گروه دیپلماسی: به دنبال تصمیم اخیر روسیه مبنی بر لغو ممنوعیت تحویل سامانه اس -۳۰۰ به ایران، رژیم صهیونیستی و آمریکا نگرانی خود را در این خصوص ابراز کردند. به نوشته روزنامه اورشلیم پست، یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و امور استراتژیک رژیم صهیونیستی روز دوشنبه پس از انتشار خبر لغو ممنوعیت تحویل سامانه دفاعی اس -۳۰۰ به ایران از سوی رئیس‌جمهوری روسیه ابراز نگرانی کرد و گفت: «این اقدام نشان می‌دهد دستیابی به یک توافق هسته‌ای با ایران تنها منجر به تقویت توان نظامی این کشور می‌شود.» وزیر اطلاعات و امور استراتژیک رژیم صهیونیستی ادعا کرد که ایران با این اقدام می‌تواند خود را با سلاح‌هایی پیشرفته‌تر تجهیز کند که این نتیجه‌ مشروعیتی است که ایران به دلیل توافق با قدرت‌های جهانی از آن برخوردار شده است.

او در ادامه ادعاهایش افزود: «این مساله همچنین نشان می‌دهد ایران از بهبود وضعیت اقتصادی‌اش که در نتیجه لغو تحریم‌ها حاصل خواهد شد برای تقویت قوای نظامی‌اش و نه برای ارتقای سطح زندگی مردم کشورش استفاده خواهد کرد.»

همچنین بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دوشنبه شب ابراز نگرانی کرد که ایران با یک توافق هسته‌ای در حال به دست آوردن مشروعیت برای ادامه اقداماتش است.

به گفته سخنگوی کاخ سفید، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز از تصمیم روسیه مبنی بر تحویل موشک‌های اس ۳۰۰ به ایران ابراز نگرانی کرده است. به گزارش «ایسنا»، به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت: «جان کری در گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی لاوروف، همتای روس خود نگرانی‌ها در زمینه رفع ممنوعیت فروش سامانه اس -۳۰۰ را اعلام کرده است.» سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت که تصمیم روسیه برای آغاز تبادل کالا به جای نفت با ایران نیز می‌تواند نگرانی‌هایی درخصوص احتمال نقض تحریم‌های ایران به وجود آورد. ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه در واکنش به این تصمیم روسیه گفت: «مقامات آمریکایی معتقدند که این اقدام نمی‌تواند بر اتحاد قدرت‌های جهانی در مذاکرات هسته‌ای‌شان با ایران تاثیر بگذارد.» هارف تاکید کرد که تصمیم روسیه برای تحویل سامانه اس -۳۰۰ به ایران نقض تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه این کشور نخواهد بود.

در همین رابطه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در پاسخ به ابراز نگرانی رژیم صهیونیستی تاکید کرد که سامانه اس-۳۰۰ یک سامانه دفاعی است و هیچ تهدیدی علیه منطقه از جمله اسرائیل محسوب نمی‌شود. لاوروف یادآور شد: «با توجه به پیشرفت حاصل شده در مذاکرات هسته‌ای اخیر در لوزان سوئیس لزومی برای ادامه ممنوعیت تحویل این سامانه به ایران وجود ندارد.» در عین حال ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در جریان دیدار با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره لغو ممنوعیت فروش سامانه پدافندی اس-۳۰۰ به ایران و تاثیر این اقدام در افزایش ثبات در منطقه گفت: «این تصمیم دارای پیامی مشخص درخصوص ضرورت پایبندی همه کشورها به تعهدات‌شان است.» او با تمجید از سیاست اصولی جمهوری اسلامی در زمینه تعامل سازنده با جهان افزود: «همکاری نزدیک ایران با کشورهای ۱+۵ منشأ شکل‌گیری اقدامات بزرگی شده است.» روز دوشنبه و همزمان با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در مسکو، رسانه‌ها از لغو دستور ممنوعیت فروش سامانه موشکی اس-۳۰۰ روسیه به ایران از سوی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه خبر دادند؛ دستوری که بر پایه مفاد قطعنامه ضدایرانی ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل، در سال ۲۰۱۰ میلادی از سوی رئیس‌جمهوری وقت روسیه صادر و به لغو قرارداد فروش و تحویل سامانه یادشده به ایران منجر شد. تصمیم تازه روسیه در شرایطی است که غلامعلی دهقان وزیر دفاع ایران هم قرار است روزهای پنج‌شنبه و جمعه این هفته برای رایزنی با مقام‌های مسکو عازم این کشور شود.

تحویل اس -۳۰۰

علی شمخانی که در مسکو به سر می‌برد در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی لغو حکم ممنوعیت فروش موشک‌های اس۳۰۰ به ایران از سوی روسیه گفت: «خوشبختانه و در چارچوب مذاکرات فشرده و پیگیری‌های مستمری که انجام شد دستور لغو حکم ممنوعیت فروش موشک‌های پدافندی اس۳۰۰ با حسن نیت رئیس‌جمهوری روسیه صادر شد.» همچنین نماینده مقام معظم رهبری اعلام کرد: «ایران انتظار دارد امسال تسلیحات پدافند هوایی اس-۳۰۰ را از روسیه تحویل بگیرد.» به گفته شمخانی، این پیامی برای تامین و تقویت ثبات منطقه با توجه به نقش مهمی که ایران در آن بازی می‌کند، خواهد بود. در این رابطه دیمیتری پسکوف سخنگوی ولادیمیر پوتین اعلام کرد: «در دستور رئیس‌جمهوری روسیه هیچ‌گونه وقفه زمانی برای تحویل مجموعه‌‌های اس-۳۰۰ به ایران پیش بینی نشده است.» در این دستور خاطرنشان شده است که از روز امضای آن (روز دوشنبه) معتبر است.