محمود اسلامیان مقام معظم رهبری سال نو را به محوری‌ترین موضوع انقلاب اسلامی یعنی رابطه دولت و ملت نامگذاری فرمودند. نگاهی به پیدایش و تحولات سه دهه انقلاب اسلامی به‌رغم فرازونشیب‌ها این نکته بنیادین را روشن می‌سازد که آنچه باعث پایداری کشور شده چیزی جز اعتماد مردم به کشور و دولت نبوده است. تجربه دفاع مقدس و پس از آن تحریم‌ها نشان از پایداری بی‌وصف مردم در حفظ کیان ایران زمین دارد. همه باید ارزش این اعتماد مقدس را دانسته و جهت تعمیق آن بکوشیم. چه خانواده‌های عزیزی که ثمره عمر خویش را برای حفظ مملکت فدا کردند و چه بزرگانی که سال‌ها است درد و رنج جانبازی را به جان خریده‌اند. مهم‌تر از همه اینکه مردم به‌خاطر حفظ مملکت گاهی بی‌تدبیری‌ها را تحمل و صبوری کرده‌اند.

شأن چنین ملتی جز خدمت عالمانه چیست؟

از سوی دیگر شرایط منطقه‌ای پس از سه دهه کاملا در جهت حقانیت ایران اسلامی است. تدابیر هوشمندانه دولت با هدایت مقام معظم رهبری عرصه بین‌المللی را به نفع کشور تغییر داده است. ظهور جریانات افراطی و دفاع مردانه ایرانیان از مردم مظلوم عراق نیز روشنگر واقعیات منطقه است. کشورهایی که کمک مالی به گروه‌های تندرو می‌کردند یا به شکلی بانی این جریانات هستند در ضعف قرار گرفته‌اند، مجموعه این اتفاقات باعث شد ایران اسلامی به‌خاطر سال‌ها مقاومت و ایستادگی در نقطه برتر قرار گیرد. این شرایط فرصتی غیرقابل تکرار برای حل مشکلات اقتصادی و بهبود رضایت مردم در این حوزه است.

رابطه دولت و مردم یک رابطه برادری است. ملت به میزانی که از خادمان خود تلاش صادقانه و هوشمندانه رویت کنند بیشتر از آن به همراهی می‌پردازند. ما باید بتوانیم از شرایط طلایی ایجاد شده استفاده مطلوب داشته باشیم. فرصت‌ها یک امکان است و استفاده از آن اراده و تعقل می‌خواهد. فراموش نکنیم که یک فرصت بزرگ تاریخی را طی سال‌های گذشته که قیمت نفت افزایش بی‌سابقه‌ای داشت از دست دادیم و آن را تبدیل به تهدیدی برای کشور کردیم. پس بجا است این امکان را جهت خدمت به مردم خوب ایران از دست ندهیم. مشکلات اقتصادی کشور روشن و راهکارهای تجربه شده معین است. مهم یک اراده جمعی برای عبور از مسائل است. ده‌ها موضوع بدیهی وجود دارد که برای تغییر آن نیاز به اراده و شجاعت در تصمیم‌گیری داریم. می‌شود فهرستی از حداقل ۱۰ موضوع مهم و روشن را ارائه داد که نیازمند تحول است. ادامه پایدار و موفق این شرایط ژئوپلیتیک که ثمره سال‌ها مقاومت است منوط به عبور از مشکلات اقتصادی است. عبور از رکود حاصل شده طی سال‌های اخیر نیازمند اقدامات مهم و سرنوشت‌ساز است. قدرت داخلی حاصل شده از تحولات مذکور تاثیر مضاعفی بر قدرت منطقه‌ای نظام دارد و این فرآیند می‌تواند مستمرا ادامه یابد. دلسوزان نظام به جای پرداختن به حاشیه‌های فرصت‌سوز و تفرقه‌انگیز که بیشتر منافع فردی را دنبال می‌کند، بهتر است یکدل در جهت عبور از مشکلات همراهی کنند.یک مجموعه انتقادپذیر که توام با ارائه راه‌حل بهتر باشد لازمه یک جامعه پویا است. پذیرش ملت ایران به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای بزرگ‌ترین دستاورد سال‌های اخیر کشور است. بیایید این ارزش گرانبها را فرصتی برای خدمت به میهن اسلامی و رضایت مردم شایسته آن بنماییم.

*عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران