ایسنا: علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک صبح روز گذشته با یان کوبیش، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان در محل مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کرد. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در این دیدار در رابطه با استعفای مالکی با استقبال از این امر تاکید کرد:« این اقدام بسیار مهم بوده و پدیده خوبی محسوب می‌شود؛ زیرا چنین اتحادی که در عراق به وجود آمده است و طرف‌هایی که در اتحاد ملی شرکت کرده‌اند با نخست‌وزیری حیدر عبادی موافقت کردند و آخرین حرکت آنها موافقت مالکی بود که این امر بسیار پسندیده است.» او با اشاره به تلاش مردم عراق برای جلوگیری از تجزیه کشورشان و همچنین تعیین نخست وزیر جدید گفت:«این امر به تسریع حل مسائل در عراق کمک خواهد کرد و به دشمنان خارجی عراق نشان داد که ملت عراق یکپارچه بوده و مصمم هستند. همچنین آنها با اتحاد خود از حملات نیروهایی مانند داعش جلوگیری خواهند کرد و درنهایت ما امروز از آینده عراق اطمینان بیشتری داریم و از کشور یکپارچه و متحد عراق حمایت خواهیم کرد.»

خروج نظامیان آمریکا از افغانستان نزدیک است

از دیگر سو ولایتی طی این دیدار تاکید کرد که موعد خروج کامل نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان نزدیک است؛ زیرا آمریکایی‌ها فهمیده‌اند ملت افغانستان بیش از این، حضور و دخالت‌های آنها را در امور کشورشان تحمل نخواهند کرد. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در رابطه با کمک‌هایی که ایران می‌تواند برای خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان داشته باشد، اشاره کرد: «بالاخره خود آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که امکان ادامه حضورشان در افغانستان وجود ندارد و نباید زمان بیشتری در خاک افغانستان بمانند. همچنین هر چه زمان می‌گذرد آنها بیشتر به این واقعیت می‌رسند که باید هر چه زودتر خاک افغانستان را ترک کنند وگرنه مردم افغانستان آنها را تحمل نخواهند کرد.»

ولایتی راجع به تاریخ خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان و اینکه آیا در این رابطه با معاون دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان صحبت کرده‌ یا خیر؟ گفت: «آن‌طور که نماینده سازمان ملل در امور افغانستان عنوان کرد آمریکایی‌ها بیش از گذشته مصمم هستند که افغانستان را ترک کنند یعنی همان‌طور که در گذشته بنا داشتند. طبق گفته‌های نماینده سازمان ملل در امور افغانستان، نظر آمریکایی‌ها این است که دیگر نباید پایگاه‌های متعدد نظامی در افغانستان داشته باشند تا بتوانند در یک تاریخ قریب‌الوقوع خاک افغانستان را ترک کنند.»