آماده گفت‌وگو با تهران درباره داعش هستیم

گروه دیپلماسی: ائتلاف جهانی علیه داعش و برگزاری نشست پاریس بدون حضور ایران همچنان در صدر اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی است. دعوت نکردن از ایران و حضور نیافتن در ائتلاف علیه داعش اگرچه به‌طور رسمی صورت نگرفت؛ اما مقامات غربی معتقدند که ایران می‌تواند خارج از ائتلاف علیه داعش همکاری کند. موضوعی که جان کری وزیر خارجه آمریکا به آن اشاره کرد و گفت که آماده گفت‌وگو با تهران درباره داعش هستیم. همزمان وزیر خارجه بریتانیا و معاون وزیر خارجه کویت نیز گفتند که امیدواریم ایران با ائتلاف علیه داعش همکاری کند. به‌نظر می‌رسد که نقش منطقه‌ای ایران به‌عنوان یک دولت باثبات و مخالف داعش مورد توجه اعضای ائتلاف قرار گرفته و در این چارچوب در تلاش هستند تا به‌طور غیر‌رسمی و غیر‌مستقیم از نقش ایران استفاده کنند.

در همین زمینه شبکه ای‌بی‌سی نیوز به نقل از جان کری وزیر خارجه آمریکا نوشت: «آمریکا آماده تعامل و ارتباط با ایران و سوریه در مورد نگرانی‌های مشترکشان درباره داعش است.» به گزارش «انتخاب»، جان کری گفت: «آمریکا با حضور ایران در کنفرانس بین‌المللی پاریس در جهت تقویت ائتلاف علیه داعش مخالفت کرده است.» کری افزود: «آمریکا به‌دنبال اقدام نظامی مشترک با ایران نیست، در واقع ما با تهران هماهنگی نمی‌کنیم، اما آماده گفت‌وگو با این کشور از جمله در حاشیه مذاکرات هسته‌ای نیویورک هستیم.» او در ادامه ابراز امیدواری کرد که تهران و واشنگتن در دور بعدی مذاکرات هسته‌ای که از امروز آغاز می‌شود به زمینه مشترکی برسند. وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت: «من ابراز خوشبینی نمی‌کنم، اما امیدوارم که راهی برای دستیابی به توافقی که برای جهان اهمیت دارد بیابیم.»

پس از سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب در خصوص درخواست آمریکا از ایران برای حضور در ائتلاف ضدداعش، جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توئیتر خود نوشت: «این چیز پنهانی نیست که ما برای مبارزه علیه داعش در عراق با ایران گفت‌وگو کردیم و این مساله در حاشیه مذاکرات هسته‌ای صورت گرفته است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که کشورش با ایران برای مبارزه علیه داعش گفت‌وگو کرده است. این سخنان در حالی ازسوی یک مقام رسمی وزارت خارجه آمریکا مطرح شده است که پیش از این مقامات آمریکایی ادعا می‌کردند که هیچ تماسی با ایران در زمینه مبارزه با داعش نداشته‌اند و اصولا نیازی هم به همراهی با ایران ندارند.

همچنین جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده بود که آمریکا هیچ هماهنگی نظامی یا به اشتراک گذاشتن اطلاعات با ایران علیه داعش انجام نمی‌دهد و نخواهد کرد. ماری‌هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در گفت‌وگو با برنامه الحدث الیوم اعلام کرده بود که برای عملیات نظامی علیه داعش با ایران همکاری مستقیم نداریم.

ایران با ائتلاف همکاری کند

همزمان با این تحولات، «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه بریتانیا ابراز امیدواری کرد که ایران با ائتلاف جهانی ضد داعش همکاری کند. به گزارش «ایرنا»، به نقل از خبرگزاری فرانسه، هاموند روز دوشنبه در پایان نشست امنیت عراق در پاریس گفت: «هر چند عضویت کامل ایران در این ائتلاف امکان‌پذیر نیست؛ ولی ما باید همچنان امیدوار باشیم که ایران از اقدامات ما در این زمینه حمایت کند.» او گفت: «من امیدوارم ایران حتی اگر عضو فعال این ائتلاف هم نیست، با برنامه‌های آن همکاری کند.» مقامات غربی در حالی از عدم امکان مشارکت ایران در ائتلاف ادعایی آمریکا علیه داعش سخن می‌گویند که ایران پیشنهادهای مکرر مقامات غربی را برای این همکاری رد کرده است. «فیلیپ هاموند» ازسوی دیگر تاکید کرد که بریتانیا تا این لحظه تصمیمی مبنی‌بر مشارکت در حملات هوایی علیه داعش نگرفته است. ۳۰ کشور و سازمان بین‌المللی، روز دوشنبه در کنفرانس پاریس بر حمایت از عراق برای مقابله با گروه داعش تاکید کردند، اما به جزئیات این حمایت نپرداختند. با این حال، کارشناسان معتقدند که این رویکرد آمریکا و همپیمانان او، راهی برای دخالت نظامی مجدد در منطقه است.