آغاز مذاکرات برای وصول به توافق نهایی
دنیای اقتصاد- پس از توافق 3 آذر موسوم به برنامه اقدام مشترک که در آن تفاهمی در مقابل لغو بخشی از تحریم‌ها انجام شد، مذاکرات جامع هسته‌ای با هدف دستیابی به چارچوب و توافق نهایی صبح دیروز در وین آغاز شد و سه روز به طول می‌انجامد. در این خصوص مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران با بیان اینکه ملاک مذاکرات توافق ژنو است، گفت: «کار طولانی در پیش داریم؛ اما شروع خوبی داشتیم.» همزمان وندی شرمن نماینده آمریکا در مذاکرات نیز گفت که ایران تا اینجا به تعهداتش عمل کرده است.



مذاکرات جامع هسته‌ای صبح دیروز در وین آغاز شد
عراقچی: شروع خوب، کار طولانی در پیش

شرمن: ایران تا اینجا به تعهداتش عمل کرده است
گروه دیپلماسی- دور تازه گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ایران و ۱+۵ موسوم به مذاکرات جامع، ساعت ۱۱ صبح سه‌شنبه در مقر اروپایی سازمان ملل در وین و در هتل پاله کوبو برای رسیدن به گام پایانی در دو دور برگزار شد.
این مذاکرات سخت و فشرده با هدف دستیابی به چارچوب و توافقی جامع و نهایی در مورد برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران آغاز شده است و سه روز به طول می‌انجامد. دور اول این مذاکرات دیروز با حضور هیات ایرانی و نمایندگان کشورهای ۱+۵ در وین پایان یافت و در ادامه گفت‌وگوها به صورت دوجانبه برگزار شد. هیات ایرانی به سرپرستی سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه با سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس درباره چارچوب راه حل جامع وارد رایزنی شدند. مذاکرات کارشناسی نیز عصر سه‌شنبه در سطح معاونین و بدون حضور ظریف و اشتون برگزار شد. گفت‌و‌گوهای جامع هسته‌ای ادامه مذاکرات قبلی است که طرفین سوم آذر ماه توافق‌نامه موقت ۶‌ماهه‌ای موسوم به «برنامه اقدام مشترک» را منعقد کردند که بر اساس آن، ایران بخش‌هایی از برنامه‌ هسته‌ای خود را متوقف کرده و در مقابل برخی تحریم‌های اعمالی به‌طور موقت تعلیق می‌شود. این توافق‌نامه موقت از تاریخ ۳۰ دی به‌طور رسمی اجرایی شد.
سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران پس از پایان دور اول مذاکرات در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین شروع خوبی داشت، گفت: «کار طولانی در پیش داریم؛ اما شروع خوبی داشتیم.» به گزارش «ایسنا»، عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد ایران ادامه داد که دور جدید مذاکرات با هدف رسیدن به راه‌حل جامع و نهایی درباره موضوع هسته‌ای است و این کار بزرگی است و مذاکرات طولانی پیش‌رو خواهد بود.
ملاک مذاکرات توافق ژنو و برنامه اقدام مشترک است
عراقچی با اشاره به ملاقات‌های دوجانبه هیات ایرانی و ملاقات‌های روز سه‌شنبه با دیگر کشورهای عضو ۱+۵ گفت که در این ملاقات‌ها ظریف بر اراده ایران برای به نتیجه رسیدن مذاکرات در فضای حسن‌نیت تاکید دارد و انتظار داریم طرف مقابل هم با اراده سیاسی وارد شود و ملاک مذاکرات، توافق ژنو و برنامه اقدام مشترک است و هیچ موضوعی خارج از آن نمی‌تواند در دستور کار مذاکرات باشد. اشتون هم به نمایندگی از ۶ کشور عزم و اراده آنها برای ادامه مذاکرات در فضای حسن نیت را اعلام کرد؛ اما ما منتظریم این اراده را در عمل مشاهده کنیم. عراقچی گفت که مذاکرات امروز (چهارشنبه) در سطح کارشناسی ادامه خواهد یافت. او خاطرنشان کرد: «دو طرف موضوعات مورد نظر خود را در این مذاکرات مطرح می‌کنند و بعد سعی می‌کنیم جمع‌بندی کنیم تا به یک دستور کار واحد مورد توافق دو طرف برسیم.»
نمی‌خواهیم وارد مذاکرات طولانی شویم
معاون وزیر خارجه ایران تاکید کرد که بر اساس توافق ژنو مذاکرات گام نهایی بیشتر از یک‌سال نخواهد بود و ما نمی‌خواهیم وارد مذاکرات طولانی شویم و فکر می‌کنیم اگر حسن نیت در طرف مقابل باشد در کمتر از ۶ ماه می‌شود به نتیجه رسید و امیدواریم در عمل هم این اتفاق بیفتد.
این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کارگروه‌هایی برای بخش‌های مختلف از جمله قطع‌نامه‌ها، همکاری‌ها و نظارت‌ها و اقدامات هسته‌ای به‌ویژه در زمینه اعمال محدودیت‌ها بر برنامه غنی‌سازی در چارچوب گام نهایی تشکیل می‌شود؟ گفت: «ممکن است ما در پایان مذاکرات به این نتیجه برسیم و این ایده وجود دارد. با توجه به تنوع موضوعات ممکن است کارگروه‌هایی تشکیل شوند، تا جداگانه روی موضوعات کار کنند و به پیشرفت کارشناسی مباحث کمک کنند، اما هنوز در این‌باره تصمیم‌گیری نهایی نشده است.»
درباره پروتکل الحاقی در گام نهایی مذاکره می‌کنیم
عضو تیم هسته‌ای در پاسخ به این پرسش که ممکن است بیشتر از توافق ژنو محدودیت‌ها در حوزه غنی‌سازی و بازرسی‌ها را بپذیریم؟ افزود: «در توافق ژنو روشن شده است که در گام نهایی غنی‌سازی ایران، با محدودیت‌هایی ادامه پیدا می‌کند. این محدودیت‌ها موضوع مذاکرات گام نهایی است و تاکید شده اقدامات اطمینان بخش و شفاف‌ساز مثل پروتکل الحاقی در گام نهایی است که درباره آن هم در جای خود مذاکره می‌کنیم.»
عراقچی درباره دیدارش با وندی‌شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا گفت که این دیدار‌ها کمک می‌کند برداشت صحیح‌تری از مواضع هم پیدا کنیم و در طول مذاکرات منطقی‌تر جلو رویم. همه اعضای ۱+۵ و ما به گفت‌وگوهای دوجانبه راغب هستیم؛ چرا که درک بهتری را نسبت به مواضع همدیگر ایجاد می‌کند. معاون وزیر خارجه در پایان افزود: «مذاکرات مربوط به گام نهایی هنوز یک دستور کار مشخص ندارد و درباره آنها صحبت خواهیم کرد تا به یک دستور کار مشخصی دست یابیم و مذاکرات بر اساس آن ادامه یابد. ما منتظر شنیدن دستور کار مورد نظر غربی‌ها هستیم.»
مذاکرات چند جانبه ظریف
وزیر امورخارجه ایران و رئیس تیم هسته‌ای ایران با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کرد. به گزارش «ایسنا»، محمد جواد ظریف که برای آغاز دور جدید مذاکرات با ۱+۵ در وین به سر می‌برد، پیش از آغاز مذاکرات، با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس هسته‌ای در مقر آژانس دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف در این دیدار تاکید کرد که این آژانس باید در جهت تقویت اعتماد در مذاکرات عمل کند.
ظریف پیش از این دیدار نیز با سباستین کورس همتای اتریشی خود یک صبحانه کاری داشت و پس از آن نیز به دیدار هاینز فیتشر رئیس‌جمهوری اتریش رفته بود. در این دیدار طرفین اظهار امیدواری کردند که با ادامه تماس‌ها و سفرهای متقابل، زمینه گسترش هر چه بیشتر همکاری‌ها بین دو کشور در زمینه‌های مختلف فراهم شود. وزیر امور خارجه شب دوشنبه نیز یک شام کاری با کاترین‌اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره‌کننده ارشد هیات ۱+۵ داشت. اشتون در این دیدار نسبت به مذاکرات ابراز امیدواری کرده بود. ظریف همچنین با نمایندگان روسیه و چین هم دیدار و گفت‌وگو کرد.
شرمن: ایران تا اینجا به تعهداتش عمل کرده است
همزمان با شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای، سی‌.ان.ان گزارش داد که ایران در حال عقب راندن بخش‌هایی از برنامه‌ هسته‌ای‌اش در ازای لغو بخشی از تحریم‌ها تحت توافق موقتی ژنو است و به گفته وندی شرمن، تهران تاکنون به تعهدات خود عمل کرده است.
به گزارش «ایسنا»، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکرات هسته‌ای با ایران روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی.ان.ان گفت: «تاکنون همه، هم ایران و هم بقیه ما که تحریم‌های محدود و هدفمندی را لغو کردیم به تعهدات خود عمل کرده‌ایم.»
شرمن گفت که مذاکرات وین «براساس آن گام اول پیش خواهد رفت؛ زیرا ما نمی‌خواهیم که این تنها گام باشد.»
معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «ما با چشم‌های باز و کاملا هوشمندانه وارد این مذاکرات شدیم. گفت‌وگو‌ها بسیار دشوار خواهد بود.» شرمن در بخش دیگری از اظهاراتش افزود که توافق نهایی منوط بر این خواهد بود که ایران گام‌های قابل راستی‌آزمایی «ملموسی» را برای اثبات صلح‌آمیز‌بودن برنامه هسته‌ای‌اش اتخاذ کند.