در انتظار نظر سناتور برجسته دموکرات درباره برجام
گروه ترجمه: بر اساس اعلام قبلی قرار بود، باب منندز، سناتور برجسته دموکرات دیروز موضع خود در قبال توافق اتمی ایران را به‌طور رسمی اعلام کند.


خبرگزاری رویترز در این باره نوشت که اغلب پیش‌بینی‌ها از مخالفت او با این توافق حکایت دارند. قرار است کنگره در ماه سپتامبر رای خود را در مورد این توافق بین‌المللی اعلام کند؛ توافقی که در ازای محدودسازی فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های اقتصادی علیه آن را از بین خواهد برد. برای اجتناب از رد این توافق توسط مخالفان جمهوری‌خواه در کنگره، اوباما نیازمند حمایت‌های یاران هم حزبی خود در حزب دموکرات است؛ اما در این مسیر راه سختی در پیش دارد. سناتور منندز که روی بررسی این قانون کار کرده تا فرآیند مرور کنگره بر این توافق را به انجام رساند، نظرات تندی اظهار کرده و موجب شده است برخی از تحلیلگران چنین فکر کنند که او در نهایت با توافق مخالفت خواهد کرد. البته افراد نزدیک به او مطلبی در مورد تصمیم نهایی او نگفته‌اند. در اوایل ماه جاری میلادی، وقتی که سناتور چاک شومر، سومین فرد دموکرات سنا، مخالفت خود با توافق هسته‌ای را اعلام کرد، اوباما متحمل فشار سنگینی شد؛ اما اکنون 18 دموکرات اعلام کرده‌اند که از این توافق حمایت می‌کنند. البته این رقم خیلی کمتر از تعداد 34 رای است که اوباما به آن نیاز دارد. روز دوشنبه، یکی از دموکرات‌های سنا خبر داد که 20 نفر از نمایندگان دموکرات سنا از این توافق حمایت می‌کنند. انتظار می‌رود سناتور هری رید، رهبر دموکرات‌های سنا، موضع خود در قبال این توافق را در اوایل ماه سپتامبر اعلام کند.


وقتی که سنا در ماه ژانویه تحت کنترل دموکرات‌ها تشکیل جلسه داد، منندز مجبور بود از ریاست کمیته روابط خارجی کناره‌گیری کند. در ماه آوریل زمانی که یک دادگاه عالی او را به اتهام فساد محکوم کرد و او مجبور شد از سمت خود به‌عنوان دموکرات ارشد هیات کناره‌گیری کند، اقبال او با افت بیشتری مواجه شد. منندز هر گونه اتهامی را رد کرده و هنوز علیه اتهامات در حال مبارزه است. ماه‌ها پیش از آنکه مذاکرات ایران به نتیجه برسد، منندز خطاب به «کمیته آمریکایی امور عمومی اسرائیل» که به شدت علیه توافق تلاش می‌کند، بر ارتباط نزدیک خود با اسرائیل تاکید کرده بود و در عین حال اهداف ایران را مورد پرسش قرار داده بود. او ادعا کرده بود: «مطمئنا اگر سران ایران بخواهند توافق را زیرپا بگذارند به ما خبر نخواهند داد. وقتی که فکر کنند حواسمان نیست، پنهانی و به‌تدریج در طول زمان کار خود را انجام خواهند داد.» البته علاوه بر ایران و آمریکا، کشورهای دیگر از جمله روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا نیز در این توافق مشارکت داشته‌اند. مطابق برنامه از پیش تعیین شده قرار بود منندز موضع خود در قبال توافق هسته‌ای ایران را روز سه‌شنبه در یک سخنرانی در دانشگاه استون‌هال نیوجرسی اعلام کند.


کورکر خواستار رد توافق

در همین حال باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، خواستار رد توافق اتمی با ایران در کنگره شد و گفت که این توافق مانع دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای نخواهد شد.


کورکر که از منتقدان اصلی این توافق در هفته‌های گذشته بوده است، در مقاله‌ای که برای روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» نوشته و روز دوشنبه ۲۶ مرداد چاپ شده است، با اشاره به اینکه دولت اوباما، توافق با ایران را «قابل قبول» می‌داند، اضافه کرده‌است: «اکنون وظیفه کنگره است تا تعیین کند آیا این توافق در راستای منافع ملی ما است، آیا ایالات‌متحده را امن‌تر خواهد کرد و آیا مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهد شد. من چنین اعتقادی ندارم.» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در ادامه مقاله خود با بیان اینکه، توافق یاد شده به استراتژی اصلی آمریکا در خاورمیانه تبدیل خواهد شد، نوشته است: «ما برای کمک به دستاورد‌های‌مان در عراق، سوریه و سایر نقاط به ایران متکی خواهیم شد. این وضعیت باعث توازن‌یابی مجدد در منطقه خواهد شد که دیگران را به این مسیر می‌کشاند تا ریسک بزرگ‌تری را بپذیرند و در نتیجه به بی‌ثباتی بیشتری خواهد انجامید.»


کورکر در بخش دیگری از این یادداشت آورده‌است که ایران استراتژی مشخصی در خاورمیانه دارد که توافق اتمی باعث گسترش و تقویت آن خواهد شد.


او با اشاره به دلایل مخالفان در رد توافق مدعی شد: «بسیاری می‌گویند اکنون زمان آن فرا رسیده است که ایالات‌متحده، ایران را به عقب براند. بهترین راه این است که کنگره این توافق را رد کند؛ توافقی که باعث خواهد شد ایران ظرف یک دهه آینده با دسترسی به میلیارد‌ها دلار قدرتمند شود، محدودیت‌های فناوری موشکی بالستیک و سلاح‌های متعارف آن لغو می‌شود و با تایید آمریکا، به ایران اجازه داده خواهد شد تا برنامه غنی‌سازی اورانیوم در سطح صنعتی در اختیار داشته باشد که هیچ نیازی به آن ندارد.»


کورکر در پایان گفت: «این توافق باعث آسیب پذیری آمریکا در برابر ایران ثروتمند‌تر و نیرومند‌تر خواهد شد که در مسیر پیشبرد آرزوهای خود در خاورمیانه فعالیت می‌کند. کنگره باید این توافق را رد کند و آن را برای رئیس‌جمهوری پس بفرستد.»


حمایت ۳۴۰ خاخام یهودی آمریکا از توافق

از سوی دیگر با وجود آنکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از یهودیان آمریکا خواسته تا مخالفتشان را با توافق اتمی ایران به اطلاع نمایندگان کنگره برسانند، ۳۴۰ خاخام یهودی آمریکا در نامه‌‌ای خطاب به نمایندگان کنگره آمریکا که دوشنبه (۱۷ آگوست/ ۲۶ مرداد) منتشر شد، آنها را تشویق کرد‌ه‌اند که از توافق اتمی به دست آمده با ایران حمایت کنند. در این نامه آمده است: «ما عمیقا نگران این برداشت هستیم که رهبری جامعه یهودیان آمریکا مخالف توافق اتمی به دست آمده با ایران است.» آنها در ادامه تاکید کرد‌ه‌اند: «ما و بسیاری از دیگر رهبران دینی یهودیان آمریکا از توافق تاریخی با ایران حمایت می‌کنیم.»