ماجرای«آشنا» ادامه دارد

گروه خبر- انتقاد‌های صریح حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور به مدیریت صداوسیما، به واکنش‌هایی از سوی برخی رسانه‌ها و فعالان سیاسی منجر شد؛ از جمله بیژن نوباوه نماینده مجلس و دبیر شورای نظارت مجلس بر سازمان صداوسیما از «بی‌اطلاعی و نادیده گرفتن » آشنا ابراز تاسف کرده و از او خواسته «عذرخواهی» کند. بیژن نوباوه همچنین به جام جم آنلاین از «اعتراض» اعضای شورای نظارت مجلس بر صداوسیما نسبت به اظهارات «حسام‌الدین اشنا» خبر داد که طی «نامه‌ای به رئیس‌جمهور» صورت می‌گیرد.

این نماینده تهران که «نظرات آشنا» را به نوعی «زیر سوال بردن دولت که اعضایی در این شورا دارد» خواند‌، از او خواست ضمن «عذرخواهی از این شورا» دقت بیشتری داشته باشد و «مطالعه کافی» را در مورد اظهار سخنان خود به خرج دهد.

محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد به خبرگزاری فارس گفت: «برخی‌ها با حرکات گازانبری به‌دنبال انتقام‌ از «رسانه ملی» هستند.»

خبرگزاری فارس در دفاع از عملکرد صدا‌و‌سیما گفت‌و‌گو‌هایی نیز با موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان، امیر محبیان تحلیلگر سیاسی و حجت‌الاسلام ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز انجام داده است.

امیر حسین قاضی‌زاده، نماینده مشهد و عضو جبهه پایداری هم در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از صدا‌و‌سیما دفاع کرد و گفت: «در شرایط حاضر، صداوسیما در برابر هزاران شبکه ماهواره‌ای و رسانه‌ای قرار دارد که همواره علیه ملت ما هجمه تبلیغاتی وارد می‌کنند که نیاز است بیش از گذشته به آن کمک کرده و از آن حمایت کنیم که در این میان دولت نقش بیشتری در حمایت از رسانه ملی نسبت به سایر دستگاه‌ها دارد.»

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری که عضو شورای نظارت بر صدا‌و‌سیما نیز هست در هفته‌های اخیر به یکی از جدی‌ترین منتقدان عملکرد این سازمان تبدیل شد. او که دو هفته پر از انتقاد علیه صدا‌و‌سیما را پشت سر گذاشت، علاوه‌بر آنکه نامه‌ای انتقادی به عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا‌و‌سیما نوشت، سه روز پیش نیز در یک یادداشت و یک سخنرانی به شدت به عملکرد رسانه ملی و رئیس آن تاخته است.

انتقادات مشاور رئیس‌جمهور به زمانی بازمی‌گردد که گفت‌و‌گوی تلویزیونی رئیس‌جمهور بهمن‌ماه امسال با یک ساعت تاخیر روی آنتن تلویزیون رفت. تاخیری که بر مبنای اخبار خبرگزاری‌ها، به دلیل اختلاف با دفتر رئیس‌جمهور درباره انتخاب مجریان به وجود آمد.

اما نامه «آشنا» به ضرغامی به خبر پخش شده از صدا‌و‌سیما آن هم در بخش خبری ۲۰:۳۰ بازمی‌گردد که در آن «محمود سریع‌القم» را «مشاور رئیس‌جمهور» معرفی کرد و به او برای حضور در داووس با «کراوات» ایراد گرفته بود. در شرایطی که سریع‌القلم نه به عنوان عضوی از هیات ایرانی، بلکه به صورت مستقل به اجلاس داووس دعوت شده و به روال سال‌های گذشته در آن شرکت کرده بود، اما حسام‌الدین آشنا در نامه‌ای به ضرغامی اعلام کرد که «سریع‌القلم» مشاور رئیس‌جمهور نیست. او همچنین از رئیس سازمان درخواست کرده بود که آن گزارش اصلاح شود؛ اما ضرغامی به این نامه هیچ واکنشی نشان نداد و گزارش مورد نظر «آشنا» باز هم از تلویزیون پخش شد.

«آشنا» اما یک بار دیگر و چند روز پیش در فرهنگسرای ارسباران به شیوه مدیریتی عزت‌الله ضرغامی اعتراض کرد و گفت: «از نگاه مدیریت سازمان صداوسیما، این سازمان حق نظارت برهمه جهان، همه جامعه و همه قوای رسمی کشور را دارد؛ اما هیچ کس حق ندارد بر عملکرد این سازمان نظارت کند و شورای نظارت بر صداوسیما نیز جنبه تشریفاتی دارد.»

او مساله ایجاد وقفه ۹۰ دقیقه‌ای در مصاحبه زنده رئیس‌جمهور را اقدامی مدیریت‌شده توسط رئیس سازمان صداوسیما دانست و با اشاره به نامه ضرغامی به شورای نظارت بر صداوسیما گفت: «گویی این شورای نظارت برصداوسیما نیست، بلکه شورایی برای دفاع از صداوسیما مقابل قوای دیگر و شورای نظارت صداوسیما بر رئیس‌جمهور است.»

حسام‌الدین آشنا، استاد دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق است. او مشاور رئیس‌جمهور در امور فرهنگی از مهر ۱۳۹۲ تاکنون است.