سوابق گروگانگیر را به مقامات استرالیا گفته بودیم

گروه خبر: گروگانگیری در سیدنی استرالیا اگرچه به نام یک ایرانی تبار گره خورده است، اما مقامات امنیتی و انتظامی ایران ضمن آنکه موضع جمهوری اسلامی ایران در این باره را کاملا روشن توصیف کرده‌اند، اعلام کردند که برای همکاری با پلیس استرالیا برای تکمیل تحقیقات حادثه گروگانگیری سیدنی و پرونده فرد گروگانگیر آمادگی لازم را دارند. مقامات انتظامی ایران، «محمدحسن منطقی» یا همان فرد گروگانگیر را کلاهبرداری معرفی کرده‌اند که به‌عنوان مدیر یک آژانس توریستی با کلاهبرداری در سال ۷۵، در شرایطی که تحت تعقیب پلیس ایران بود، به مالزی و بعد از آن به استرالیا گریخته است. علاوه‌بر سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده انتظامی کشور که دیروز این اخبار را با خبرنگاران در میان گذاشت، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه نیز تاکید کرد که سوابق روانی فرد گروگانگیر از دو دهه قبل با مقامات استرالیا مطرح شده بود. این موضوعی است که فرمانده ناجا نیز بر آن تاکید کرده و اعلام کرد: جمع‌آوری مدارک این فرد تا سال ۷۹ طول کشید و ما به پلیس استرالیا این موضوع را اعلام کردیم، ولی چون استرالیا با ایران قرارداد استرداد مجرمان ندارد، او را به ایران تحویل نداد. بر اساس گفته‌های احمدی‌مقدم که خبرگزاری مهر آن را منتشر کرده است، پلیس استرالیا به این نتیجه رسید که بر اساس اطلاعات گذشته فرد گروگانگیر همان «منطقی» است. فرمانده ناجا همچنین اعلام کرد که استرالیا، اثر انگشت این فرد را برای مقامات ایرانی فرستاد اما این در حالی بود که در ایران اثر انگشت این فرد موجود نبود. فرمانده ناجا همچنین اعلام کرد که ما آمادگی داریم از طریق ارسال نمونه DNA ‌و تطبیق آن با خانواده این فرد صحت موضوع را بررسی کنیم. از سوی دیگر، اگرچه احمدی‌مقدم، اینترپل ایران را برای همکاری مشترک با پلیس استرالیا در این زمینه و نیز بررسی DNA این فرد آماده خوانده است، در عین حال تاکید کرده که این موضوع به‌نظر شبیه یک نمایشنامه است. بر اساس اظهارنظر این مقام ارشد انتظامی ایران دست‌های پنهان برخی از کشورهای غربی در این زمینه وجود دارد؛ او دلیل این امر را در این موضوع دانسته که این کشورها می‌خواهند از این طریق از فشار کم‌کاری خود در مبارزه با تروریسم بکاهند و پای جمهوری اسلامی ایران را وسط بکشند. احمدی‌مقدم که حوادث اینچنینی را نشانه عدم برخورد با مجرمان دانسته است، تاکید کرد: منطقی برای کسب پناهندگی موضوع خود را سیاسی اعلام کرد و همچنین خود را روحانی جلوه داده و اسمش را تغییر داده بود. به گفته فرمانده ناجا این فرد برای اینکه پناهندگی بگیرد، ادعای سیاسی بودن و روحانیت کرده است. همچنان‌که احمدی‌مقدم فرد گروگانگیر را شخصی مدعی روحانیت معرفی کرده است، مرضیه افخم نیز با تاکید بر این نکته که سوابق روانی این فرد از دو دهه قبل با مقامات استرالیا مطرح شده بود، از انتشار اخبار غیر دقیق و ناقص در مورد این پناهنده ایرانی ابراز تاسف کرد و گفت: وضعیت گروگانگیر برای مسوولان ذی‌ربط آن کشور کاملا روشن بوده است.

دلیل آزادی گروگانگیر

در این میان اما آنچه می‌تواند نشانه‌ای از کم‌کاری مقامات امنیتی کشور استرالیا باشد، پرسش نخست‌وزیر استرالیا است. تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا این پرسش را مطرح کرده که چرا فرد مسلح در این حادثه در فهرست افراد تحت نظر در ارتباط با تروریسم نبوده است؟ او حالا تاکید می‌کند که دولت این موضوع را که چرا‌ هارون مونس به قید وثیقه آزاد بوده، بررسی می‌کند. بر اساس آنچه پلیس استرالیا درباره این حادثه اعلام کرده است، گروگانگیری که در سیدنی، اقدام به گروگان گرفتن تعدادی از افراد در یک کافه کرد، احتمالا یک پناهنده ایرانی بود که نام خود را به «هارون مونس» تغییر داده بود. «ایرنا» در این باره به نقل از پلیس استرالیا نوشت: بر اساس پرونده‌های موجود در پلیس، نام قبلی او، «محمدحسن منطقی» بود که در سال ۱۹۹۶ به این کشور پناهنده شده بود و بعدها به یکی از چهره‌های افراطی تکفیری و هواداران القاعده و داعش پیوست. بر اساس گزارش‌ها، این فرد در سال ۷۵ از ایران فرار کرده و به‌عنوان یک پناهجوی سیاسی توانست اقامت کشور استرالیا را به دست آورد. این جریان خبری هنگامی در حال تقویت در رسانه‌های غربی است که جمهوری اسلامی ایران رسما از پلیس بین‌الملل خواسته بود که این مجرم فراری را به تهران بازگرداند؛ این در شرایطی است که این فرد با حمایت دولت استرالیا موفق به پناهندگی شده و پلیس سیدنی حتی پس از ارتکاب قتل، از زندانی کردن او سر باز زد.

تحت تعقیب اینترپل

«ایرنا» نیز در گزارشی چگونگی انتشار اخبار گروگانگیری این فرد را در رسانه‌های غربی، نشان دهنده آن خوانده که آنها در صدد پنهان کردن سال‌ها حمایت جدی استرالیا از این متهم فراری تحت تعقیب اینترپل هستند و همزمان با مطرح کردن تابعیت سابق گروگانگیر، به‌دنبال سوءاستفاده از این مساله هستند تا این اقدام به ظاهر فردی را، به برداشت از اسلام و مسلمانان ایرانی ارتباط دهند؛ این در شرایطی است که فرد گروگانگیر پیش از گروگانگیری در سایت خود رسما اعلام کرده بود«من شیعه نیستم.» پلیس استرالیا روز دوشنبه ۲۴ آذر پس از خاتمه حادثه گروگانگیری در سیدنی در باره فرد گروگانگیر اعتراف کرد «محمدحسن منطقی» که نام خود را به «شیخ مونس‌هارون» تغییر داده و لباس روحانیت بر تن می‌کرد، متهم است که با همدستی همسر فعلی، زن سابق خود را به قتل رسانده و جسد وی را سوزانده، اما با قرار وثیقه از زندان آزاد شده است. همچنین بر اساس آنچه «ایرنا» به نقل از سایت اینترنتی روزنامه استرالیایی The Age نوشته است، این تبعه استرالیایی ایرانی تبار به حدود ۵۰ مورد تعرض جنسی نیز متهم است. این گروگانگیر، ۱۷ نفر از زنان و مردان را در کافه «لینت» سیدنی پایتخت استرالیا به گروگان گرفت که پس از ۱۶ ساعت با حمله پلیس به این کافه و کشته شدن ۳ تن از جمله فرد گروگانگیر و زخمی شدن ۵ تن، آرامش به کافه لینت بازگشت. بی‌بی‌سی دو کشته دیگر را، دو تن از گروگان‌ها خوانده است. بر اساس این گزارش نام توری جانسون ۳۴ ساله، مدیر کافه محل گروگانگیری و کاترینا داوسون ۳۸ ساله، وکیل، به‌عنوان قربانیان این حادثه اعلام شده است. خبرگزاری تسنیم، در تشریح هویت فرد گروگانگیر او را محمدحسن منطقی بروجردی معرفی کرده که ۲۰ سال قبل به دلیل وضعیت نامتعادل اخلاقی و رفتاری و همچنین داشتن روحیه ضدانقلابی از کشور فرار کرده بود. بر اساس آنچه خبرگزاری تسنیم در این باره نوشته است، این فرد به دلیل همین عدم تعادل‌ها یکباره همسر و فرزندش را رها کرد و به خارج گریخته و دو دهه در استرالیا به دشمنی با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و تشیع مشغول بود و اخیرا نیز طبق اظهاراتش در صفحه فیس‌بوک از تشیع خارج شده و به گروهک تروریستی داعش پیوسته بود. وی نام خود را از محمدحسن به شیخ‌هارون مونس تغییر داد.