ارتقای موضع ایران در خاورمیانه
فارس: اواسط تیر ماه بود که رژیم صهیونیستی با بهانه‌تراشی‎های تکراری حمله نظامی علیه نوار غزه را آغاز کرد؛ در آن زمان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با اعلام اینکه «زمان برخورد بی‌امان با حماس فرارسیده است» دستور داد تا دامنه عملیات نظامی علیه نوار غزه گسترش یابد. اسرائیل از آغاز این نبرد نابرابر بدون شک اهداف معینی را دنبال می‎کند؛ اما در این میان اتفاقی صورت گرفت که اصلا برای این رژیم قابل پیش‌بینی نبود و آن هم اتحاد دوباره ایران و حماس بود.

در این رابطه یک هفته‌نامه مطرح آمریکایی طی گزارشی به این موضوع پرداخته و می‎نویسد که برای اسرائیل نبرد در غزه یک نتیجه نامبارک و غیرقابل پیش‌بینی داشت و آن هم اتحاد دوباره ایران و حماس بود. به گزارش خبرگزاری فارس، هفته‌نامه «تایم»، طی گزارشی در زمینه «افزایش همکاری ایران و حماس بعد از ماجرای غزه» می‏نویسد: «ایران و حماس مجددا حلقه اتحاد خود را تنگ‌تر کرده و بعد از نبرد غزه دو طرف خرده لغزش‎های گذشته را رفع کرده‎اند.»

بنابراین گزارش، ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور اسلامی حامی گروه‏های اسلامی ضداسرائیلی روابط خود را با حماس مستحکم‌تر از قبل کرده است.

ایران نه تنها با اقدامات خود حماس و حزب‌الله را در کنار دیگر متحد منطقه‎ای خود یعنی سوریه به عنوان محور مقاومت قرار داده است، بلکه آشکارا از حمایت‎های خود به حماس و ارائه کمک‎های مالی و نظامی به آنها سخن می‎گوید.

هفته‌نامه تایم می‏نویسد: «بعد از آخرین نزاع بین حماس و اسرائیل که ایران آن را رژیم صهیونیستی می‎نامد در ابتدا این کشور صهیونیست‎ها را به خاطر کشت و کشتار غیرنظامیان محکوم کرد اما گذشت زمان و افزایش تلفات غیرنظامیان باعث شد که جهانیان به این موضع نظر بیفکنند.»

این هفته‌نامه آمریکایی همچنین مدعی شد: «از منظر ایران نیز نبرد غزه فرصتی بود تا وجهه خود را در میان کشورهای اسلامی به ویژه در میان سنی‎ها ارتقا دهد.»

در این بین ایران با حداکثر امتیازگیری از این ماجرا به حمایت شدید از گروه‎های مقاومت فلسطینی جهت نبرد علیه اسرائیل پرداخت و حتی سردار سر لشکر «محمدعلی جعفری»، فرمانده سپاه پاسداران ایران طی سخنانی در ۴ آگوست سال جاری اظهار کرد که هرگونه تلاش علیه صهیونیست‎ها و مغلوب کردن آنها ریشه در انقلاب اسلامی ایران دارد.

کمی پیش‌تر، رهبر ایران نیز طی سخنانی از نیروهای مقاومت و تلاش آنها در مقابله با اسرائیل ستایش کرده بود.

تنها ۲ روز بعد از این سخنان رهبری ایران بود که «سردار سرلشکر قاسم سلیمانی»، فرمانده سپاه قدس ایران در نامه‎ای به سران سیاسی حماس از تداوم نبرد آنها علیه اسرائیل قدردانی کرد.

ایران همزمان با مانورهای خود حتی به سنی‏ها هم حمایت خود را نشان داد و «آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی»، رئیس مجمع تشخیص مصلحت ایران طی دیدار با علمای ارشد سنی‎های ایران خواهان اتحاد مسلمانان علیه اسرائیل شد و از کمک‎های جمهوری اسلامی در این راه وعده داد. هفته‌نامه تایم در خاتمه می‏نویسد: «بعد از انزوای سیاسی حماس به دلیل برخی مسائل منطقه‏ای، حال نیروی مقاومت از حمایت‏های مجدد ایران خرسند است.»