پس از دیگری راهی ایران شدند تا ارتباطات خود را با ایران بهبود بخشند. مارتین شولتز که از سال ۲۰۱۲ عهده‌دار ریاست پارلمان اروپا است، نخستین رئیس پارلمان اروپاست که به تهران می‌آید. شولتز در شرایطی به تهران سفر کرده است که از توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5، نزدیک به 4 ماه می‌گذرد. همچنین سفر شولتز به ایران، حدود 20 روزپس از صدور بیانیه‌ای که بر مبنای ان اتحادیه اروپا همه تحریم‌های اقتصادی مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را لغو کرد صورت گرفته است. دو سال پیش نیز هیاتی پنج نفره از پارلمان اروپا به ایران به ریاست تاریا کرونبرگ، به ایران سفر کردند، اما دیدار این هیات با برخی از چهره‌ها با واکنش‌هایی در داخل به‌خصوص از سوی برخی از نمایندگان مجلس روبه‌رو شد.


لغو تحریم‌ها براساس برجام

به هر ترتیب روز گذشته مارتین شولتز رئیس پارلمان اروپا، با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری دیدار و گفت و گو کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری حسن روحانی عصر روز گذشته در دیدار «مارتین شولتز» رئیس پارلمان اتحادیه اروپا اظهار کرد: تعامل ملت‌ها با فرهنگ‌های مختلف برای تقویت مناسبات ضروری است و بی‌تردید نزدیکی ملت‌ها، دانشجویان، اساتید، محققان و مراکز علمی در ایران و اروپا به نفع دو طرف و جامعه بین‌المللی خواهد بود.رئیس‌‌جمهوری با بیان اینکه زمینه‌ها برای گسترش و تعمیق همکاری‌های مشترک ایران و اتحادیه اروپا فراهم است، گفت: ایران همواره به تمامی تعهدات خود، از جمله در توافق هسته‌ای پایبند بوده و به آن عمل خواهد کرد، اما این نکته حائز اهمیت است که طرف مقابل نیز باید نسبت به تعهدات خود و لغو تحریم‌های اقتصادی پایبند بوده و آن را به طور کامل، بهنگام و دقیق اجرا کند.روحانی اظهار کرد: توافق برجام به‌عنوان سندی جمعی که حاصل کار با دقت و زحمت فراوان است، باید مورد مراقبت ویژه و تعهد کامل قرار گیرد.روحانی مبارزه با تروریسم، کمک به ملت‌های آواره و ستمدیده و ایجاد ثبات در مناطق ناآرام را یک وظیفه انسانی برای همگان دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران صراحتاً اعلام می‌کند به‌عنوان کشوری که تجربه‌ای ۳۷ ساله و تلخ از تروریسم داشته و خود قربانی ترور بوده است، به‌طور جدی و مصمم با تروریسم مبارزه می‌کند.رئیس‌جمهوری همچنین افزود: خوشبختانه امروز فرصت‌های بیشتری برای گسترش همکاری ایران و اتحادیه اروپا در جهت کمک به ثبات در منطقه به‌وجود آمده است که باید از آن به‌خوبی استفاده کنیم؛ چراکه این ثبات به نفع تحول و توسعه اقتصادی همه کشورها خواهد بود.«مارتین شولتز» نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رئیس‌‌جمهوری کشورمان، توافق ایران و ۱+۵ را فرصت استثنایی و فصل جدیدی در گسترش روابط ایران با اتحادیه اروپا دانست و گفت: ثابت شد که دیپلماسی بهترین راه‌حل اختلافات و راهی برای برای رسیدن به منافع مشترک است و توافق ایران با ۱+۵ نمونه‌ موفقیت دیپلماسی است.رئیس پارلمان اروپا همچنین با اشاره به حضور و نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس وین درباره سوریه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران عنصر ثبات در منطقه‌ای آکنده از بی‌ثباتی است و در نتیجه تروریسم در سوریه، با موجی از پناهندگان در اروپا نیز مواجه هستیم و اکنون هدف اصلی و مشترک ما مبارزه با داعش است.شولتز همچنین به ضرورت توسعه روابط علمی و فرهنگی ایران و اتحادیه اروپا در کنار گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی تأکید کرد و گفت: اروپا خواهان گسترش همکاری، دوجانبه و بین‌المللی با تهران است.


افزایش رایزنی میان ایران و اروپا

او با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم دیدار و در زمینه راه‌های تقویت روابط ایران و اتحادیه اروپا گفت‌وگو کرد. سپس آنها در یک نشست خبری مشترک حضور یافتند. به گزارش «ایرنا» مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا در نشست مشترک خبری با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نقش ایران در تحولات منطقه را مهم و عمده دانست و رئیس مجلس شورای اسلامی هم از گفت‌وگو‌های سازنده با شولتز خبر داد. علی لاریجانی به گفت‌وگوهای خود با رئیس پارلمان اروپا اشاره و خاطرنشان کرد: مذاکرات خوبی در زمینه گسترش همکاری اقتصادی ایران با اروپا انجام شد، همچنین در زمینه مسائل و مشکلات منطقه‌ای گفت‌وگوهای مفید و سازنده‌ای انجام دادیم. همچنین به گزارش «ایلنا» رئیس مجلس تصریح کرد: ایران و اروپا زمینه‌های مختلف همکاری خود را افزایش می‌دهند.لاریجانی در این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اینکه ایران تا چه زمان از اسد حمایت خواهد کرد، گفت: مساله سوریه بحث فرد نیست، بلکه یک طرحی برای ایجاد منطقه عاری از تحرکات جنایتکارانه تروریست‌ها است. همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس مجلس گفت: هیچ‌ کشوری حق ندارد جایگزین مردم سوریه در تصمیم‌گیری برای آینده شود. به گزارش «ایسنا» لاریجانی در ادامه گفت: تقلیل بحران منطقه به فرد اشتباه استراتژیک است.


مساله سوریه مختص به شخص اسد نیست

به گزارش «ایلنا» رئیس پارلمان اروپا نیز دراین نشست خبری گفت: اکنون در مرحله اجرایی‌شدن برجام هستیم و این می‌تواند فتح بابی برای گسترش روابط اقتصادی و سیاسی ایران و اتحادیه اروپا باشد.همچنین به گزارش «ایرنا» او همچنین گفت: ما اکنون در مرحله اجرایی شدن این توافقنامه هستیم و پس از آن دری برای همکاری‌های بیشتر اقتصادی میان دو کشور و تحولات مثبت جدید باز می‌شود. باید از این موقعیت استفاده کنیم و امیدوار باشیم در آینده به دستاوردهای مطلوبی دست پیدا کنیم.


شولتز با بیان اینکه در دهه‌های اخیر ایران و اروپا به هم نزدیک نشده بلکه دورتر شده‌اند، اظهار کرد: ولی امروز این فرصت داریم که به هم نزدیک شویم. همچنین به گزارش «ایسنا»، وی گفت: ایران و اتحادیه اروپا در مرحله تعیین‌کننده‌‌ای در روابط دوجانبه قرار دارند. رئیس پارلمان اروپا در پاسخ به سوالی در مورد سوریه نیز گفت: من به آقای لاریجانی هم گفتم که به باور من آینده بلندمدتی برای اسد وجود ندارد، ولی در زمان حال و کوتاه‌مدت می‌توان برای آن متصور بود و باید این دو مقوله را با هم نگریست. وی ادامه داد: به هر حال تعیین حق سرنوشت هر ملت توسط مردم آن چیزی نیست که بتوان از آن گذشت و باید مردم سوریه در انتخاباتی بتوانند برای کشور خود تصمیم بگیرند و از آن جمله کشورهایی مانند ایران، اتحادیه اروپا، عربستان، روسیه و آمریکا می‌توانند این جریان را تسهیل کنند. وی گفت: باید تاکید کنم که مساله سوریه را نباید به شخص اسد مختص کرد و در پایان کار نیز همه گروه‌های داخلی، امنیت جانی داشته باشند و بتوانند سرنوشت کشور خود را تعیین کنند. وی تاکید کرد‌: نقش ایران در موضوع سوریه تعیین‌کننده‌ است.


سفری برای توسعه روابط با ایران

همچنین «مارتین شولتز» رئیس پارلمان اروپا روز گذشته در صفحه اجتماعی فیس‌بوک خود نوشت: با توجه به موفقیت‌های بزرگ ناشی از توافق هسته‌ای برای توسعه روابط بین ایران و اروپا به تهران سفر کردم. به گزارش «ایرنا» وی افزود: پس از بازگشت از ایران مشتاقانه گفت‌وگوهای سیاسی را بین بروکسل و تهران آغاز می‌کنیم و این اقدامی برای ارتباط بین مردم ایران با پارلمان اتحادیه اروپا است. به نوشته شولتز، مجلس ایران و پارلمان اروپا برای تقویت تعامل و افزایش تبادلات، باید تلاش فراوانی انجام دهند.


استقبال از تعمیق همکاری‌ها

در ادامه سفر رئیس پارلمان اروپا، او عصر دیروز با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز دیدار و گفت‌و‌گو کرد. به گزارش «ایسنا» محمدجواد ظریف در این دیدار با اشاره به نتایج توافق برجام گفت: آثار و نتایج برجام را باید به‌طور جدی در چارچوب مفاد آن مورد توجه قرار داد و ساختارهای آن را به شکلی منطقی و اصولی تبیین کرد. او با استقبال از تعمیق همکاری‌های اقتصادی و گفتمانی ایران و اتحادیه اروپا گفت: ما فرصت‌های زیادی در پرتو نتایج برجام فراروی بخش‌های اقتصادی دو طرف پیش‌بینی می‌کنیم و از گسترش گفت‌وگوهای پارلمانی بین ایران و اروپا در چارچوب اصول بنیادین مورد قبول پارلمان‌های دو کشور و احترام بر ارزش‌های متقابل استقبال می‌کنیم. وزیر امور خارجه ایران با اشاره به تحولات مخاطره‌آمیز ناشی از افزایش خشونت و افراط‌گرایی در سوریه تاکید کرد: روند افراط‌گرایی در سوریه خشونت را به اوج خود رسانده است و مردم، زنان و کودکان را آواره به سمت اروپا روانه کرده است. مردم بی‌گناه سوریه با دشواری‌های بی‌شماری مواجه شده‌اند و ما همواره تاکید می‌کنیم بحران سوریه، تنها راه‌حل سیاسی دارد.

مرحله تعیین‌کننده در روابط ایران و اروپا