گروه جهان: گفته می‌شود دادستان‌های فدرال در برزیل پرونده‌ای را گشوده‌اند که بر اساس آن قرار است از فعالیت‌های اقتصادی لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور قبلی برزیل، تحقیق صورت گیرد. خبر این تحقیق در زمانی منتشر می‌شود که «حزب کارگران» حاکم به رهبری دیلما روسف - جانشین و وارث سیاسی لولا- بر سر رسوایی مالی و رشوه در شرکت نفتی پتروبراس با اتهاماتی درخصوص فساد مواجه است. لولای ۶۹‌ساله یکی از پایه‌گذاران این حزب در سال ۱۹۸۰ است. از آنجا که روسف جانشین و میراث‌دار لولا تلقی می‌شود، دادستان‌ها معتقدند فسادی که در دوران او رخ داده شاید ریشه در عصر لولا داشته باشد و شخص لولا نیز در مواردی آلوده به فساد مالی شده باشد. در هر حال، نیویورک‌تایمز می‌نویسد این تحقیق که از سوی «واحد ویژه ضدفساد» در وزارت دادگستری در حال انجام است، قرار است ارتباطات لولا با شرکت ساختمانی «اودربرشت» را مورد بررسی قرار دهد. این اولین باری است که چنین تحقیقی از سوی مجله Época منتشر می‌شود.

دادستان‌ها در حال تحقیق هستند که آیا لولا به شکلی غیرقانونی از نفوذ خود - به‌عنوان رئیس‌جمهور و یکی از چهره‌های برجسته سیاسی- برای اخذ وام از بانک توسعه برزیل برای معاملات اودربرشت در کوبا و جمهوری دومینیکن سوءاستفاده کرده است یا خیر. لولا ۸ سال، از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰، رئیس‌جمهور بود.

در دوره او برزیل به یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی تبدیل شد و رشد اقتصادی این کشور بسیار چشمگیر بود. نیویورک‌تایمز می‌نویسد: رشد اقتصادی و افزایش توان مالی این کشور باعث شد لولا به دنبال جای پایی در خارج از کشورش باشد. مجله Época گزارش می‌دهد که او در سفرهای خارجی خود با یکی از جت‌های اختصاصی شرکت «اودربرشت» سفر می‌کرد. با این حال، وی به دلیل فعالیت‌های خود در آنگولا، غنا و ونزوئلا با اما و اگرهایی مواجه است.

سخنگوی «اودربرشت» هم در بیانیه‌ای هرگونه عمل خلاف در ارتباط با پرسش‌های این تحقیق را رد کرد. پائولو اوکاموتو با اشاره به این مجلات برزیلی می‌گوید:«این مجله‌ها زباله هستند. آنها می‌خواهند با لولا وارد نبرد شوند». لولا داسیلوا یکی از روسای جمهوری موفق در برزیل است. او پس از کناره‌گیری از قدرت، دیلما روسف را نامزد جانشینی ریاست جمهوری کرد و تمام قد به دفاع از او برخاست. با این حال، در دور دوم ریاست جمهوری روسف، وی با آرای پایینی مواجه شد. اگرچه وی تنها رئیس‌جمهور زن در تاریخ برزیل است و پیش‌تر محبوبیت بالایی داشت اما رسوایی شرکت نفتی پتروبراس- که او مدیرعامل و یکی از سهامدارانش است- بر جایگاه و محبوبیت وی به شدت اثر گذاشت. روسف به اولین رئیس‌جمهور در تاریخ برزیل تبدیل شد که مردم خواستار اعلام جرم علیه او هستند.