سطح همکاری بانک‌ عامل مسکن‌مهر با پروژه‌های نیمه‌تمامی که دولت خود را متعهد به تکمیل آنها کرده، به قدری پایین آمده که گلایه مسوولان بخش‌های مختلف وزارت راه‌وشهرسازی در ماه‌های اخیر را به همراه داشته است. روز گذشته سرپرست شرکت عمران شهر جدید پردیس با انتقاد از عملکرد بانک‌مسکن در تامین مالی پروژه‌های مسکن مهر گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد ساخت‌وسازها در این منطقه به‌دلیل آنکه بانک‌مسکن «آورده‌نقدی» پیش‌خریداران را واریز نمی‌کند، در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

حسن ولی پور در گفت‌وگو با خبرگزاری‌مهر گفت: بانک مسکن ارقام مربوط به حق‌الزحمه مهندس‌ناظر، هزینه آماده‌سازی زمین، هزینه تامین خدمات زیربنایی و خدمات روبنایی را به ما نمی‌پردازد؛ درحالی که منابع مالی این ارقام همگی از محل آورده‌نقدی متقاضیان در بانک موجود است.

ولی پور تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، هیچ پرداختی از طرف بانک‌مسکن بابت صورت‌وضعیت‌های تایید شده پیمانکاران مسکن‌مهر، انجام نشده است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، چالش جدید مسکن مهر با بانک مسکن در حالی به شهر جدید پردیس کشیده شده است که پیش از این معاون امور مسکن مهر بنیاد مسکن نیز از معطلی برای تامین مالی برخی پروژه‌های مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، خبر داده بود.

همچنین، دفتر قائم‌مقام وزیر راه وشهرسازی در امور مسکن مهر نیز پیش‌تر از نحوه همکاری بانک مسکن برای تامین مالی پروژه‌های مسکن مهر گلایه کرده بود.

اختلاف مسوولان مسکن‌مهر با بانک‌مسکن بعد از آن شروع شد که دولت یازدهم با تورمی خواندن خط‌اعتباری اختصاص‌داده شده به این طرح، جلوی تزریق پول از بانک‌مرکزی را گرفت.

با این حال، اگر چه تزریق جدید به مسکن‌مهر ممنوع اعلام شده اما این ممنوعیت، دلیلی بر جلوگیری از پرداخت آنچه در گذشته تامین‌اعتبار شده و الان نزد بانک‌مسکن موجود است، نخواهد بود!

علی‌القاعده، آورده‌نقدی متقاضیان مسکن‌مهر که در حساب‌شان نزد بانک‌مسکن موجود است، باید بلافاصله بعد از اعلام مسوولان وزارت راه‌‌وشهرسازی، به حساب پیمانکاران سازنده، واریز شود تا امکان تکمیل ساختمان‌ها برای سازنده‌ها فراهم بیاید.