مانعی برای همکاری ایران و آمریکا درباره عراق نیست

موضوع همکاری ایران با آمریکا بر سر حل مناقشات عراق، اگرچه از سوی مقامات دو کشور، رد شد، اما رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر این باور است که برای همکاری با آمریکا بر سر مساله عراق، مانعی وجود ندارد. هاشمی رفسنجانی که با دایسوکه کاندا، رئیس دفتر روزنامه آساهی در تهران گفت‌وگو می‌کرد، با اشاره به اینکه کشورهای بزرگ در مسائل جهانی منافع مشترک دارند و ایران و آمریکا هم در عراق مسائل مشترک دارند، تاکید کرد: «مانعی هم برای همکاری نداریم. اگر دو کشور لازم بدانند که نیاز به همکاری است، ممکن است برنامه‌ریزی کنند.»

او درباره اینکه آیا ایران باید نیروی نظامی برای مقابله با آنان به کشور عراق بفرستد، سیاست ایران را در قبال مساله عراق، «نداشتن دخالت نظامی» عنوان کرد و درباره پشتیبانی از این کشور گفت: «کمک ما در حد مشاوره برای بهتر کردن اداره کشور و گاهی کمک جهت پیشبرد کارهایشان است. تجربه خودمان را در اختیار عراق می‌گذاریم.» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره چگونگی همکاری ایران و آمریکا برای مقابله با تروریسم نیز تاکید کرد: «چون عملی نشده، فعلا پیشنهاد خاصی نداریم، اما اگر بنا شد همکاری شود، مسوولان دو طرف زمینه‌ها و شرایط همکاری را تعریف کنند. الان آمریکا می‌خواهد کاری برای عراق بکند. ما هم می‌خواهیم کاری بکنیم. هر وقت لازم شد که این کارها در حالت همکاری باشد، طبعا مذاکره می‌شود.»

او درباره حمایت آمریکا از داعش در سوریه، با تایید این موضوع، گفت: «اصولا ذات تروریست‌ها این‌گونه است که اوّل با حمایت‌های بیگانگان در کشوری رشد می‌کنند و وقتی کمی تقویت شدند، علیه منافع همان کشورهای حمایت‌کننده مبارزه می‌کنند.» هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این سوال که آیا شما در عراق می‌توانید با آمریکا همکاری کنید، اما در سوریه نمی‌توانید، سیاست آمریکا را درباره سوریه، نقطه مقابل سیاست ایران دانست.

او به این پرسش مبنی‌بر اینکه اگر ایران بخواهد، می‌تواند با آمریکا یا عربستان همکاری کند، این موضوع را به موقعیت وابسته دانست گفت: «اگر لازم باشد، همکاری از طرف ایران انجام می‌شود.» رئیس مجمع تشخیص همچنین درباره حضور سپاه پاسداران در عراق اینگونه پاسخ داد که ایرانی‌ها به‌عنوان مشاور در عراق هستند و حضور نظامی ندارند، چون در مبارزه با تروریسم، مسائلی هست که همه باید مشاوره بدهند. هاشمی ورود پنج فروند هواپیمای سوخو از ایران به عراق را تایید نکرد و گفت: «عراق رسما از سازمان ملل و کشورهای عضو آن برای مبارزه با تروریسم تقاضای کمک کرده است. عراقی‌ها می‌گویند هواپیماها را از بلاروس و روسیه خریده‌اند؛ البته موضوع ایران مطرح شده است. اگر بنا باشد هواپیمایی به عراق برای مبارزه با تروریسم بفروشیم، مخالفتی نداریم. هواپیمای سوخو مال روسیه است که هم ما داریم و هم عراقی‌ها داشتند.» هاشمی با اشاره به برنامه‌های موفقی که پس از انقلاب برای مقابله با تروریست‌ها تجربه کردیم تاکید کرد که می‌توانیم این تجربیات را در اختیار عراق قرار دهیم.

عربستان؛ در معرض تروریسم

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و عربستان، این کشور را در معرض خطر تروریسم خواند و تاکید کرد: «اگر لازم باشد، با آن کشور هم می‌توانیم همکاری کنیم.» او درباره تصمیم خود برای سفر به عربستان و چگونه در اولویت قرار دادن رابطه با عربستان گفت: «اگر زمانی به عربستان سفر کنم، سفر زیارتی خواهد بود. چون مسائلی که مربوط به رهبری و دولت می‌شود، مسوولیت‌های من نیست. بهبود روابط با عربستان در اولویت برنامه‌های من است که هر وقت کمک بخواهند، کمک می‌کنم.» هاشمی با تاکید بر اینکه مساله همکاری، خیلی پیچیده نیست گفت: «گاهی لازم می‌شود که از اطلاعات همدیگر استفاده کنند و گاهی لازم می‌شود که در مواردی خاص، کمک‌های مالی مشترک کنند. از این موارد در همکاری کشورها معمولی است.»

دیپلماسی برنده روحانی

خبرنگار آساهی با برنده خواندن دیپلماسی روحانی تاکنون از‌هاشمی درباره تفاوت‌های روحانی با احمدی‌نژاد پرسید. ‌هاشمی نیز در این باره گفت: «تفاوت‌ها زیاد است که شمردن آن در حد یک کتاب خواهد بود.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سیاست خارجی در دولت احمدی‌نژاد و دولت روحانی گفت: «مبنای کار روحانی در سیاست خارجی، تعامل از موضع مساوی است.» او از همکاری خود با روحانی در دوره‌های بعد از انقلاب سخن گفت و تاکید کرد که در انتخابات از ایشان حمایت کردم و اصولا در مسائل هم‌فکر هستیم. هاشمی با بیان اینکه روابط ما بسیار نزدیک است و اگر لازم باشد، مشورت می‌کنیم، یادآوری کرد: «من هم اگر پیشنهاد و تذکری داشته باشم، با ایشان مطرح می‌کنم. البته خودشان صلاحیت دارند و به خوبی می‌توانند دولت را اداره کنند. البته مایل نیستم که در کارهای مربوط به ایشان و دولت دخالت کنم.» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین از آخرین مذاکره خود با حسن روحانی سخن گفت که درباره مذاکرات هسته‌ای و تصمیمات اقتصادی بوده است. او در پاسخ به خبرنگار آساهی درباره لزوم برداشته شدن تحریم‌ها در راستای پیشرفت اقتصادی ایران، گفت: «متاسفانه تحریم‌ها و برنامه‌های نادرست دولت قبل، باعث شده که تولید در ایران کم شود که طبعا اشتغال را هم کم می‌کند.» هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه دولت برنامه‌هایی برای بهبود اوضاع مردم دارد، رونق اقتصادی را در گرو رونق اشتغال دانست و تاکید کرد: «ظرفیت زیادی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال، تجارت، خدمات و مسائلی مثل گردشگری داریم که ایران زمینه بسیار خوبی دارد.»

رسیدن به توافق هسته‌ای آسان است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، امضای توافق میان ایران و ۱+۵ را در‌صورتی‌که ۶ قدرت جهانی واقعا مایل به حل مساله باشند، کاملا آسان خواند، اما در عین حال تاکید کرد که اگر آنها به فکر گرفتن امتیاز باشند، کار مشکل می‌شود. آیت‌الله اکبر ‌هاشمی رفسنجانی، استفاده صلح‌آمیز از دانش هسته‌ای را حق ایرانیان در این مذاکره خواند و گفت: «ایران مثل هر کشور دیگری که می‌تواند به فکر استفاده صلح‌آمیز از دانش هسته‌ای باشد، این حق را برای همه دنیا و از جمله خودش می‌شناسد. ایران می‌گوید که مردم این کشور نباید از حق خود محروم شوند. مثل مردم ژاپن که استفاده می‌کنند.»