افزایش فشار‌ها بر وزیر پیشنهادی علوم

گروه خبر: حسن روحانی فردا به مجلس شورای اسلامی می‌رود. او، محمود نیلی احمد‌آبادی گزینه پیشنهادی وزارت علوم را که برای کسب رای اعتماد از مجلسی‌ها به بهارستان می‌رود، همراهی خواهد کرد؛ وزارتخانه‌ای که با استیضاح و برکناری رضا فرجی‌دانا، اولین وزیر علوم دولت یازدهم علاوه‌بر آنکه به دستاویزی برای مخالفان دولت روحانی بدل شده، رکورد بیشترین تغییر را نیز از آن خود کرده است. او سومین وزیری است که روحانی برای وزارت علوم راهی مجلس کرده است. در این میان، نیلی احمد‌آبادی، اگرچه رایزنی‌های فشرده با نمایندگان مجلس را برای کسب رای اعتماد آغاز کرده است، اما برخی اصولگرایان مجلس رویکردی را در قبال او در پیش گرفته‌اند که پیش از این نیز در مواجهه با دیگر گزینه‌های پیشنهادی روحانی برگزیده بودند؛ رویکردی که حالا بیشتر به فضاسازی‌ها علیه نیلی شبیه است. در این میان اما نمی‌توان نقش برخی رسانه‌های اصولگرا در دامن زدن به این فضاسازی‌ها را نادیده گرفت.

همه آنچه را این بار نیز برخی اصولگرایان مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم حسن روحانی در پیش گرفته‌اند می‌توان در موضوعی یافت که پیش از این نیز برای سایر گزینه‌های تصدی این وزارتخانه مطرح بود؛ زهره طبیب‌زاده نوری، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، محمود نیلی احمدآبادی را جزو جناح بسیار تند سیاسی معرفی کرده و در شرایطی که او را به لحاظ سیاسی مشابه آقای فرجی‌دانا دانست او را به عناصر فعال جریان موسوم به فتنه سال ۸۸ در دانشگاه تهران مرتبط دانسته است.

ارتباط افراد به حوادث سال ۸۸ موضوعی است که مخالفان دولت یازدهم درباره همه گزینه‌های تصدی وزارت علوم از جمله جعفر میلی‌منفرد، رضا فرجی‌دانا و محمود نیلی احمد‌آبادی و نیز برخی از سرپرستان این وزارتخانه مطرح کرده‌اند.

با این وجود «فراکسیون اصولگرایان مجلس»، نظر خود را درباره سومین گزینه تصدی وزارت علوم، به نتیجه جلسه امروز (سه‌شنبه) صبح خود موکول کرده است. این در شرایطی است که اخبار منتشر شده از نشست نیلی با اعضای «فراکسیون رهروان ولایت» که به «فراکسیون اکثریت» نیز شناخته می‌شود حاکی از آن است که نیلی توانسته نظر اولیه اعضای فراکسیون اکثریت مجلس را کسب کند هرچند دراین باره نباید نتایج چند نشست دیگر این فراکسیون را از نظر دور داشت.

به گزارش «خبرآنلاین»؛ غلامرضا اسدالهی، عضو فراکسیون رهروان با اشاره به جلسه این فراکسیون با وزیر پیشنهادی علوم اعلام کرد: «نیلی احمدآبادی خود را در چارچوب نظام می‌داند و گفته است از کسانی که معتقد به آن باشند استفاده خواهد کرد.»

از سوی دیگر، قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که کمیسیون آموزش از پاسخ‌های نیلی احمدآبادی قانع نشد. به گفته او نیلی راه دشواری برای اخذ رای اعتماد در پیش‌رو دارد.

با این همه، در حالی که حسن روحانی، محمود نیلی احمدآبادی را با نامه‌ای رسمی به‌عنوان گزینه پیشنهادی دولت معرفی کرده است، چهره‌هایی چون الیاس نادران که سابقه مخالفت با رضا فرجی‌دانا را در جلسه استیضاح او داشته است، می‌گوید که «نیلی گزینه اصلی رئیس‌جمهوری نیست و ما منتظریم تا حسن روحانی گزینه اصلی خود را رو کند»؛ این موضوع از سوی علیرضا سلیمی دیگر عضو کمیسیون آموزش که با خبرگزاری تسنیم گفت‌وگو کرده نیز مطرح شده است.

در سوی دیگر فضاسازی‌ها علیه نیلی، مجید نصیرپور معاون امور نظارت و هماهنگی مجلس معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری با اشاره به شایعات مطرح در مورد معرفی نیلی احمدآبادی به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای ریاست دانشگاه تهران و رأی نیاوردن او از سوی این شورا که توسط یکی از تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه تهران منتشر شد، به «ایرنا»گفت: «این خبر از اساس صحت نداشته و تکذیب می‌شود چون چنین معرفی صورت نگرفته است.»

دفاع دولت از نیلی

همه این موضع‌گیری‌ها درباره نیلی احمدآبادی درشرایطی مطرح شده است که در این سوی ماجرا، موافقان او امیدوارند که نیلی بتواند سکان وزارت علوم را در دست گیرد. علاوه بر محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت که نیلی را شخصیتی دانشمند خوانده و ابراز امیدواری کرده که نمایندگان مجلس به نیلی احمد‌آبادی رای دهند، نایب‌رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس نیز از رضایت این فراکسیون از برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم خبر داده است. به گزارش «ایرنا» حامد قادرمرزی در شرایطی که نیلی احمدآبادی را چهره‌ای علمی و فرهیخته معرفی کرد، با اشاره به برخی موضع‌گیری‌ها علیه این گزینه وزارت علوم گفت: «نیلی فردی سیاسی نبوده و نیست و امیدوارم که نمایندگان با رای قاطع خود تعاملشان با دولت را اثبات کنند.»

مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری نیز با اعلام اینکه رئیس‌جمهوری بهترین گزینه خود را بعد از فرجی دانا، به مجلس معرفی کرده است، به «ایرنا» گفت: «نیلی شخصیتی ارزشی، انقلابی و علمی است و دولت بر این نکته تاکید دارد که مجلس با بررسی‌های لازم رای خوبی به وزیر پیشنهادی بدهد.»

از سوی دیگر محمدعلی پورمختار رئیس فراکسیون اصل ۹۰ مجلس نیز با اعلام اینکه نیلی می تواند رای اعتماد کسب کند، به «ایرنا» گفت: محمود نیلی احمدآبادی دارای سوابق و ارزش‌های روشنی است. همچنین محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «امیدواریم محمود نیلی رای نمایندگان را کسب کند.»

محمود نیلی‌احمدآبادی که با حضور در نشست‌های مختلف و فشرده ازجمله دیدار با علی لاریجانی رئیس مجلس، به ارائه برنامه‌های خود برای تصدی وزارت علوم ‌پرداخته است، سومین وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای این وزارتخانه است؛ او در شرایطی به مجلس معرفی شده است که این وزارتخانه رکورد معرفی بیشترین گزینه برای تصدی پست وزارت را در دولت یازدهم دارد. پس از آنکه جعفر میلی‌منفرد به‌عنوان اولین گزینه این وزارت نتوانست رای اعتماد مجلسی‌ها را به دست آورد، حسن روحانی جعفر توفیقی را به‌عنوان سرپرست وزارت علوم برگزید؛ سرپرستی که روحانی در سخنی انتقادی به مخالفان گفت: «از یمین و یسار به ما فشار آمد که معرفیش نکن. گفتیم اهلا و سهلا.» از سوی دیگر رای اعتماد مجلسی‌ها به رضا فرجی‌دانا دیری نپایید. نمایندگان مجلس با استیضاح او، ماندن او در وزارت علوم را به صلاح ندانستند؛ موضوعی که به گمان برخی بی‌ارتباط با پرونده اعطای بورسیه‌های غیرقانونی و افشای کلیات موضوع از سوی فرجی‌دانا نبوده است. اهمیت این موضوع تا آنجا است که روحانی با انتقاد از برکناری فرجی‌دانا به موضوع بورسیه‌ها اشاره کرد و گفت: «ما ادرائک ما البورسیه.» با این همه، محمدعلی نجفی، سرپرستی وزارت علوم را با دستور رئیس‌جمهوری پذیرفت تا کلید این وزارتخانه را به وزیر بعدی بسپارد.