فرهادی از جنس مدیران قبلی وزارت علوم است

«محمد فرهادی» وزیر علوم تحقیقات و فناوری که پس از بلاتکلیفی ۱۰۰ روزه این وزارتخانه، سرانجام توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد، دیروز رسما سکان وزارت علوم را در دست گرفت؛ وزارتخانه‌ای که اولین وزیر آن در دولت یازدهم، با استیضاح نمایندگان مجلس از ادامه راه باز ماند. اهمیت انتخاب فرهادی برای سامان دادن به وزارت علوم تا اندازه‌ای است که معاون اول رئیس‌جمهوری این قبول مسوولیت را باز شدن گره بسته از وزارت علوم می‌خواند. اگرچه برخی تلاش کرده بودند فرهادی را همچون سایر گزینه‌های روحانی برای این وزارتخانه، با چوب دلایل سیاسی، از این وزارتخانه برانند، او اما برخلاف دو وزیر پیشنهادی پیش از خود، خوش اقبال بود؛ فرهادی به وزارتخانه‌ای راه یافت که نمایندگان مجلس، برخی سرپرستان، معاونان و حتی وزیران پیشنهادی آن را به‌دلیل آنچه شائبه سیاسی و حتی خط قرمز یاد می‌کنند، مورد نقد قرار می‌دادند. حال اما براساس آنچه معاون اول رئیس‌جمهوری در مراسم معارفه وزیر علوم مطرح کرده است، محمد فرهادی وزیری از جنس وزیران و سرپرستان قبلی است که در تفکر سیاسی، اقتصادی، علمی و مدیریتی با آنها تفاوتی ندارد و خود را موظف به پاسخگویی به نیازهای جامعه علمی و دانشگاهی می‌داند و با اولویت نگاه علمی بر نگاه سیاسی و امنیتی در دانشگاه‌ها معتقد است. اسحاق جهانگیری همچنین همکاری رضا فرجی‌دانا اولین وزیر علوم کابینه یازدهم، جعفر توفیقی اولین سرپرست وزارت علوم روحانی و محمدعلی نجفی سرپرست اخیر این وزارتخانه را بسیار ارزشمند توصیف کرد. به نظر می‌رسد دولت همچنان نقد مجلسی‌ها درباره این افراد را وارد نمی‌داند و با وجود «نه» چهارباره مجلس به گزینه‌های دولت یازدهم، بر درست بودن انتخاب‌هایش در این باره اصرار دارد. حضور جمعی از معاونان این وزارتخانه و افرادی چون محمود نیلی احمدآبادی، گزینه‌ای که مجلسی‌ها برای وزارت علوم به او اعتماد نکردند، می‌تواند گواهی بر این مدعا باشد. علاوه‌بر این، تاکید جهانگیری بر حضور مدیران باتجربه، دلسوز و دانشمند از ابتدای دولت تاکنون که جفا دیدند، اما وفا کردند، اشاره‌ای به همین موضوع است؛ چه آنکه او اعلام کرده که هیچ کدام از اقدامات مسوولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت یازدهم جدا از برنامه‌های دولت نبوده است. معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه این افراد به سرمایه‌های اخلاقی دانشگاه و دولت افزودند، از جعفر میلی منفرد اولین گزینه دولت برای وزارت علوم نام برد و تاکید کرد: «از میلی‌منفرد تا فرهادی همه منظومه موزون اخلاق، دانش و توانمندی هستند و در این یک سال و نیم، همه مردم و جامعه فهیم دانشگاهی به‌خوبی دریافتند که هیچ کدام از این مدیران با تجربه به‌دنبال پست و شهرت نبودند.» از سوی دیگر، غلامعلی حداد عادل که از میهمانان آیین معارفه فرهادی بود، حساسیت سیاسی مجلس به وزارت علوم را امری طبیعی خواند. به گزارش «ایرنا» این عضو کمیسیون آموزش مجلس ابراز امیدواری کرد از این پس، دیگر این حساسیت، موردی نداشته باشد و میدان همکاری مجلس و وزارتخانه، میدان کار و برنامه‌های اجرایی باشد.

تدبیر و مدارای نجفی با دانشگاه

با این همه اسحاق جهانگیری با بیان اینکه همه کسانی که مسوولیت این وزارتخانه را برعهده گرفته‌اند با دعوت و اصرار رئیس‌جمهوری از دنیای آرام علمی خود گذشتند و به خاطر مردم و دانشگاهیان پا به عرصه گذاشتند، تاکید کرده است که در وزارت علوم هیچ باند و حلقه‌ای امور را قبضه نکرده است. بر اساس آنچه خبرگزاری رسمی ایران از آیین معارفه محمد فرهادی و تودیع محمدعلی نجفی گزارش کرده، جهانگیری با اشاره به دوره سرپرستی نجفی تاکید کرد: نجفی در مدت سرپرستی خوش درخشید. معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه نجفی در مدت سرپرستی بر وزارت علوم با توان تدبیر و مدارا توانست قلب‌های دانشگاهیان را به خود جلب کند، تاکید کرد: مدیریت عالی و موفق دکتر نجفی در مدت سه ماه بر وزارت علوم توانست مسائل مهمی را از این دستگاه حل کند که یکی از آنها بورسیه‌های تحصیلی بود که حتی منتقدان هم تشکر کردند. موضوع اعطای بورسیه‌های غیرقانونی به دانشجویان در دولت قبل، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که وزارت علوم دولت روحانی آن را پیگیری کرده است؛ پس از آنکه رضا فرجی‌دانا از وجود تخلف در ماجرای اعطای بورسیه در دولت قبل خبر داده و بعد از مدتی با استیضاح نمایندگان مجلس، از وزارت علوم برکنار شد، این محمدعلی نجفی بود که در قامت سرپرست وزارت علوم بر پیگیری این ماجرا تاکید و در مدت یک ماه گزارش نهایی کمیته بررسی را اعلام کرد؛ گزارشی که وجود تخلف گسترده در اعطای بورسیه‌ها را تایید کرد. با این همه جهانگیری دیروز با یادآوری بیماری نجفی و پذیرش سرپرستی وزارتخانه به‌رغم این موضوع، گفت: «نجفی با فاصله ۳۰ ساله به سرعت به شناخت واقعی از این دستگاه دست یافت و در حفظ نیروهای توانا و دفاع از آنها هم کوتاهی نکرد.» نجفی حدود ۳۰ سال پیش سمت وزارت آموزش عالی را در اختیار داشت.

فرهادی از نامزدهای اولیه وزارت بود

معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه آیین معارفه محمد فرهادی او را از جمله اولین نامزدهای این وزارتخانه خواند و تاکید کرد: «قطعا با هوشمندی، سلامت نفس و صلابت وزیر جدید علوم، این بار مسوولیت را به ثمر خواهد رساند.»

تحریم‌های ظالمانه باید برداشته شود

معاون اول رئیس‌جمهوری دیروز در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ اشاره کرد و افزود: «رئیس‌جمهوری با اینکه خود در مساله هسته‌ای تسلط کافی دارد، اما تیم مذاکره‌کننده قوی انتخاب کرد تا قادر باشد در برابر قوی‌ترین تیم‌های دیپلماسی جهان از دستاوردهای علمی و حقوق ملت ایران دفاع کند و صرفا به خواندن بیانیه اکتفا نکند.» جهانگیری با بیان اینکه مدیریت رئیس‌جمهوری در چارچوب خطوط قرمزی که رهبر معظم انقلاب ترسیم کردند، توانست ما را به موفقیت‌های خوبی برساند، گفت: «دیگر کسی نمی‌تواند بگوید که برای پذیرش نظرات گروه ۱+۵ باید ایران را تهدید کرد، در دنیا کسی تردید ندارد که فناوری هسته‌ای از جمله غنی‌سازی باید در خاک کشور انجام شود.» جهانگیری با اعلام اینکه دنیا می‌داند و باید بداند که تحریم راه نادرستی بوده که علیه ملت ایران انتخاب شده است، تاکید کرد: «کسی تردید ندارد این تحریم‌های ظالمانه باید برداشته شود.»

فرهادی: باید از حواشی پرهیز کرد

از سوی دیگر محمد فرهادی در مراسم معارفه خود که صبح دیروز با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جمعی از معاونان این وزارتخانه و روسای دانشگاه‌ها در ساختمان وزارت علوم برگزار شد، گفت: «در وزارت علوم باید دو کارکرد اصلی را دنبال کنیم: کارکرد اول تربیت نیروی انسانی و کارآمد و کارکرد دوم گسترش مرزهای دانش است.» به گزارش «ایسنا»، محمد فرهادی پنجمین گزینه دولت روحانی چهارشنبه گذشته با رای اعتماد ۱۹۷ نماینده مجلس، به‌عنوان دومین وزیر علوم دولت یازدهم انتخاب شد . پیش از او، رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بود که به دلیل استیضاح و رای عدم اعتماد نمایندگان از ادامه همکاری با دولت در این سمت بازماند.

نجفی: با رویکرد موقتی بودن کار نکردم

محمد نجفی، سرپرست سابق وزارت علوم در جلسه معارفه محمد فرهادی با اشاره به روند انتخاب رضا فرجی‌دانا، استیضاح او و همچنین معرفی خودش به‌عنوان سرپرست وزارت علوم، گفت: «از زمانی که مسوولیت سرپرستی وزارت علوم را پذیرفتم، با آنکه می‌دانستم مدت کوتاهی در این وزارتخانه خواهم بود، نوع رویکردم به مسائل وزارتخانه و برنامه دانشگاه‌ها به‌گونه‌ای بود که احساس موقتی بودن نداشته باشم.» به گزارش خبرگزاری فارس، نجفی افزود: از روز اول مسائل را به دو گروه کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم کردم و قدم به قدم در پیشبرد این مسائل تا آنجایی که وقت بود و توانستم پیش رفتم. او ضمن تبریک به مناسبت انتخاب وزیر علوم جدید گفت: در این مدت یک دوره شیرین و هیجان‌انگیز گرچه کوتاه در وزارت علوم برای من طی شد.

نجفی، فرهادی را از مدیران باتجربه، ‌لایق و عالم نظام جمهوری اسلامی ایران خواند و تاکید کرد: «آقای فرهادی اگرچه مدتی گوشه عزلت گزیده بود و کارهای علمی را به کارهای اجرایی ترجیح می‌داد اما با توجه به شرایط این مسوولیت را پذیرفت.»