تورم در محدوده 20 درصد

گروه خبر: دو روز پس از آنکه بانک مرکزی در گزارشی آمار رشد اقتصادی در فصل بهار را اعلام کرد و به روایت وضعیت تورم در ۶ ماه گذشته پرداخت، مرکز آمار ایران به‌عنوان مرجع قانونی اعلام آمار شاخص‌های اقتصادی، در گزارشی از نرخ تورم در شهریورماه امسال پرده برداشت. در گزارشی که این نهاد وابسته به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی در سایت رسمی خود قرار داده، تورم ۱۲ ماه منتهی به شهریور امسال ۶/۲۰ درصد برآورد شده است. بنابراین با توجه به اینکه نرخ تورم در مردادماه امسال ۳/۲۲درصد اعلام شده بود، یافته‌های مرکز آمار ایران حاکی از آن است که نرخ تورم در ۱۲ ماه به شهریور سال ۹۳، نسبت به مردادماه ۷/۱ درصد کاهش داشته است. براساس این گزارش همچنین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه ۲/۱۴ درصد برآورده شده که نسبت به مردادماه نیم درصد کاهش نشان می‌دهد. مرکز آمار ایران، گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور (تورم) در شهریورماه سال ۱۳۹۳را براساس سال پایه ۱۳۹۰ اعلام کرده است.

براساس محاسبات صورت گرفته شاخص کل در ماه گذشته، عدد ۳/۱۹۴ را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل ۸/۰ درصد افزایش داشته است.

بررسی گزارش تورمی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه به رقم ۲/۲۳۰ رسید که نسبت به ماه قبل، ۷/۰ درصد افزایش داشته است. بر این اساس نرخ تورم میانگین و نقطه‌به‌نقطه این گروه به ترتیب ۲۱ و ۹ درصد بوده است. تورم میانگین این گروه نسبت به مردادماه ۲/۳ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» در ماه مورد بررسی به عدد ۲۲۸ رسید که نسبت به ماه قبل ۷/۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. نرخ تورم دوازده ماهه این گروه ۲۱ درصد و تورم نقطه‌به‌نقطه آن نیز ۲/۹ درصد است.

این گزارش حاکی از آن است که شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در شهریورماه ۹۳ به رقم ۱۸۲رسیده که ۸/۰ درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد. میزان افزایش شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) ۶/۱۶درصد بوده است و نرخ تورم دوازده ماه منتهی به شهریورماه سال ۱۳۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه ۴/۲۰ درصد است که نسبت به تورم دوازده ماه منتهی به مردادماه امسال، ۱/۱ کاهش یافته است.

بررسی محتویات جداول گزارش تورم این نهاد نشان می‌دهد در ماه گذشته، گوشت قرمز و سفید با تورم ماهانه منفی روبه‌رو بوده‌اند. تورم نقطه‌به‌نقطه این کالاها ۶/۶ و تورم میانگین آن ۷/۱۷ درصد برآورد شده است.

بالاترین تورم ماهانه در میان لیست کالا و خدمات ارائه شده شهریورماه، مربوط به گروه تفریح و فرهنگ است، به طوری که این گروه در شهریورماه با ۸/۴ درصد نسبت به مردادماه مواجه بوده است. تورم نقطه‌به‌نقطه این گروه ۵/۱۴ درصد و تورم میانگین ۱۹ درصد برآورد شده است.

براساس این گزارش بالاترین تورم میانگین مربوط به سبزیجات و بهداشت و درمان است. در شهریورماه گذشته تورم میانگین گروه سبزیجات و حبوبات ۴/۳۷ درصد بوده و در بخش بهداشت و درمان به ۳۱ درصد رسیده است.

بررسی بازار مسکن و اجاره نیز در این آمار نشان می‌دهد که در شهریورماه گذشته تورم ماهانه بخش مسکن ۸/۰، تورم نقطه‌به‌نقطه، ۵/۱۶ و میانگین ۵/۲۰ درصد بوده است.

مرکز آمار ایران در حالی نرخ تورم در شهریور را ۶/۲۰ درصد اعلام کرده که بانک مرکزی هفته گذشته این نرخ را ۱/۲۱ درصد اعلام کرده بود.

براساس اعلام این بانک، شاخص مصرف‌کننده براساس سال پایه ۹۰ در شهریورماه به ۲۰۲ واحد رسیده و تورم ماهانه شهریورماه معادل ۴/۱ درصد بوده است. آمار منتشر شده بانک مرکزی نشان می‌دهد که تورم سالانه نقطه‌به‌نقطه شهریورماه (رشد شاخص مصرف‌کننده در شهریورماه سال‌جاری نسبت به شهریورماه سال گذشته) معادل ۴/۱۴درصد بوده که در مقایسه با آمار تورم مردادماه افت ۳/۰ واحد درصدی داشته است.

براساس یافته‌های مرکز آمار ایران، کاهش مستمر تورم از مهر ماه گذشته آغاز شد. نرخ تورم در پایان مهر سال ۹۲، ۲/۳۶ درصد بود که در آبان‌ماه به ۹/۳۵ درصد رسید و با ادامه روند کاهشی خود در پایان سال، نرخی معادل ۱/۳۲ درصد را تجربه کرد.

از ابتدای امسال نیز به‌رغم اجرای فاز دوم هدفمندی، کاهش تورم ادامه یافت و در اردیبهشت‌ماه پس از ۱۲ ماه، به زیر ۳۰ درصد رسید. دولتمردان در ابتدای سال وعده دادند که تورم تا پایان امسال به زیر ۲۵ درصد برسد که این نرخ در پایان تیرماه محقق شد و هدف‌گذاری تورم برای پایان امسال تغییر کرد. بر این اساس رئیس‌جمهور اعلام کرد که نرخ تورم تا پایان امسال به زیر ۲۰ درصد می‌رسد، این در حالی بود که برخی کارشناسان هشدار می‌دادند اگر هدف‌گذاری نرخ تورم تا پایان امسال رقمی بالای ۱۵ درصد باشد ممکن است روند کاهنده تورم در پایان امسال فزاینده شود و رسیدن به تورم تک‌رقمی در پایان سال ۹۴ سخت و حتی غیر ممکن شود. «دنیای اقتصاد» این موضوع را در نشست خبری شهریورماه خود که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، درمیان گذاشت که او نیز از احتمال تغییر در هدف‌گذاری تورم در ماه‌های آینده خبر داد. به نظر می‌رسد با توجه به محقق شدن تورم ۶/۲۰ درصدی در شهریورماه، رسیدن به تورم زیر ۲۰ درصدی در مهرماه امسال دور از دسترس نباشد.