گام دولت برای جلب نظر نمایندگان

گروه خبر- زینب موسوی: ماجرای وزارت علوم یا وزارتخانه بی‌وزیر روحانی، حالا با استعفای دو معاون این وزارت، به میدانی می‌ماند که گام‌های آخر و جداگانه دولت و مجلس در آن، سرنوشت بازی را رقم خواهد زد. دیروز «جعفر میلی‌منفرد» معاون آموزشی و «سعید سمنانیان» مشاور وزیر و رئیس مرکز هیات‌های امنا و هیات‌های ممیزه مرکزی، در جریان نامه‌ای به سرپرست وزارت علوم، استعفای خود را اعلام کردند؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد دولت، آن را برای گرفتن بهانه از مجلسی‌ها و نیز کسب رای اعتماد برای «فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی» چهارمین وزیر پیشنهادی علوم، تدبیر کرده است. متن نامه استعفای میلی‌منفرد را می‌توان گواهی بر این مدعا دانست؛ آنان این استعفا را در راستای جلوگیری از هر گونه تضییقات و هموار کردن مسیر رای اعتماد به وزیر پیشنهادی عنوان کرده‌اند. به گزارش «ایلنا» میلی‌منفرد در این نامه تاکید کرده است: «اکنون که در شرف انتخاب وزیر علوم جدید توسط مجلس شورای اسلامی هستیم به‌منظور جلوگیری از هرگونه تضییقات و هموار کردن مسیر، استعفای خود را از معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام می‌دارم.» جعفر میلی‌منفرد و جعفر توفیقی، به همراه سعید سمنانیان، سه معاون رضا فرجی‌دانا اولین وزیر علوم دولت روحانی بودند که حضور آنان در این وزارتخانه، یکی از اصلی‌ترین موضوعات موافقان استیضاح فرجی‌دانا بود؛ به همین روی بود که مخالفان فرجی‌دانا از دلایل خود مبنی‌بر اینکه «شیوه‌ مدیریت» فرجی‌دانا در وزارت علوم «خلاف مصالح کشور» بوده و «بستر ترویج افراطی‌‌گری در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایجاد و فراهم‌سازی شده است» سخن می‌گفتند.

اگرچه توفیقی تنها چند روز پس از رای عدم اعتماد مجلسی‌ها به فرجی‌دانا، از سمت خود در وزارت علوم استعفا کرد، اما همچنان حضور میلی‌منفرد و سمنانیان، بهانه‌ای به دست مخالفان دولت برای مخالفت با گزینه‌های روحانی در وزارت علوم بوده است؛ حال اما به‌نظر می‌رسد، استعفای دو معاون دیگر که نمایندگان مجلس از آنان به‌عنوان نقاط ضعف وزارت علوم یاد می‌کردند، آن هم سه روز پیش از برگزاری جلسه رای اعتماد به چهارمین گزینه روحانی برای وزارت علوم، گامی است که دولت برای کاهش مخالفت‌ها برداشته است. دولت که پیش از این و در جریان معرفی محمود نیلی‌احمد‌آبادی، سومین وزیر پیشنهادی برای وزارت علوم به مجلس، به دلیل تلاش اندک برای کسب رای اعتماد، از سوی حامیان خود با انتقادهایی روبه‌رو شد، این بار اما از ظرفیت معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری بیشتر استفاده کرده است؛ مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری هفته گذشته از برنامه گسترده دولت برای کسب رای اعتماد مجلس به دانش‌آشتیانی خبر داده بود.

همت دولت برای کسب رای اعتماد

با این همه به‌نظر می‌رسد دولتی‌ها تمام توان خود را برای کسب رای اعتماد مجلس به دانش آشتیانی به کار گرفته‌اند؛ معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری در نشستی با رسانه‌ها، در گفت‌وگو با «ایرنا»، علاوه‌بر آنکه بر شایستگی‌های دانش آشتیانی تاکید کرد، گفت: «هرچند پیش از این، شخصیت‌های دانشمند، خوش سابقه و شایسته‌ای برای وزارت علوم به مجلس معرفی شدند که اگر مجلس به آنها رای می‌داد مملکت نفع می‌برد اما دولت نظر مجلس را لازم الاتباع و قابل احترام می‌داند.»

او از انتظار دولت برای شایسته گزینی مجلس سخن گفته و تاکید کرد: امیدواریم نمایندگان مجلس رای قاطع و شایسته‌ای به گزینه پیشنهادی دهند.

از سوی دیگر محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و سرپرست نهاد رئیس‌جمهوری نیز بر انتخاب‌های دولت برای وزارت علوم صحه گذاشته و تاکید کرد: «تلاش دولت بر این بوده که با یک نگاه فراجناحی و فاصله گرفتن از تنازعات سیاسی و با توجه به شایستگی‌ها افرادی زبده و کاردان را برای پست‌های مختلف با هدف رفع مشکلات مردم انتخاب کند.»

او همچنین با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی حق قانونی دارد نظر خود را در رای یا عدم رای اعتماد به وزرای پیشنهادی اعمال کند، تاکید کرد: «در شرایط کنونی کشور همگان باید به توصیه رهبری مبنی بر اتحاد، وحدت کلمه عمل کنیم.»

موافقان وزیر پیشنهادی در مجلس نیز امیدوارند که این گزینه برای وزارت علوم با اعتماد مجلس روبه‌رو شوند؛ آنان بر این باورند که رای نیاوردن گزینه پیشنهادی وزارت علوم به تضعیف نظام منجر می‌شود.

محمدرضا تابش با بیان این مطلب، به «ایلنا» گفت که این مساله گناه نابخشودنی است چون ممکن است مردم فکر کنند که مسوولان دچار جنگ قدرت شده‌اند. او از نمایندگان خواست نسبت به مسائل کشور مسوولانه تصمیم بگیرند و جریان‌های سیاسی و نگاه‌های حزبی را به منافع ملی ارجحیت ندهند.

اظهارات این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در شرایطی مطرح شده که برخی اصولگرایان نیز بر همین باورند؛ دراین باره نایب‌رئیس اول مجلس «فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی» وزیر پیشنهادی علوم را دارای تجارب مدیریتی خوب و قابل قبولی دانست. سید محمدحسن ابوترابی فرد با بیان اینکه برنامه‌های ارائه شده از سوی احمدی‌دانش‌آشتیانی از سوی نمایندگان مجلس بررسی و وی با حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات از برنامه‌های خود دفاع خواهد کرد، گفت: «به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری توصیه کرده‌ام که در فراکسیون‌های مجلس نیز حضور یابد و برنامه‌های خود را تشریح کند.»

مخالفت‌ها ادامه دارد

از سوی دیگر اما مخالفان همچنان بر دیدگاه خود درباره گزینه‌های روحانی برای وزارت علوم اصرار دارند. آنان بر آنچه ارتباط این گزینه‌ها با حوادث سال ۸۸ می‌خوانند، تاکید دارند. این موضع‌گیری در شرایطی از سوی نمایندگان مخالف ادامه یافته که دو روز پیش، دانش آشتیانی، چهارمین وزیر پیشنهادی علوم، هرگونه ارتباط با حوادث سال ۷۸ و ۸۸ را تکذیب کرد.

بر اساس رویکرد مخالفان، دیروز احمد توکلی نماینده مجلس، درباره وزرای پیشنهادی علوم از سوی دولت به مجلس نامه سرگشاده‌ نوشت. در بخشی از متن این نامه که «ایسنا» آن را منتشر کرد، توکلی ماجرای انتخاب وزیر علوم را برای پیشرفت علمی و اوضاع کشور خسارت بار خوانده است.

او در شرایطی که وزیر منتخب را برآیند همکاری رئیس‌جمهور و مجلس دانسته نه نتیجه تقابل آنها خطاب به روحانی نوشت: «جنابعالی در واکنش به رای عدم‌اعتماد به آقای دکتر میلی منفرد فرمودید که ملاک خود را، حتی اگر ده بار معرفی شدگان رای اعتماد کسب نکنند، تغییر نخواهید داد. برخی مجلسیان نیز متقابلا اعلام کردند که هر فردی که در فتنه سال ۸۸ فعال بوده باشد اعتماد ما را کسب نخواهد کرد.»

بر اساس گفته‌های توکلی منطق مجلس درباره حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸ روشن است. او در بخش دیگری از این نامه خطاب به روحانی تاکید کرد: «اگر انتخابتان در دایره اصلاح‌طلبان می‌گنجد، حل مشکل آسان است. سعه صدر و گسترده کردن دایره انتخابتان شما را به انتخاب مدیران موفق و خوش سابقه اصلاح‌طلبی هدایت می‌‌کند که بلا شک مجلس به آنها رای خواهد داد.»

حاشیه‌سازی مخالفان برای دولت

این موضوعات در شرایطی مطرح شده که همه حواشی مطرح درباره این گزینه دولت، دو روز پیش از سوی مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز رد شده بود. علاوه‌بر این معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی نیز با اشاره به حواشی مطرح شده درباره این انتخاب روحانی به «ایلنا» گفت: «هیچ لجبازی در کار نیست و اتفاقا رئیس‌جمهور به‌خوبی حساسیت‌های مجلس را می‌شناسد.»

مجید نصیرپور معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهوری همچنین بر این باور است که دولت بنای تغییر دادن گزینه پیشنهادی وزارت علوم را ندارد و دانش‌آشتیانی یک گزینه کاملا دور از حاشیه‌های سیاسی است.

موضوع تغییر گزینه وزارت علوم، پس از معرفی دانش آشتیانی به مجلس مطرح بود؛ این موضوع اگرچه بارها با تکذیب دولتی‌ها و برخی نمایندگان مجلس روبه‌رو شد، اما همچنان از برخی رسانه‌ها نقل می‌شود. در این باره حسین سبحانی نیا، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر تماس هیات‌رئیسه مجلس با معاون اول رئیس‌جمهور برای عدم معرفی دانش‌آشتیانی به‌عنوان وزیر علوم، گفت که چنین تماسی از طرف هیات‌رئیسه مجلس نبوده بلکه دو فراکسیون سیاسی مجلس این موضوع را به دولت منتقل کرده بودند. همچنین بهروز نعمتی سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با «ایلنا» تاکید کرد: «رایزنی هیات‌رئیسه مجلس برای پس گرفتن نامه آشتیانی بعید است.»

مخالفت‌های سیاسی نمایندگان

حاشیه‌سازی‌ها علیه انتخاب دولت برای وزارت علوم در شرایطی ادامه دارد که برخی این اقدامات را سیاسی می‌دانند. سیدهادی خامنه‌ای دبیرکل مجمع نیروهای خط امام در این باره به «ایرنا» گفت که بر اساس تمام آثار و شواهدی که وجود دارد، بحث سر این وزارتخانه سیاسی است و تردیدی نیست.

پاسخ آشتیانی به مخالفان

در همین حال روز گذشته وزیر جدید پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با «ایرنا» تلاش کرد تا در آستانه رای اعتماد مجلس به برخی انتقادها پاسخ دهد. او در این گفت‌وگو توضیحاتی را درباره مطالب منتشر شده در برخی از رسانه‌ها مبنی‌بر مخالفت وی با تشکیل بسیج دانشجویی ارائه کرد و گفت: افق نگاهم همواره حضور تفکر بسیجی در دانشگاه‌ها است. با این همه باید دید، استعفای دو معاون وزارت علوم که تاکنون یکی از اصلی‌ترین موضوعات مخالفت با گزینه‌های دولت برای تصدی وزارت علوم بوده و پاسخ‌های وزیر پیشنهادی به مخالفان می‌تواند بهانه را از برخی نمایندگان بگیرد و سرانجام وزارت علوم را با فرستادن وزیر مشخص کند یا آنکه ماجرا همچنان ادامه خواهد یافت.