مذاکرات به خوبی جلو می‌رود
گروه دیپلماسی: همزمان با تلاش‌های برخی مخالفان هسته‌ای در داخل ایران و آمریکا برای تاثیرگذاری بر روند مذاکرات، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، ضمن «خوب» توصیف کردن فضای مذاکرات گفت که مذاکرات در چارچوب‌های مشخص دنبال می‌شود و هیچ‌چیز خارج از آن چارچوب عمل نمی‌شود.

صالحی تاکید کرد هر آنچه در مذاکرات هسته‌ای مورد توافق قرار گیرد قطعا براساس توافق و اجماعی است که در داخل کشور و در بین مسوولان حاصل شده است. به گزارش «ایسنا»، علی‌اکبر صالحی در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسمی در دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت که مذاکره‌کنندگان به‌طور قوی از منافع و حاکمیت ملی دفاع می‌کنند.

شکاف بین رهبران کنگره

همزمان هشدار دموکرات‌ها به رهبران جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در مورد تضعیف دیپلماسی باراک اوباما در قبال ایران و حمایت همه‌جانبه ۱۵۰ نماینده از توافق هسته‌ای موجب «شکاف شدید و بی‌سابقه» در بین رهبران کنگره شده است. به گزارش رسانه‌های آمریکا، بیش از ۱۵۰ نماینده دموکرات کنگره روز پنج‌شنبه گذشته در نامه‌ای به اوباما مصرانه از او خواستند تمام راه‌های دیپلماتیک را برای توافق هسته‌ای با ایران پیش از دنبال کردن گزینه‌های سخت‌تر نظیر تحریم محک بزند که این یک علامت قوی در مورد آمادگی دموکرات‌ها برای ممانعت از هرگونه تلاش و تندروی جمهوری‌خواهان علیه توافق هسته‌ای با ایران است. در شرایطی که برخی رهبران ارشد دموکرات از جمله نانسی پلوسی نماینده کالیفرنیا، جیم کلیبرن نماینده کارولینای جنوبی و خاویر بکرا از کالیفرنیا نامه هفتم مه را مورد تایید قرار دادند، جمهوری‌خواهانی چون استنی هویر، گروه اقلیت ویپ در کنگره و «جو کرولی» از نیویورک و همچنین نایب‌رئیس مجمع دموکراتیک از این کار امتناع ورزیدند. تابه‌حال چنین دودستگی پیرامون طرحی که به کنگره حق دادن رای بالا یا پایین به هرگونه توافق هسته‌ای نهایی بین ایران و آمریکا و پنج قدرت دیگر جهان خواهد داد، وجود نداشت.

حمله به ایران فایده نخواهد داشت

از سوی دیگر یک دیپلمات بلندپایه آلمانی با بیان اینکه راه‌های جایگزین به جای دستیابی به موافقت‌نامه درباره برنامه هسته‌ای ایران از طریق مذاکرات خیلی جالب نیست، گفت آلمان و دیگر کشورها آماده‌اند به‌رغم آنچه کنگره ممکن است انجام دهد، سوای تحریم‌ها عمل کنند و مسیر تحریم‌ها را دنبال نکنند. به گزارش «انتخاب» به نقل از آسوشیتدپرس، پیتر ویتیگ، سفیر آلمان در آمریکا این اظهارات را در نشستی در اوهایو درباره مسائل مختلف از جمله مذاکرات هسته‌ای ایران مطرح کرد. مذاکرات هسته‌ای ایران قرار است در وین ازسر گرفته شود. ایران و قدرت‌های جهان (آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، بریتانیا و آلمان) ۳۰ ژوئن را به‌عنوان ضرب‌الاجل برای دستیابی به یک موافقت‌نامه هسته‌ای نهایی تعیین کرده‌اند.

ویتیگ تاکید کرد: «راه‌های جایگزین به جای دستیابی به یک موافقت‌نامه از طریق مذاکره خیلی جالب نیست، اگرچه ممکن است کنگره آمریکا به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران تمایل داشته باشد اما کشورهای دیگر این روند را دنبال نخواهند کرد.» او گفت: «به عقیده من، رژیم تحریم‌های جهانی از هم پاشیده خواهد شد و باعث به راه افتادن رقابت تسلیحاتی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در منطقه می‌شود.» این اظهارات سفیر آلمان پس از آن مطرح شد که سنای آمریکا با رای اکثریت قاطع، لایحه‌ای را که به کنگره اجازه می‌دهد هرگونه موافقت‌نامه نهایی با ایران را بررسی یا با آن مخالفت کند، تصویب کرد. ویتیگ از تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران قدردانی اما در عین حال تاکید کرد: حملات نظامی به هیچ‌وجه نمی‌تواند یک جایگزین قوی برای دستیابی به موافقت‌نامه از طریق مذاکره باشد. او گفت که حمله نظامی ممکن است بتواند برای چند ماه یا چند سال مانع از فعالیت‌های ایران شود اما این روند پایدار نخواهد بود و دوام و فایده چندانی ندارد. ویتیگ بار دیگر تاکید کرد دولت آلمان معتقد است باید به دیپلماسی فرصت داد.