رئیس‌جمهوری آمریکا درخواست نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «آیپک»، لابی اسرائیل در آمریکا را برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران رد کرد. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده همچنین موضع دولت خود را در مورد لزوم دادن فرصت به پیشرفت دیپلماسی، برای پایان دادن به معضل هسته‌ای ایران و خودداری از تشدید تحریم‌ها در دوران مذاکرات، مورد تاکید قرار داد.

او در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «اقدام نظامی همیشه عواقبی غیرقابل پیش‌بینی دارد که می‌تواند از کنترل خارج شود و حتی در صورت درست انجام دادن آن نیز هزینه‌های بالایی خواهد داشت.» به گزارش «ایسنا»، اوباما در گفت‌وگو با شبکه بلومبرگ با اشاره به مذاکرات خود با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره مساله هسته‌ای ایران، گفت: «من همان‌طور که در دیدار با نتانیاهو مباحثی مطرح می‌کنم، در دیدار با اعضای کنگره که خواهان اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران هستند، به این نکته اشاره می‌کنم که ما با مورد آزمایش قراردادن این راه چیزی را از دست نمی‌دهیم.»

این در شرایطی است که نتانیاهو در روزهای گذشته، پی‌در‌پی تکرار کرده‌است که به کمتر از پیاده شدن پیچ و مهره‌های برنامه اتمی ایران رضایت نخواهد داد و غنی‌سازی اورانیوم ایران «باید به صفر کاهش یابد.» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قرار است امروز، سه‌شنبه، نیز در جمع هزاران تن از اعضای «ایپک»، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، در واشنگتن سخنرانی کند. اوباما در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: «اگر ایرانیان قادر به تغییر باشند و این یکی از نتایج توافق انجام‌شده در برنامه هسته‌ای باشد و صدای برخی از افراد که در داخل ایران هستند، بلندتر شود و اقتصاد آنها هم‌کنش بیشتری با جامعه بین‌المللی داشته باشد و رفت‌و‌آمدهای بیشتری انجام گیرد و همچنین آغوش بازتری از سوی ایرانیان مشاهده شود، اگرچه این اتفاقات در طول پانزده یا بیست سال انجام گیرد؛ اما این یک نتیجه بسیار مهم است که ما باید آرزومند آن باشیم.»

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «شاید شما فکر کنید که با یک اقدام نظامی سریع می‌توان تمام تهدیدات برخاسته از برنامه هسته‌ای ایران را به‌طور کامل کنار گذاشت، اما اگر ما بتوانیم مساله هسته‌ای ایران را از طریق دیپلماتیک حل کنیم، باید این راه را بسنجیم. آنچه من می‌گویم این است که به جای استفاده از گزینه نظامی، راه‌حل بسیار بهتر این است که بتوانیم مسائل را از طریق دیپلماتیک حل کنیم.»

اوباما در پاسخ به پرسش دیگری درباره رفتار ایرانیان گفت: «رفتار ایرانیان به گونه‌ای است که آنها راهبردی حرکت می‌کنند و بدون فکر گام برنمی‌دارند. آنها جهان‌بینی دارند و منافع خود را در نظر می‌گیرند و هزینه‌ها و منافع را در نظر می‌گیرند. آنها کره‌شمالی نیستند، بلکه ایران یک کشور بزرگ و قدرتمند است و خود را به‌عنوان یک بازیگر مهم در صحنه جهانی می‌بیند. من فکر نمی‌کنم که اتفاق ناگواری افتاده باشد که ما بخواهیم به این مسائل پاسخ دهیم؛ بر اساس همان دلیل آنها به میز مذاکره برای رفع تحریم‌ها آمده‌اند.» اوباما در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو اضافه کرد: «‌مهم‌ترین مساله این است که من به نخست‌وزیر اسرائیل و اعضای کنگره گفته‌ام که تمام خواسته ما این است که به روند مذاکرات اجازه دهیم به مسیر خود ادامه دهد. بیایید امتحان کنیم که آیا ایران می‌تواند به اندازه کافی در این مسیر که به ما اطمینان دهد برنامه‌های هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز بوده، حرکت ‌کند؟»

اوباما ادامه داد: «اگر در حقیقت آنها نتوانند این اطمینان را به ما بدهند، بدترین چیزی که اتفاق افتاده این است که ما حداقل برای ۶ ماه برنامه‌های هسته‌ای آنها را متوقف کرده‌ایم. همه ساختارهای تحریم‌های ما به قوت خود باقی است. اقتصاد آنها ممکن است اندکی در مدت زمان ۶ ماه تا یکسال بهبود یابد، اما به شما اطمینان می‌دهم، تنها کاری که ما باید انجام دهیم این است که این ارتباط را زنده نگه داریم.»

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «۹۵ درصد تحریم‌ها همچنان در جای خود قرار دارد. ما در موضع قوی‌تری قرار داریم تا به شرکای خود مثل روسیه، چین و دیگر کشورها بگوییم که این ایران است که عقب‌نشینی کرده است نه آمریکا، نه کنگره و نه تحریم‌های جدید ما که توافق اولیه را مخدوش می‌کند. ما فضای دیپلماتیک بیشتری داریم که فشارها را بیش از هر زمان دیگری افزایش دهیم.»

اوباما در پاسخ به این سوال که اگر تحریم‌ها ایران را به پای میز مذاکره کشانده است، چرا تحریم‌های بیشتر علیه آنها برای حفظ این کشور پای میز مذاکره اعمال نشود؟ گفت: «منطق تحریم‌ها این بوده است که ایران بر سر میز مذاکره بیاید. منطق برنامه اقدام مشترک در واقع ایجاد فضایی برای اجازه‌دادن به ادامه مذاکرات است. در حین انجام مذاکرات ما با گفتن اینکه می‌خواهیم شما را بیشتر تحت فشار قرار دهیم، موضع خود را ارتقا می‌دهیم و این حقیقت را نادیده می‌گیریم که روحانی و مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران سیاست‌ها و مواضع خود را دارند. آنها خود باید پاسخگوی تندروها در کشورشان باشند.

اوباما افزود: «در همه مذاکرات انجام شده مکانیزم‌هایی برای نشان دادن حسن نیت وجود دارد، همان‌گونه که در فیلم‌ها نشان داده شده‌است، زمانی که دو دشمن بر سر میز مذاکره می‌آمدند برای یک لحظه سلاح‌های خود را غلاف کرده و روی میز می‌گذاشتند و بعد با یکدیگر مذاکرات را آغاز می‌کردند. اگر مذاکرات به خوبی پیش نمی‌رفت در این صورت اتاق مذاکره را ترک کرده و همگان می‌دانستند که چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد و هر کس خود را برای این اتفاق آماده می‌کرد، اما نکته مهم این است که شما نمی‌توانید وسط اتاق زمانی که مذاکرات ادامه دارد، تیراندازی کنید. رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده با اشاره به رفت‌و‌آمد تجار و شرکت‌های مهم اروپا به ایران و گفت‌وگو با مقامات این کشور درباره گسترش روابط تجاری، گفت: «در حال حاضر شما می‌بینید که برخی از بازرگانان و تجار اروپایی و شرکت‌های نفتی ارتباط خود را با ایران از سر گرفته‌اند، به این کشور می‌روند، اما هیچ‌یک از آنها توافقی با مقامات ایرانی نداشته‌اند، زیرا آنها نیز می‌دانند که تحریم‌های ما همچنان پابرجا باقی است. شاید آنها بخواهند جای اولین نفر در صف برای تجارت با ایران را رزرو کنند، اما انجام هرگونه توافقی وابسته به زمانی است که تحریم‌ها لغو شود، این یک رفتار تجاری محتاطانه است.

اوباما در پایان این مصاحبه تاکید کرد: «اما ما این پیام روشن را به آنها و همه شرکایمان و گروه ۱+۵ رسانده‌ایم که بهتر است به شرکت‌های خود بگویند که تحریم‌های ما شامل تحریم‌های یکجانبه آمریکا همچنان در جای خود قرار دارد و ما به اعمال این تحریم‌ها ادامه می‌دهیم، ما به این تحریم‌ها در طول این مذاکرات نیز ادامه می‌دهیم.»

ایران به تعهداتش عمل کرده‌است

همزمان در رویدادی مرتبط با برنامه هسته‌ای، ایران مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ همان‌گونه که برنامه‌ریزی شده بود در حال اجرا است؛ اما هنوز کارهای بسیاری برای حل‌و‌فصل مسائل موجود درباره فعالیت هسته‌ای ایران وجود دارد.»

به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در جلسه با ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس گفت: «اصول تعیین شده در برنامه اقدام مشترک توسط ایران به اجرا درآمده است؛ این اقدام نشان‌دهنده یک گام مثبت روبه جلو است، اما هنوز اقدامات بسیاری برای حل‌و‌فصل وجود دارد.»

او ادامه داد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۶/۱ میلیون یورو نیاز دارد، تا بتواند اقدامات بیشتری برای سنجش اینکه ایران به تعهداتش در توافق ۶ ماهه عمل می‌کند یا نه.

این در شرایطی است که مذاکرات کارشناسی جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ قرار است فردا چهارشنبه، در وین، پایتخت اتریش، با حضور نمایندگان این کشور‌ها برگزار شود.

رفتار ایرانیان به گونه‌ای است که آنها راهبردی حرکت می‌کنند و بدون فکر گام برنمی‌دارند.

ایران کره‌شمالی نیست، ایران یک کشور بزرگ و قدرتمند است و خود را به عنوان یک بازیگر مهم در صحنه جهانی می‌بیند.

تنها کاری که ما باید انجام دهیم این است که مذاکرات را زنده نگه داریم.

منطق تحریم‌ها این بوده‌است که ایران بر سر میز مذاکره بیاید. منطق برنامه اقدام مشترک در واقع ایجاد فضایی برای اجازه دادن به ادامه مذاکرات است.

شما نمی‌توانید در وسط اتاق زمانی که مذاکرات ادامه دارد تیراندازی کنید. در واقع معنای اعمال تحریم‌های جدید در حال حاضر چنین احساسی را به وجود می‌آورد.

ما یک برنامه‌ریزی برای رفع تحریم‌های موجود ایجاد کرده‌ایم.

شاید تجاری که به ایران می‌روند، بخواهند جای اولین نفر را در صف برای تجارت با ایران رزرو کنند، اما انجام هرگونه توافقی وابسته به زمانی است که تحریم‌ها لغو شود، این یک رفتار تجاری محتاطانه است.

تحریم‌های جدید، تیر‌اندازی در اتاق مذاکره است