لابی‌های فشرده در‌آستانه استیضاح

گروه خبر: استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری هراندازه به موعد آن؛ یعنی روز چهارشنبه نزدیک می‌شود، ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد؛ به‌گونه‌ای که رسانه‌ها به عرصه جدال و تهدیدهای موافقان و مخالفان استیضاح تبدیل شده‌اند‌؛ در این میان آنچه بیشترین سهم را در تغییر جو حاکم بر استیضاح دارد انتشار برخی اخبار و اسناد درباره سه هزار بورسیه غیر قانونی در دولت قبل است که به گمان بسیاری از جمله دولتی‌ها و برخی نمایندگان مجلس یکی از اصلی‌ترین دلایل استیضاح رضا فرجی‌دانا محسوب می‌شود. به همین روی، برخی اخبار از احتمال عقب‌نشینی تعدادی از نمایندگان حامی استیضاح از مواضع خود حکایت دارد؛ این موضوعی است که محمد دامادی نماینده مجلس آن را مطرح کرده‌است. او با اشاره به اینکه مخالفان استیضاح رایزنی‌هایشان را با استیضاح‌کنندگان شروع کرده‌اند، این رایزنی‌ها را «نتیجه بخش» خواند و در ادامه به «تدبیر» گفت: «تعدادی از نمایندگان اعلام کرده‌اند که به‌زودی امضاهایشان را از این طرح پس می‌گیرند.»

علاوه‌‌بر حسن روحانی و اعضای کابینه او که حمایت قاطع خود را از فرجی‌دانا در جریان استیضاح اعلام کرده‌اند، اکنون و پس از انتشار اخبار و اسناد درباره تخلف‌های رخ داده در اعطای بورسیه به سه هزار دانشجو، برخی اخبار از سوی نمایندگان مخالف استیضاح حاکی از آن است که اسامی دریافت‌کنندگان بورسیه‌های غیر‌قانونی در روز استیضاح در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد. این خبر را حجت‌الله درویش پور، نماینده مجلس به نقل از منابع آگاه مطرح کرده و در گفت‌وگو با «ایرنا»، «دلیل‌های سیاسی» را باعث طرح استیضاح خوانده و گفته است: «از منابعی شنیده‌ام افرادی که فهرست اسامی دریافت‌کنندگان بورسیه‌های غیر‌قانونی را در اختیار دارند می‌خواهند این لیست را روز استیضاح در اختیار نمایندگان قرار دهند.»

این اما یک سوی ماجرا است. در سوی دیگر موافقان استیضاح نیز دست به کار شده‌اند؛ برخی نمایندگان همچنان از دلایل خود مبنی‌بر اینکه «شیوه‌ مدیریت» فرجی‌دانا در وزارت علوم «خلاف مصالح کشور» بوده و «بستر ترویج افراطی‌‌گری در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایجاد و فراهم‌سازی شده است» سخن گفته و با رد وجود تخلف در اعطای بورسیه به دانشجویان در دولت قبل، بر طبل استیضاح می‌کوبند. این اصرار در شرایطی مطرح است که معاون بورس و دانشجویان خارج وزیر علوم دولت محمود احمدی‌نژاد، تایید کرده است که در دولت گذشته افرادی با معدل پایین بورسیه دریافت کرده‌اند. حسن مسلمی‌نایینی در این باره به «ایسنا» گفت: «تمام این افراد با حکم وزیران دولت نهم و دهم بورسیه شدند.» به گفته معاون وزیر سابق علوم، «همان وزیری که آیین‌نامه‌ای را تصویب می‌کند ممکن است برخی افراد را که معدل پایین داشته‌اند با توجه به شرایط خاصی که خود صلاح می‌داند، شامل بورسیه‌ها کند. افرادی وجود داشته‌اند که با معدل پایین بورسیه گرفته‌اند، اما همگی با دستور وزیر بوده است.» او در ادامه به بورسیه‌های فرزندان رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی اشاره کرد و گفت: «دخترشان در دوره قبل از من بورسیه دریافت کردند، اما ادامه تحصیل‌شان در این دوره بود. مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس ایشان از دانشگاه شهید بهشتی و تربیت مدرس بوده و معدل‌شان بالای ۱۶ بوده است. این افراد اگر کنکور هم می‌دادند، بدون مشکل در آزمون قبول می‌شدند.»

مسلمی درباره برخی نامه‌هایی که از سوی مساجد و تشکل‌های دانشجویی مبنی بر اعطای بورسیه وجود داشته و خبر آنها در سایت‌ها و رسانه‌ها منتشر شده نیز گفت: «ما از تشکل‌های دانشجویی درخواست می‌کردیم افراد باصلاحیت را معرفی کنند؛ زیرا اعضای هیات علمی باید افراد متعهد و متخصص باشند.»

با این همه، علاوه‌بر تهدیدهای طرفین درباره افشای برخی اسناد، خبرگزاری کار ایران تاکنون با انتشار سه گزارش مدعی انتشار تخلفات وزارت علوم دولت قبل شده است.

«ایلنا» در سومین گزارش خود، دیروز ادعا کرده است: «با توصیه یکی از نمایندگان مجلس هشتم ۲۰ نفر و با توصیه شهردار یکی از مناطق تهران

۷ نفر برای استفاده از مزایای بورسیه معرفی شده‌اند.» گزارش‌های «ایلنا» از سوی روزنامه «دنیای اقتصاد» قابل تایید نیست و نمی‌توان تا زمان انتشار اسناد رسمی، آن را مستند دانست.

اتهام سیاسی به وزیر

هرچند موافقان استیضاح رضا فرجی‌دانا، انتصاب برخی افراد را که منتسب به حوادث سال ۸۸ می‌دانند، به‌عنوان یکی از ضعف‌های وزیر علوم مطرح می‌کنند و بر این باورند که تعدادی از افراد در این وزارتخانه به‌صورت غیرقانونی به کار گرفته شده‌اند، اما حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با «ایلنا» با رد این موضوع تاکید کرده است: «اتهام به‌کارگیری غیرقانونی افراد در مشاغل مدیریتی و دانشگاهی بدون اثبات قضایی و اعلام صریح مسوولان امنیتی، یک اتهام ناروا و کاملا سیاسی است.»