گروه دیپلماسی: کمتر از سه هفته پس از سفر علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی به چین، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته تهران را به مقصد پکن، پایتخت دومین اقتصاد بزرگ دنیا یعنی چین ترک کرد. سفر یک روزه وزیر امور خارجه ایران به چین از دید کارشناسان گام بلندی در راستای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک و توسعه بیش از پیش مناسبات دوجانبه پس از توافق هسته‌ای ارزیابی می‌شود.


این سفر که به دعوت وانگ یی، وزیر امور خارجه چین انجام گرفت، فصل نوینی را در روابط دیپلماتیک میان دو کشور خواهد گشود و مقام‌های دولتی چین آن را سفری «با اهمیت» ارزیابی کرده‌اند. مقام‌های ارشد پکن همچنین اعلام کرده‌اند «حضور وزیر امور خارجه ایران در چین مهم‌ترین سفر مقامات عالی رتبه ایران به چین بعد از توافق‌نامه هسته‌ای وین است.»


سفر وزیر امور خارجه ایران به چین در رسانه‌های چین بازتاب‌های گسترده‌ای داشته است و رسانه‌های چین به آن پرداخته‌اند در این زمینه روزنامه چاینا دیلی نوشته است: «مقامات دو کشور قصد دارند در این سفر درباره جزئیات مربوط به توافق هسته‌ای وین با یکدیگر گفت‌وگوهای صریحی داشته باشند.»

رسانه‌های چین همچنین نوشتند: «با توجه به اینکه بحث‌هایی برای آغاز مراحل اجرایی توافق وین در حال انجام است، این سفر در زمان بسیار مهمی انجام می‌شود.»


وزیر امور خارجه ایران همچنین در حالی وارد پکن می‌شود که مدت زمان کوتاهی از سفر علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به چین گذشته است و ناظران بر این باور هستند که این نشان‌دهنده شکل‌گیری نگاهی نوین در روابط دو کشور در دوران پس از لغو تحریم‌ها است.

درعین حال از آنجا که ایران و چین در زمینه بحران سوریه مواضع مشترکی دارند، گفته می‌شود یکی از محورهای مورد گفت‌وگو در این سفر موضوع «بحران سوریه» باشد.


رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در حالی وارد چین شد که دو کشور برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در ایران به توافق رسیده‌اند و چین قصد دارد ضمن افزایش سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز، میزان واردات نفت از ایران را از ۵۵۰ هزار بشکه به میزان قابل توجهی افزایش دهد. بنابراین انتظار می‌رود ایران در آینده‌ای نه چندان دور پس از عربستان سعودی و روسیه بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت به چین باشد. از سوی دیگر ارزش مبادلات تجاری دو کشور به شکل بی سابقه‌ای از مرز ۵۰ میلیارد دلار گذشته و برای ۲۰۰ میلیارد دلار تا دو دهه آینده هدف‌گذاری شده است.


همچنین ظریف در جریان سفر به چین از شهر اورمچی مرکز استان سین کیانگ نیز بازدید کرد. به گزارش «ایسنا» هواپیمای حامل وزیر خارجه ایران در جریان سفر به پکن ساعاتی برای سوخت‌گیری در شهر ارومچی مرکز استان خود مختار سین‌کیانگ توقف کرد و وزیر خارجه در جریان این توقف کوتاه از قسمتی از شهر ارومچی بازدید کرد.