گروه خبر: «توقف مذاکرات هسته‌ای تا قطع تهدیدات آمریکا»؛ این عنوان «جدیدترین» طرحی است که تعدادی از نمایندگان مجلس ایران در قالب طرحی «سه فوریتی» قصد دارند آن را در بحبوحه نگارش متن توافق جامع، به صحن علنی پارلمان بیاورند. طرحی که گفته می‌شود در «واکنش» به «تهدیدات نظامی برخی مقامات آمریکایی علیه ایران»، نگاشته شده است.

جواد کریمی‌قدوسی یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس، در شرایطی خبر نگارش این طرح را در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تایید کرده است که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران، با گذشت نزدیک به دو سال از آغاز مذاکرات هسته‌ای، حالا در مرحله نگارش متن برنامه جامع اقدام مشترک یا همان توافق نهایی به سر می‌برند. بر اساس آنچه این نماینده نزدیک به جبهه پایداری در مجلس از جزئیات طرح ذکرشده گفته است، این طرح تنها «یک» ماده واحده دارد؛ ماده واحده‌ای که در صورت تصویب کلیات و جزئیات طرح در صحن علنی، دولت را موظف می‌کند مذاکرات هسته‌ای را تا زمانی که آمریکایی‌ها طی بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی ایران عذرخواهی کرده و به تهدیداتشان پایان دهند، متوقف سازد. کریمی‌قدوسی در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: این طرح به دلیل نظرات رهبر معظم انقلاب در دیدار فرهنگیان که در پاسخ به تهدیدات مکرر آمریکایی‌ها نسبت به ملت ایران صورت گرفت، تهیه شده است. این طرح از سوی طراحان آن سه فوریتی طراحی شده است. به این معنا که در صورت تصویب سه فوریت آن، مجلس بر اساس ماده ۱۱۶ آیین‌نامه، در همان جلسه وارد دستور می‌شود و نیازمند ارجاع به کمیسیون هم نیست. همچنین بر اساس ماده۸۶ آیین‌نامه داخلی طرح‌ها و لوایحی که با قید فوریت در دستور کار مجلس قرار گیرد قبلا از طرف رئیس مجلس مراتب به اطلاع شورای نگهبان می‌رسد و این شورا باید در این جلسات حضور یابد و نظر خود را حتی‌المقدور و بلافاصله پس از آرای مجلس یا حداکثر تا ۲۴ ساعت اعلام کند.

احتمال رد طرح

اگرچه به گفته کریمی‌قدوسی این طرح قرار است امروز به امضای تعدادی از نمایندگان برسد و تقدیم هیات‌رئیسه مجلس شود، اما بررسی‌های «دنیای اقتصاد» تا لحظه تنظیم این گزارش نشان می‌دهد برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی ازجمله سید‌حسین نقوی حسینی، سخنگوی این کمیسیون و محمدحسن آصفری در جریان این طرح نبوده و از جدی شدن آن برای تقدیم به هیات‌رئیسه اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند. از سوی دیگر مهدی دواتگری، عضو دیگر این کمیسیون این طرح سه فوریتی برای توقف مذاکرات هسته‌ای را مغایر با بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی دانست و گفت: «چنین طرحی قطعا با ایراد شورای نگهبان مواجه می‌شود.» او در این باره به «ایرنا» گفت: «سیاست‌های کلی نظام را رهبر معظم انقلاب ترسیم و ابلاغ می‌فرمایند؛ انجام یا توقف مذاکرات نیز جزو سیاست‌های کلی نظام است که فقط رهبر معظم انقلاب در این باره اذن می‌دهند.» با این همه جواد کریمی‌قدوسی در گفت‌وگو با «ایرنا» درحالی که از جزئیات طرح سخن می‌گفت، در پاسخ به این سوال که آیا توقف مذاکرات جزو اختیارات رهبری نیست، گفت: «این سوال را جواب نمی‌دهم.»

مقابله یا ایفای نقش؟

به‌نظر می‌رسد آنچه طراحان طرح برای نگاشتن آن در ذهن داشته‌اند، مقابله با اظهاراتی بوده است که برخی مقامات آمریکایی ازجمله «جان کری» وزیر امورخارجه و «جو بایدن» معاون اول رئیس‌جمهوری آمریکا درباره موجود بودن «گزینه نظامی» برای ایران مطرح کرده‌اند. کری در مصاحبه‌ای که بخش‌هایی از آن چندی پیش از شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم‌صهیونیستی پخش شد، با دادن اطمینان درباره اینکه آمریکا هیچ یک از گزینه‌های موجود را کنار نخواهد گذاشت، گفته بود: «ما گزینه‌های مختلفی داریم؛ تحریم‌ها، گزینه نظامی... ما هیچ کدام از اینها را کنار نمی‌گذاریم.» از سوی دیگر جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگویی در حالی که «حمله به ایران» را «امری ساده، حداقلی یا قابل پیش‌بینی» ندانسته بود، گفته بود: «اما این ریسکی است که هنوز امکان دارد انجام آن را بپذیریم تا جلوی دستیابی ایران به بمب را بگیرد.» از سوی دیگر تصویب طرح نظارت بر توافق هسته‌ای در سنای آمریکا که آن را می‌توان مصالحه کنگره با کاخ سفید درباره توافق هسته‌ای با ایران خواند نیز می‌تواند یکی از دلایلی باشد که برخی نمایندگان مجلس را به تحرک درباره توافق هسته‌ای تشویق کرده است؛ به‌نحوی‌که در بحبوحه نگارش متن برنامه جامع اقدام مشترک، برخی نمایندگان مجلس با نگارش طرح‌هایی درباره مذاکرات هسته‌ای علاوه‌بر مقابله با موضوعاتی چون تهدید نظامی علیه ایران، در تلاشند به «ایفای نقش» در «مذاکرات هسته‌ای» بپردازند. در این باره علاوه‌بر طرح مذکور که خواهان توقف مذاکرات تا عذرخواهی آمریکا است، می‌توان از طرحی دوفوریتی یاد کرد که از «نظارت مجلس بر توافق احتمالی هسته‌ای» سخن می‌گوید. سیدحسین نقوی‌حسینی طراح این طرح، دو روز پیش در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از تلاش برای تکمیل آن سخن گفته بود. علاوه‌بر این، تذکر محمدمهدی زاهدی به رئیس‌جمهوری در ششم اردیبهشت امسال مبنی‌بر حضور یک نفر از نمایندگان در طول مذاکرات هسته‌ای به صورت مشاور می‌تواند گواهی بر این مدعا باشد که برخی از مجلسی‌ها خواستار حضور در مذاکرات هسته‌ای هستند.