گروه دیپلماسی: باوجود گذشت نزدیک به یک هفته از اعلام خبر پرتاب موفقیت‌آمیز موشک عماد در ایران، همچنان واکنش‌ها از سوی آمریکا به این رویداد ادامه دارد. مقامات آمریکایی با تاکید بر اینکه این مساله ربطی به برجام ندارد گفته‌اند آن را به سازمان ملل ارجاع خواهند داد. در آخرین واکنش‌ها نیز باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید در واکنش به آزمایش موشک بالستیک عماد در ایران گفت که «این اقدام برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را نقض نمی‌کند اما ایران بارها ممنوعیت آزمایش‌های موشکی را زیر پا گذاشته است، بنابراین نبود یک توافق هسته‌ای موجب تضمین عملکرد دیگری نمی‌شود.»


به گزارش «ایسنا» به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، باراک اوباما، با ادعای اینکه آزمایش موشکی اخیر ایران می‌تواند نقض قطعنامه‌های سازمان ملل باشد، گفت: «آمریکا هرگونه امکان نقض قطعنامه‌های شورای امنیت را همان‌گونه که در گذشته انجام داده است، مورد بررسی قرار خواهد داد و همانند گذشته با آن برخورد خواهد کرد.» او در ادامه با تکرار ادعاهای پیشین خود علیه برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد که توافق هسته‌ای که در ماه ژوئیه میان ایران و گروه 1+5 حاصل شده یک مساله خاص را به‌طور کامل حل می‌کند؛ اینکه ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت. اوباما افزود: «این توافق قرار نیست یکسری از مسائل بزرگ را که ما در آن اختلاف بزرگی داریم حل کند.»


اجرای تحریم‌های مرتبط با برنامه موشکی

اوباما همچنین بدون اشاره به اینکه آزمایش موشکی اخیر ایران به اعمال تحریم‌های جدیدی منجر خواهد شد، تاکید کرد که به اجرای تحریم‌های مرتبط با برنامه موشکی بالستیک ایران ادامه می‌دهیم. به گزارش «ایسنا»، حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی ایران هفته گذشته از آزمایش موفقیت‌آمیز موشک دور برد عماد خبر داد و گفت که ایران برای تقویت قدرت دفاعی یا ظرفیت موشکی‌اش به اجازه هیچ‌کس نیاز ندارد و ایران قاطعانه برنامه دفاعی خود به ویژه در حوزه موشک را دنبال خواهد کرد.


او درباره‌ جزئیات این آزمایش و برد موشک عماد صحبتی نکرد اما کارشناسان نظامی پیش از این برآورد کرده‌اند که این موشک زمین به زمین دارای برد یک هزار و 700 کیلومتری است که قابلیت حمل 750 کیلوگرم بار را دارد. ایران اعلام کرده است، موشک عماد تا زمان اصابت به هدف قابل کنترل است. بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی هفته گذشته با اعلام این خبر گزارش دادند: ایران در حالی این موشک را آزمایش کرده است که انتظار می‌رفت توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی با گروه 1+5 محدودیت‌هایی را در برنامه موشکی ایران ایجاد کند. همچنین تهران همواره اعلام کرده است، موشک‌های این کشور هرگز حامل کلاهک هسته‌ای نخواهند بود، زیرا ایران هیچ برنامه‌ای برای تولید تسلیحات هسته‌ای ندارد.


اقدامات دفاعی ایران

از سوی دیگر در داخل ایران، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه نشست خبری همایش بین‌المللی ابن هیثم در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر آزمایش موشک عماد و ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر نقض قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت گفت: «ما هیچ‌گاه زیر بار این موضوع نرفته‌ایم که محدودیت‌های دفاعی برایمان تعیین شود چراکه اقدامات دفاعی ایران یک امر مجزا و مستقل است و ارتباطی با گفت‌وگوهای هسته‌ای ندارد.» به گزارش «ایلنا»، علی‌اکبر ولایتی تاکید کرد: «مطلبی که آمریکایی‌ها اخیرا بیان کرده‌اند حرف تازه‌ای نیست زیرا هر زمانی که ایران به دنبال خودکفایی در امر دفاعی بوده، آمریکا و متحدان آن مخالفت کرده‌اند.» رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مبنای دفاعی خود را براساس رضایت آمریکا بنا نکرده است، افزود: «ایران برای دفاع از خودش از کسی اجازه نمی‌گیرد، نیازهای دفاعی ایران تعیین می‌کند که کشورمان چه نوع موشک و سلاحی داشته باشد تا بتواند از خود دفاع کند.» او با بیان اینکه ۱۵ کشور مستقل در همسایگی ما هستند که توسط آمریکا تسلیح شده‌اند، گفت: «در چنین شرایطی و با توجه به منطقه آشوب‌زده‌ای که ما در آن قرار داریم، ایران از دفاع از خودش غافل نخواهد شد و اینکه آنها از این اقدامات راضی باشند یا نباشند برای ما مهم نیست.»


پیگیری در شورای امنیت

از سوی دیگر نماینده آمریکا در سازمان ملل با ادعای اینکه آزمایش موشکی اخیر ایران نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است گفت که این موضوع را در شورای امنیت پیگیری خواهیم کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری فرانسه، سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل روز جمعه در واکنش به آزمایش موفقیت‌آمیز موشک دوربرد عماد در ایران با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد: «ما پس از بررسی اطلاعاتی که در دسترس است، می‌توانیم تایید کنیم که ایران در 10 اکتبر یک موشک بالستیک میان‌برد را آزمایش کرده است که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد.» نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد، این اقدام نقض آشکار قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل است و آمریکا در روزهای آتی گزارشی را به کمیته تحریم‌های ایران در سازمان ملل درباره نقض این قطعنامه ارائه خواهد داد و برای پاسخ مناسب به ایران درخصوص تعهدات بین‌المللی‌اش فشار وارد خواهد کرد. مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز بار دیگر در واکنش به آزمایش موشک عماد گفت که درحال آماده‌سازی گزارشی در رابطه با آزمایش موشکی اخیر ایران به کمیته تحریم‌های ایران در شورای امنیت سازمان ملل هستیم.


مارک تونر درپاسخ به سوالی درباره ادعای نماینده آمریکا درسازمان ملل مبنی بر اینکه آزمایش موشکی اخیر ایران نقض قطعنامه سازمان ملل است و اینکه آمریکا چه اقدام مقتضی را قرار است به‌کار گیرد، گفت: «همان‌طور که می‌دانید رئیس‌جمهور نیز در کنفرانس خبری خود درباره این موضوع صحبت کرد. بدیهی است که سامانتا پاور هم در سخنانش به این موضوع اشاره داشت که ما در حال آماده‌سازی یک گزارش برای ارائه به کمیته تحریم‌های ایران در شورای امنیت سازمان ملل هستیم. قصد داریم در روزهای آتی این موضوع را به‌طور مستقیم به همکاران‌مان در شورای امنیت منتقل کنیم. ما قصد داریم با فشار بر شورای امنیت سبب پاسخ مناسب آن شویم.» او افزود: «همان‌طور که شما در سوالتان این موضوع را مطرح کردید ما از سازوکارهای دوجانبه برای تحریم برخورداریم. من نمی‌توانم به فوریت اعلام کنم که ما قصد داریم چه کاری انجام دهیم اما به‌طورقطع این حق را برای خود محفوظ نگه می‌داریم. ما می‌خواهیم این موضوع را در شورای امنیت بررسی کنیم اما واضح است که ما به‌طور دوجانبه کاری را که لازم باشد انجام دهیم، بررسی خواهیم کرد.»