گروه دیپلماسی: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه در گفت‌وگو با هیات رسانه‌ای از هفت کشور عربی به سوالاتی درباره روابط ایران با آمریکا و کشورهای عربی پاسخ داد. ظریف در این نشست درباره مذاکرات غیررسمی با آمریکا در طول گفت‌وگوهای هسته‌ای گفت: «اختلافات ما با آمریکا اختلافات عمیقی است؛ بنابراین لازم بود مجموعه‌ای از مذاکرات رسمی و غیررسمی صورت گیرد تا از این مسیر دشوار عبور کنیم.


در مذاکرات غیررسمی برای تصمیم‌گیری‌ها زمینه‌سازی شد و در مذاکرات رسمی، تصمیمات اتخاذ شد.» وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که ایران از اعراب چه می‌خواهد، گفت: «ما هیچ چیز از جهان عرب جز دوستی نمی‌خواهیم. ما معتقدیم آینده ما به هم گره خورده است. دوستان عرب ما چه این را درک کرده و چه درک نکنند، ایران برای امنیت و ثبات و پیشرفت منطقه‌ای در کنارشان ایستاده است؛ اما بدون همکاری همه، نتیجه این امر کامل نخواهد بود.» او در پاسخ به روزنامه عراقی که آیا توافقی سری بین ایران و غرب برای منطقه در پی توافق هسته‌ای صورت گرفته است، نیز گفت: «متاسفانه تلاش می‌شود واقعیت‌ها وارونه جلوه داده شود؛ اما مهم این است که همه دوستان ما در منطقه بدانند خطر داعش برای ما یک خطر عمومی است. به‌رغم آنکه آمریکایی‌ها دوست داشتند با ما بر سر منطقه توافق کنند، ولی ما هیچ توافقی در منطقه با آمریکایی‌ها نداریم. بسیاری معتقدند ما برای اینکه موضوع هسته‌ای را حل کنیم از منطقه برای آمریکا هزینه کردیم؛ ولی این‌طور نبوده است.» همچنین ظریف توافق هسته‌ای را به نفع همه کشورهای منطقه خواند و گفت: «روابط با منطقه، همواره مهم‌ترین اولویت مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و بنده بوده است. ما امیدوار بودیم حل مساله هسته‌ای به مشکلات منطقه کمک کند؛ ولی متاسفانه دوستان ما در عربستان فکر کردند حل مساله هسته‌ای خطری برای آنها است. برای من تاسف‌بار است که ببینم عربستان سعودی و اسرائیل موضعی واحد را درخصوص مساله هسته‌ای اتخاذ کرده‌اند. ما آماده گفت‌وگو هستیم و به پیشنهاد گفت‌وگو پاسخ مثبت می‌دهیم.» وزیر خارجه در پایان این نشست تاکید کرد: «سود ایران زیان عربستان نیست و سود عربستان زیان ایران محسوب نمی‌شود. زمان آن فرا رسیده تا بفهمیم باید با هم به سود مشترک برسیم.»


دیپلماسی اقتصادی از اولویت‌های وزارت خارجه است

وزیر امور خارجه از بررسی نحوه بهره‌گیری اقتصادی از شرایط پسابرجام در همایش سفرا در سال جاری خبر داد و گفت: «موفقیت سفرا در کمک به توسعه کشور و دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی از ملاک‌های ارزیابی سفرا به شمار می‌رود.» به گزارش ایرنا به نقل از خانه ملت، محمدجواد ظریف درباره برنامه‌های وزارت امور خارجه در زمینه دیپلماسی اقتصادی افزود: «توجه به موضوع دیپلماسی اقتصادی از اولویت‌های وزارت خارجه است.» وزیر امور خارجه ادامه داد: «به تمامی سفرای خود اعلام کرده‌ایم، از ملاک‌ها برای ارزیابی عملکرد سفرا، میزان خدمت و موفقیت آنان درکمک به توسعه کشور و دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی است.»